Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Jeg sitter hjemme og er noe bekymret for helsa.. Helt plutselig for en uke siden begynte jeg å få hovne føtter..det fortsatte med å bli hovne hender og hovne lepper/hoven munn.. Er ikke hoven hele tiden, men hender og føtter blir hovne flere ganger daglig.. Leppene/munnen er skikkelig hovne etter søvn, mer enn normalt..dette gir seg litt utover dagen, men ikke helt liksom.. I tillegg er jeg supertrøtt.. MÅ ha meg en høneblund i løpet av dagen/ettermiddagen.. Selv om jeg ikke jobber noe nå..har rolige dager og kan sove lenge om morgenen.. Har vært trøtt og sliten noen uker, men synes det har blitt litt verre den siste uken..i takt med hovenheten.. Føler meg litt tung i hodet.. Blir redd for svangerskapsforgiftning.. Siden jeg leser at plutselige hevelser og søvnighet er to av symptomene.. Samtidig er det jo normalt at man får vann i kroppen i slutten av svangerskapet.. Var hos jordmor for 9 dager siden og da var blodtrykket normalt.. Men, har ikke fått sjekket urinen på en måned..
tintafant-m/2 jenter Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Jeg fikk hevelser i armer og bein. BT var da 145/95 og hadde +1 på protein. Få sjekket urinprøve i morgen bare for å ha gjort det. Har hatt dette tidligere også, men ikke merket noe selv da (ikke hodepine, kvalme). Naturlig med hevelser ja,men samtidig greit å få sjekket urin slik at du ikke bekymrer deg for dette
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2010 Tror nok jeg skal ringe legen i morra for å få en time.. Men, har ikke uringlass her så jeg får ikke tatt morgenurinen
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 et gammelt syltetøy- eller tomatpureglass funker like bra.
-marie- Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Hei! Jeg blir fulgt opp veldig tett nå på grunn av høyt protein og leukocytter (hvite) i urinen. De har sendt urinprøver til bakt. for å sjekke om det kan være infeksjon, men det var neg. Så mulig sv.forgiftning her også! Ring legen din! Jeg er også trøtt, og har endel hevelser i fingre og føtter. BT er stabilt og ikke hodepine her. Tror det er derfor det er litt uvist om det er begynnende sv.forgiftning eller ikke!
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 om du klarer å la være å drikke noe å drar til legekontoret med engang de åpner å tar en urinprøve der så er urinen såpass konsentrert at det burde gå fint. du trenger ikke time for å levere en urinprøve jeg gjorde det på mandag for jeg fikk plutselig hevelser i bena på søndagen. Urinen var helt fin den, bortsett fra enda en uvi. nr to på under en mnd! fantastisk!
helene3 Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Hei! Hvorfor sjekker de urinen din så lite? De sjekker min hver uke nå, eller jeg har hatt kontroll hver 14. dag i andre trimester og 1 gang i uken nå siste mnd... På meg forrige gang ved sv.forgiftning hadde jeg blodtrykk på 145/90, 4+ på proteiner og 2 i ødem... Sjekk urin og blod trykket ditt ) Lykke til!
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2010 Jeg fikk sambo til å svippe meg innom apoteket da han kom hjem fra trening, så nå har jeg kjøpt urinprøveglass!! Noen som vet hvor lenge den kan stå i kjøleskapet før jeg MÅ levere den? Tenkte i tilfelle jeg våkner klokken fem fordi jeg må tisse..noe som skjer så og si hver natt.. :-P Jeg glemte urinprøve da jeg var hos jordmor forrige uke, derfor er det en måned siden sist..
helene3 Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Hmm.. Jeg har hatt kontroll utpå dagen av og til og da har den stått i kjøleskapet siden morgenen, 7-8 tiden ca, og jeg har sagt det til jordmor, hun sier det er greit, bare den helst står kjølig Så det går nok bra
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2010 Okei, tusen takk for svar
DK+2 Skrevet 20. januar 2010 #11 Skrevet 20. januar 2010 Jeg hadde svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap. Hadde noe høyt blodtrykk så å si hele svangerskapet. Litt vann i kroppen mot slutten og plutselig protein i urinen. Ble innlagt på sykehus og begynte få hodepine i tillegg. Ble satt i gang 2 uker før termin. Denne gangen var blodtrykket mitt litt høyt tidligere i svangerskapet, men nå har det vært veldig fint de siste ukene, noe jeg er veldig glad for! Har vært til kontroll ca. 1 gang i mnd hittill (er i uke 30 nå), men skal begynne å gå hver 14. dag for å spesielt sjekke blodtrykk og urin, så man kan følge litt med. Skal sies at forrige svangerskap jobbet jeg nesten til slutten, fikk carpal tunnel syndrom (nerver i klem), så ble helt nummen og til tider slapp i hendene. Jeg burde nok tatt mer hensyn til meg selv og babyen, siden blodtrykket var som det var.... men tenkte kun jobb den gangen, ingen som sa jeg burde trappe ned heller. Ellers hadde jeg et veldig fint svangerskap. Denne gangen har jeg vært sykemeldt store deler av svangerskapet pga diverse plager og tror nok at en stor grunn til at blodtrykket et så fint som det er, er nettopp det at jeg får slappet av og ikke stresser så mye som jeg gjorde sist. Anbefaler deg å få sjekket både urinen og blodtrykket oftere, her fikk jeg protein i urinen over natta, ting kan skje fort.
....().... Skrevet 20. januar 2010 #12 Skrevet 20. januar 2010 Du trenger ikke legetime for å kontrollere urin og blodtrykk. Jeg leverer ikke morgenurin når jeg har time senere på dagen. Sist svangerskap hadde jeg sv.forgiftning. Hadde da noe forhøyet blodtrykk fra ca uke 20, og på slutten var det 155/105, 2+ på protein og 2 på ødem. Gikk gradvis hos meg, men det kan forverre seg ganske fort. Denne gangen er blodtrykket foreløpig veldig fint, og ingenting tyder på at historien skal repetere seg (uke 33)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 20. januar 2010 Takker for mange svar! Jeg er spent på hva urinprøven viser i morgen siden jeg ikke føler meg helt på topp for tiden... Føler jeg burde hatt mer energi siden jeg har vært 100 % sykemeldt siden 1.des pga bekkenet...
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 21. januar 2010 Jeg var hos legen i dag og fikk sjekket urinen. Et lite utslag på protein..men, blodtrykket var fint..så jeg skal bare fortsette å levere urinprøve en gang i uken nå for å ha det under kontroll..og selvfølgelig ringe om jeg skulle føle meg verre..hodepine, mer hevelser osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå