Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Lurer sånn på hvilke opplevelser dere har hatt? Klarte dere å få ut babyen, eller endte det med keisersnitt? Hvor mye måtte dere klippe eller hvor mye revnet dere? Hvor stor var babyen? Hva gjorde at dere valgte å føde vaginalt istedet for å ta keisersnitt? Kan rehabiliteringstiden for mor være lengre etter fødsel med seteleie kontra normalleie? Vil feks bekkenet bli presset mer utover enn ved "vanlig" fødsel? Hvis dere fikk keisersnitt tilslutt, hvor lenge var dere på sykehuset? Er det vanskeligere å få igang amming? Jeg lurer på alt Håper noen har lyst å fortelle litt. Jeg er ikke lettskremt, så jeg tåler å høre det meste:) Hilsen førstegangsfødende i uke 39 med baby i seteleie
pinkdelight Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Hei Jeg fødte i seteleie for noen måneder siden. Det gikk greit! Jeg kan prøve å svare på noen av spm dine.. Du kan sjekke ut "seteleiedebatten" forumet også- scroller du litt nedover får du svar på endel spørsmål. Klarte dere å få ut babyen, eller endte det med keisersnitt? Det ble vaginalfødsel- ikke keisersnitt. Fødselen var vanskelig og vond- men jeg tror ikke jeg hadde det værre enn andre sånn smertemessig. Hvor mye måtte dere klippe eller hvor mye revnet dere? Jeg fikk et lite klipp- kanskje 4-5 sting? Revnet ikke. Hvor stor var babyen? 3450g Hva gjorde at dere valgte å føde vaginalt istedet for å ta keisersnitt? Etter utredning og kartlegging av hofter/ str på baby ble jeg aldri forespeilet et "valg." Ville kanskje fått keisersnitt om jeg lagde Drama- men det valgte jeg å ikke gjøre. For meg- etter mye vekting og tvil- var angsten for kniven, infeksjoner, komplikasjoner og den tunge rehabiliteringen etterpå værre enn angsten for setefødsel. Kan rehabiliteringstiden for mor være lengre etter fødsel med seteleie kontra normalleie? Valget står strengt tatt ikke mellom "normalfødsel" og setefødsel, men mellom keisersnitt og setefødsel. Keisersnitt er andrevalg vanligvis pga økt forekomst av komplikasjoner. Er det vanskeligere å få igang amming? Nei. Amming var ikke et problem utover at det er krevende den første tiden å være tilgjengelig til enhver tid for et annet menneske- som er sulten og du er trøtt. Men det må man "tåle" om man skal få en god start. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Tusen takk for svar:) Kjekt å lese litt om andres erfaringer. Visste ikke at det var et eget forum for seteleie...får gå inn dit å lese litt mer:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå