Askepott 3 barnsmor Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Skal fylle ut med arbeidsgiver i morgen og lurer oå hva som er best å velge for oss,har prøvd å lese masse men kommer liksom ingen vei. Far går på dagpenger nå men skal bli selvstendig næringsdrivende om 1mnd,enmannsforetak.Han har da ikke jobbet 6 av de ti mnd,kan de ukene bli overført til meg da?eller hvordan er det?Man kan vel bruke fedrekvoten opp til barnet er 3 år så kanskje han har rett på det allikevel? Sånn har jeg tenkt det: Jeg skal være hjemme et ekstra år til hun er 2 år, søke om 1 år ulønnet permisjon,bør jeg velge 80 el 100%lønn?vurdere selv å velge 80, men det er så mange som mener det er best å velge 100%. Hva lønner seg mtp ferie?har forstått det som man ikke får bet i ferier under permisjonstiden,tenkte da å ta ferie i juli dette året og neste år og legge av feriepengene til disse to mnd.
Desy Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Fars opptjening/rett til fedrekvoten går helt frem til han skal ta den. Dvs at han må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd`ene før han skal ta perm og ikke før du tar perm. Dessuten så sidestilles vel dagpenger her med vanlig inntekt? Dette får du raskt svar på av NAV. 80 eller 100% spørs jo hva som er mest økonomisk for dere - sett opp 2 regnestykker så er det lettere å se hva som gir dere mest. Mange velger jo 100, men så tar de heller noen ekstra uker/måneder ulønnet perm og får da like lang tid hjemme som ved 80, men sitter totalt sett igjen med mer penger. Ofte har dette sammenheng med fars lønn/inntekt, da dere her vil få samme sats som du velger (80/100) og hvis far tjener gode penger kan forskjellen fort utgjøre noen kroner. Ferie spørs jo helt om du nå har opptjent ferie eller ikke. Hvis du har opptjent ferie fra 2009, så vil jo arb.giver betale ut dette i år og du får sånn sett betalt ferie - men du får selvfølgelig ikke perm.penger i tillegg for de ukene du da tar ferie. For neste år så vil du opptjene feriepenger bassert på de 12/15 første ukene av permisjonen din hvis du får betalt av NAV - også vil du selvfølgelig få feriepenger fra arb.giver i forhold til det du faktisk har vært i jobb og tjent opp ferie nå i 2010 frem til permisjonen din. Siden man kun får 12/15 uker ferieopptjening mens man er i permisjon, lønner det seg ofte å sette av litt ekstra penger til ferie året (etter) at man er tilbake i jobb. Husk på at skulle du brått få 2 tette, og omtrent gå fra permisjon til permisjon og du først har valgt 80% lønn, så vil du i neste ha dette som 100% og 80% blir da 80% av din 80% lønn (hvis du skjønner) og det kan være litt kjedelig... Lykke til med valgene
babymaby Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 ''først har valgt 80% lønn, så vil du i neste ha dette som 100% og 80% blir da 80% av din 80% lønn (hvis du skjønner) og det kan være litt kjedelig...'' Dette stemmer ikke! Dersom du får to tette, vil man legge til grunn det samme som man hadde meg nr 1 av de to tette. Det vil si at du vil få samme beløpet i begge permisjonene. Sitat NAV: ■Dersom du mottar sykepenger, svangerskapspenger, opplæringspenger, pleiepenger eller omsorgspenger, beregnes foreldrepenger ut i fra det samme inntektsgrunnlaget som for disse ytelsene. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepengeveileder/805351686.cms
Desy Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Hm..... Men hvis du ser på samme side som du selv henviser til, men til punktet nedenfor: "Dersom en periode med foreldrepenger gir opptjening av en ny periode (kort tid mellom fødslene/adopsjonene), er det de utbetalte foreldrepengene som legges til grunn ved ny utbetaling. " Så er det i alle fall ikke rart man blir forvirret....
Desy Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Ser nå feilen i det avsnittet du henviser til, da det overhodet ikke omhandler foreldrepenger (svangerskapspenger er noe helt annet) Men er man usikker, så vil en telefon (eller i noen tilfeller flere) til NAV klargjøre det hele. I følge det som står på siden så vil ikke inntektgrunnlaget være det samme, men derimot være det du fikk i sist perm.
Askepott 3 barnsmor Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 21. januar 2010 Hei og takk for fine svar:) Blir til at jeg skal skrive den i morgen i stedet, velger nok 80%. Det som er så dumt er at jeg skal nok ha keisersnitt og da kommer jo ikke barnet til den terminen som står på helsekortet jeg får jo da iallefall 1uke i fratrekk på permisjonen,vet dere hvordan dette fungerer?
Herkules Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Det står helt klart på nav sine sider at man får 80% av 80% om man går i rett i ny perm. Far har krav på perm også ved dagpenger. Om du skal velge å ha et år ulønnet etter permisjonen ville jeg valgt 100% lønn under permisjon. Det avhenger litt av hva far tjener for det er på hans uker man tjener på å velge 100% framfor 80. Om du har en vesentlig høyere lønn enn far kan det lønne seg å velge 80% Når det gjelder KS så justerer du dette med å søke perm 1 uke før. Du søker da om feks 4 uker før termin. De vil begynne å telle de 53/43 ukene fra fødselen så taper du ikke en uke på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå