Gå til innhold

Hva skjer på første jordmortime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal til min første jordmortime på fredag, 13 uker på vei da. Synes kanskje selv det var tidlig, men det var det de foreslo når jeg ringte og da sier jeg "ja, takk":)

Lurer på om det er noen av dere som kan fortelle litt om hva som skjer på denne timen? Greit å være litt foreberedt;)

Er det vanlig å ha med mannen eller ikke? Hadde i grunnen ikke tenkt til det.

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regne med du har vært på 1. svangerskapskontroll?? Du ska til lege på dn ;)

Om d e første sv.kontroll :

Dm fylle ut helsekortet ditt, så du bør ha litt info om d finns nån arvelige sykdomma i familien din som dm må teste barnet for og dosen på evnt medisina du går på :)

Ellers må du ta med mårraurin. Sjekkes for bla bakteria (uvi), sukker, ketona osv.

Dm sjekke blodtrykke, Vekt, tar masse blodprøva (alt fra HB og toxoplasmose til Hiv) og om du e ung får du tilbud om iallefall Klamydiatest (urin) evnt gu-time hos lege om du sjøl mene d e nødvendig.

E du veldig slank kan d være jm høre med doppler, men d e sjelden dm i det hele tatt prøve siden man ofte ikke høre nåt så tidlig :)

Lykke til :)

Skrevet

Hmm..jeg har fått et skriv i posten der det står at første time hos jordmor er mer et opplysningsmøte for sv.gruppa, der individuelle timer er kartlagt.

Vi måtte bare møte opp alene, med helsekortet.

Ble selv usikker på om vi måtte ta med oss urinprøve, men det sto ikke noe om i skrivet.

Skrevet

Joda, har vært på første legetime, fylt ut helsekortet, tatt prøver og alt det der:)

Synes også at det var litt tidlig med jordmor nå, men hun ringte meg igår og lurte på om vi kunne bytte timen, og det var hun som foreslo at jeg skulle komme nå. Hun spurte jo hvilken uke jeg er i, så det vet hun;)

Men lurer fortsatt på hva som skjer på denne timen?

Noen erfaringer å dele? :) Håper jo veldig på å få høre hjertelyd:)

Skrevet

jeg fikk beskjed om at man alltid skulle ha med seg urinprøve, men kan jo være forskjellig fra plass til plass

Skrevet

jeg skal til jordmor for første gang i morra 17uker på vei..

urin prøve må tas med til alle timer med lege og jm og helsekortet..

så håper jeg at km kan høre hjertelyd til den Lille der inne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...