Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Virker som det å ha to tette er en dans på roser for de aller fleste her. Kjenner jeg blir helt kvalm jeg. Har ei jente på litt over 2 år og en gutt på 13 mnd (14 mnd mellom). Syns rett og slett det har vært helt forferdelig i perioder. Tulla har forsåvidt vært veldig grei i forhold til soving ol, men hun har en vilje uten like. Minstemann ble født 5 uker for tidlig, og var grei den første mnd, så begynte kolikken som holdt på noen mnd, deretter ørene, så astmaplager og nå de siste 8-9 mnd søvnproblemene og konstant sutring. Det ene har avløst det andre. I tillegg til dette har jeg en skolegutt som sliter med sine ting og har sine behov. Vet jeg klager mye nå, men kan umulig bare være meg som sliter. Misfortå meg rett; jeg ville ikke vært foruten noen av barna mine, og vet at det kommer bedre tider snart. Dette kan ikke vare for alltid:) Det virker som alt bare er rosenrødt for enkelte her.
Cupcake! Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Heisann Nå kan jeg ikke si så mye av erfaring siden nr 2 ligger i magen enda. Men du kan tro at jeg har fått med meg de negative sidene av det å ha to tette. Venninner med erfaring har vel egentlig kun fokusert på det negative. "Skal du ha begge hjemme??", "Jeg husker ingenting av det første året" "Jeg så en som hadde fått to tette men jeg kjente henne ikke igjen før lenge etterpå for hun så helt GRUSOM ut (sliten)". Jm sa til meg "Så tett? Oj oj..det er visst enda verre en å få tvillinger for tvillinger bruker hvertfall som regel å få samme søvnmønster osv." Jeg er fullstendig klar over at jeg har noen slitsomme år foran meg, men jeg kommer sikkert likevel til å bli overrasket over HVOR slitsomt det blir! Men jeg velger å fokusere på at det positive vinner over det negative. Jeg er jo allerede gravid og jeg ønsker jo denne babyen så da blir det jo bare tåpelig av meg og bruke krefter på å grue meg over søvnen jeg kommer til å gå glipp av (og det som verre er).
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er også veldig klar over de 'negative' sidene av å ha to tette, men orker ikke å ta 'sørgene' på forskudd Vi har mange venner med to eller tre tette og alle anbefaler det, selv om det kan til tider være ekstremt slitsomt. Men jeg er ikke overbevisst at det hadde vært mindre slitsomt om det var 2+ år imellom. Det er 4 år mellom niesene mine og svigerinna var helt utslitt i 3 år. Det er så MANGE ting som spiller inn, alt ifra barnets personlighet til hvor mye hjelp man får av barnefaren, så velger å fokusere på det positive, men er så klart ikke naive Nå nyter jeg hver dag som mor til en herlig liten gutt, og ser frem til dagen han blir storebror
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Som en liten motvekt så kan jo jeg si at det absolutt ikke har vært så ille som jeg fryktet Her er det 15,5 mnd mellom. Ja, selvsagt er det travelt, har også en mann som reiser mye i jobben, så i store deler av tiden er jeg alene med de. Men jeg fryktet virkelig det skulle bli verre.... Nå er lillebror bare 5 mnd, og jeg er fullstendig klar over at ting kan forandre seg, men nå nyter vi dagene Selvsagt er dette avhengig av personlighet til både barn og foreldre, samt litt flaks (ingen av våre har hatt mageknip, søvntrøbbel etc.) Storebror er også i barnehage, det hjelper på. Han stortrives der, merker at han kjeder seg litt de dagene han blir hjemme med meg og minste. Så for oss har barnehage vært det rette, storebror får utløp for energi og stimulering, lillebror får mamma-tid (når største kommer hjem utpå dagen tar jo han det meste av oppmerksomheten) og mamma får tid alene med minste, samt tid til husarbeid, trilleturer, div ærend etc. Så lykke til til alle dere som venter to tette, jeg syns det er helt fantastisk
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 Er vel ingen av dere tråden er rettet til, men burde vel skjønt fra tidligere erfaringer her inne hvordan det fungerer her.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 Vel, det var ikke meninga å kuppe tråden din. Jeg så bare at du hadde fått svar fra to stykker som ennå ikke hadde fått sin nr 2, og syntes det kunne være greit at de også fikk den andre siden. Beklager. Hilsen anonym 11.23.
Lova80 Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Heisan Har selv en datter på 5 år, pluss guttene mine på 15 mnd og 2mnd... Vil bare fortelle at det tok hele 4 mnd før jeg klarte fortelle jeg var gravid igjen uten å begynne grine!!! De neste 5 mnd av svangerskapet brukte jeg til å forberede meg mentalt på at dette blit grusomt travelt...... Så kom babyen, som er verdens snilleste, godt sovehjerte pluss kan ligge og småpludre med seg selv... :-) Jeg er positivt overrasket over hvor greit det går, men som sagt var jeg forberedt på det verste! Har ikke den tiden og kosen jeg gjerne skulle gitt til storebror, som forøvrig finner på ALT av sprell når jeg prøver gi lillebror tåte.... Aner ikke hva de som pupper gjør når de plutselig må fyke opp og hente ned storebror fra bokhylla eller vinduskarmen??? ;-) Dessuten har jeg begge gutta hjemme, for noen dager har jeg ikke kommet meg ut av nattklærne før barnehagen stenger....og storebror sover ennå 2 laaange lurer pr dag, så det hadde vært merkelig å hatt han i en barnehage også.... Hver dag ser jeg frem til at mann og storesøster kommer hjem, og jeg da får litt avlastning og bærehjelp (betennelser i skuldre, armer og rygg av all bæringen...), samt at storebror får litt stimulering og action!! Nei, alt er IKKE en dans på roser!! MEN, kunsten er å ha SMÅ mål, som er realiserbare & målbare (dette har jeg lært på høyskolen...hi, hi): 1: Vær fornøyd om du i det hele tatt kommer deg ut på en trilletur med den o hersens store tvillingvogner (ikke hver dag man gidder det!) 2: Klær KAN bestilles på nettet (shoppingturer med 2 små er IKKE enkelt-heller ikke mye kos!) 3: Lær pode nr 1 å hjelpe til med småting som å kaste tissebleier (ja, ja...ikke akkurat den sysselen dere så gjerne skulle delt, men må man så må man!!) 4: Heng babyen UNDER taket (babyhammock), slik hindrer man storesøsken i å klistre babyen iallefall den første tiden hjemme!! 5: Mamma må midt oppi det hele unne seg litt "luksus": Gå på handling ALENE, ligg i badekaret, drikk vin, les et blad, etc..... KLEM
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 vi ha 12 mnd imellom. og nei -IKKE dans på roser. eldste har vært vanskelig siden 10 mnd s alderen og er det fortsatt men blir stadig bedre og kan se lyset i tunnelen nå. noen dager vil man bare gi opp men dagen etter er det opp til ny dyst. vi hadde også 2 valpekull(et når jeg var gravid m nr 2 og hadde eldste som baby, og et kull da yngste var baby og eldste litt over året) alt var planlagt og VELDIG slitsomt. ser jeg på bilder av meg selv fra den tiden kjenner jeg meg ikke igjen. ikke rart det var lett å gå ned alle kg OG noen ekstra! Men nå blir de snart 2 og 3 år. ikke like hektisk lengre og de leker sammen og har glede av hverandre. men ingen skal si at det ikke er slitsomt de første årene med 2 tette. tvillinger har iallefall samme behovene og ca samme søvnrytme, og tvilling foreldre er ofte veldig slitne! hadde ikke eldste i barne hage. hun begynner til høsten og lillemann neste høst. vil absolutt anbefale 2 tette alikevel men man skal være forberedt:) ,ha gode rutiner og rytme på ting og helst ha litt hjelp fra venner og familie(vi hadde ikke det,bodde for langt unna) når de sier "glad i deg mamma" og god natt så er alt vært det.
Plingeting Skrevet 31. januar 2010 #9 Skrevet 31. januar 2010 23 mnd mellom mine, og det går mye bedre enn forventet Klart det er slitsomt med to små. Men tar man tiden til hjelp så går det meste. En tvillingvogn må man ha. Vi har heller ikke noe særlig hjelp fra familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå