Verbena Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Hva må vi ha med? Akkurat kjøpt oss leilighet, han som står hovedlåntaker da han har høyest inntekt. Men vi kommer til å betale like mye på det. Så vi må jo ha med at vi eier den likt. Han har lån på bilen. Jeg har ikke lappen enda, men planen er å få ordnet den så snart som mulig. Han betaler selv lånet på den, mens jeg betaler barnehagen for mine barn. Målet er å kvitte oss med billånet så fort som mulig, så derfor kommer noe av det vi sitter igjen med i måndene fremover til å gå til å betale ned ekstra på den. Han har selv sagt at om det skulle bli brudd så vil han at vi skal ha det nedskrevet at han og barna skal få treffe hverandre å ha samvær. De var 3år og 4,5år når vi ble sammen og har pr i dag helgesamvær med faren sin, men pga hans sykdom vet vi ikke om dette kommer til å holde seg og det vil jo være min samboer som er deres daglige mannlige rollemodell. Alt av innbo har vi kjøpt sammen, betalt det samme begge to. Ellers har vi jo noen få eiendeler som vi hadde med oss inn i forholdet.
LegallyBlond Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Det finnes standardkontrakter som ligger ute på diverse nettsider, tror f.eks dinepenger.no har liggende. Om dere vil ha med ekstra i avtalen kan det jo være en god ide å ta utgangspunkt i en standardkontrakt og fylle inn det dere vil ha med ekstra. Angående samvær med barna ved evt brudd ville jeg nok tenkt meg nøye om før jeg inngikk en for fast avtale om det... Spesielt siden dere ikke vet noe om hvordan forholdet til faren blir i framtiden og med tanke på at det kan komme nye samboere inn i bildet etterhvert. Det er jo supert at han vil ha fortsatt kontakt med dem om det blir slutt mellom dere, men det kan komme til å bli belastende med en slik avtale hengende over seg, og spesielt så lenge biologisk far enn så lenge har fast samvær. Når det gjelder det spørsmålet ville jeg kanskje tatt kontakt med familievernkontor eller andre som kanskje har kjennskap til disse problemstillingene før dere evt setter opp en avtale. Det er vel kanskje også begrenset hva du kan avtale i forhold til barna om du og pappaen har delt foreldreansvar. De eiendelene dere har med inn i forholdet, som dere arver eller får i gaver eller kjøper for egne midler/arvede midler er deres særeige og vil bli holdt utenfor deling. Men da det kan bli uenighet om hva som er hva den dagen dere evt flytter fra hverandre kan det være lurt å skrive ned, spesielt om det er verdifulle gjenstander eller gjenstander med affeksjonsverdi. Men arvegods og gaver o.l er det kanskje ikke så vanskelig å bevise at er ens særeie om det skulle bli nødvendig. Når det gjelder felles innbo kan det være lurt å dele dette og avtale hvem som skal ha hva ved evt brudd mens man ennå er sammen og gode venner, deling av ting kan bli en ubehagelig affære om bruddet blir ett faktum... Det er jo også stygge eksempler på krangling mellom gjenlevende samboer og avdødes familie ved dødsfall, og jo mer man har avtalt jo lettere blir det å bevise og fordele i de ulike situasjonene. Men ellers gjelder det at dette deles likt. I forhold til hus og bil så få med i kontrakten hvilken eienandeler dere hver har i henholdsvis leilighet og bil. Husk også livsforsikring som tilfaller den annen av partene om en av dere skulle falle fra, og testament kan være en god ide i og med dine særkullsbarn. Om det blir omfattende kan det være verdt pengene å få en time hos advokat å få hjelp til å sette opp en kontrakt og testament
Prinsesse-06,baby.mars-09! Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Hei. Vet ike hvor dere bor,men her i Bergen kan en få hjelp til å skrive kontrakt på jussformidlingen gratis Det skal vi, og skrive testament:) Synes det og er viktig,ellers arver barna fars del.Og jeg kommer då ikke til å klare å sitte med huset.
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Vi fant en standard samboer kontrakt som vi laget å fylte ut når vi kjøpte hus sammen. Veldig greit og ikke minst veldig viktig:) Testament har vi også laget, greit å ha det nedskrevet..hvem som arver hvis en av oss dør eller hvem som arver etter oss hvis vi dør... Selvfølgelig arver jo barna våre det meste, men noen ting er viktige å skrive ned hvis du vil at spessielle personer skal arve noe etter deg osv osv....
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Vi fant den på VG (din side) hvis jeg husker rett....
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Kom på noe til:) Livsforsikring er veldig viktig! Hvis den ene faller fra, slik at den som er lever kan få råd til å sitte med hus, bil etc..
mamman til to gutter Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 En samboerkontrakt er viktig, men det er aller viktigst hvem som står som eiere på selve tingene. Hvis han står som eier alene på leiligheten hjelper ikke nødvendigvis en samboerkontrakt så mye og hvis han står som eier på bilen og betaler på den hjelper det ikke at du har betalt barnehagen, da kan han likevel si at han eier hele bilen og skal ha den uten at du får noe penger for det hvis det blir slutt mellom dere. (Og det er jo i sånne situasjoner en samboerkontrakt har noe å si, hvis en av dere skulle dø er det testamente som er det viktigste og det er jo noen andre inne på også)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå