Gå til innhold

"Hyperaktive" barn av astmamedisin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det har vært en lignende tråd om dette før. Gutten min er 2 år og har astma. Han må gå fast på Ventoline + Flutide i vinterhalvåret, og ved behov ellers i året. Nå i det siste har han hatt en del natthoste og vi har derfor økt dosen (2 doser av hver morgen og kveld). Jeg har lagt merke til at han kan være veldig rolig når vi kommer hjem fra barnehagen. Leker fint, og virker trøtt. Etter han har fått astmamedisinene blir han derimot helt "vill". Løper rundt som en oioi og er høyt og lavt. Jeg har brukt bortimot en time på å få lagt ham hver kveld, for han klarer liksom ikke roe seg helt. Idag lot vi være å gi medisiner og han har oppført seg helt annerledes. Lekt mye, men mer rolig. Satt lenge ved matbordet og brukte bare en halvtime på å sovne. Han har hatt store søvnvansker siden fødselen, så hadde vært veldig greit å vite om noe av uroen kunne komme av medisinene. Noen som har samme erfaring? Er det noe bedre alternativ til disse medisinene eventuelt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er desverre en vanlig bivirkning.

Det finnes andre typer, som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på nå! Men ta det opp med legen, og hør om dere kan bytte...

Skrevet

Min midterste var også sånn når han gikk på ventolin, her vi bor nå trenger han det ikke, så nå har han roa seg. Men er spent når vi flytter tilbake til fastlandet igjen, da må han nok starte på medisin igjen, må nok få en annen type til han da ja!!

Skrevet

Ventolin er flytende adrenalin, egentlig.

Følelsen av å nettopp ha nesten blitt påkjørt av en buss - det kommer nært. Skikkelig bøøøøø. Iallefall om man ikke er vant til det. Ventolin gjør jobben kjapt og blir borte igjen, så pass på å gi det i god tid før leggetid.

Flutide gir lite av disse sideeffektene. Det er veldig greit å gi ventolinen først og flutiden en stund senere, kanskje en time. Da har ventolinen gjort jobben og så er det god plass til den forebyggende flutiden.

Hilsen ei som tar begge daglig ;)

Skrevet

Mine snupper reagerer slik de første dagene de begynner (i vinterhalvåret) eller de første dagene med økt dose.

De roer seg etter noen dager begge to, så jeg vil nok tro det samme gjelder din knott:)

Dersom det ikke gir seg ville jeg hørt med legen om å bytte til annet merke ja- er ikke godt for lille knotten din å ha en urolig kropp heller:)

Skrevet

Expat: Jeg har astma selv, og har tatt både Flutide og Ventoline, men aldri merket noe særlig annet enn litt skjelving og hjertebank, så har liksom ikke kobla dette før jeg leste et innlegg om det her. Er nok kanskje individuelt hvordan man reagerer, og er vel kanskje annerledes når man er en liten plutt på 2 år. :) Jeg pleier å gi ham medisinene et par-tre timer før han legger seg, men virker ikke som det er nok. Gir Ventoline minst ti minutter før Flutide. Legen sa det var greit, men bør kanskje vente lengre?

Skrevet

3småtroll<3

Godt å høre! Da ser jeg an litt, kanskje det avtar litt etterhvert. Han har gått på medisiner til og fra i et år, så kan være det bare er en den økte dosen som gir utslag i noen dager. Nå er jeg jo mer obs på det og kan følge med. :)

Skrevet

Datteren min tar også disse medisinene på vinterhalvåret, men har faktisk ikke lagt merke til det du nevner her..

Skrevet

I begynnelsen skalv jeg så nesetippen dirret og jeg nøs og nøs som følge ;) Om man får forstøver-ventolin i et anfall får man gjerne en dose etter en annen, for å stoppe anfallet. Da blir jeg helt på tuppa, kan tilogmed bli sippende eller hissig, jammen bra jeg har lavt blodtrykk til vanlig ;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...