HippieChic Skrevet 20. januar 2010 #1 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har lagt merke til at veldig mange får vektestimering.. Inkludert meg selv.. Jeg syns det fører til fryktelig mye unødvendige bekymringer. For lite barn, for stort barn.. Men hvor nøyaktig er det egentlig..? Jeg er veldig skeptisk til hele greien. På min første ultralyd målte de forsteret til å være ganske lite, derfor flyttet jordmor termin fra 12/3 til 21/3. Har vært på 2 ultralyder etter det, som viser at fosteret plutselig ligger OVER gjennomsnittet. (henholdsvis på 83 og 73 percentilen) Greien er, at om jordmor på UL hadde holdt seg til den første termin datoen hadde den lille jenten i magen ligget helt på gjennomsnittet.. Så hva skal jeg tenke og tro egentlig? Nå bekymrer jeg meg jo for superbaby.. :-s Enda forrige mann bare var 3300gr da han ble født. Hmpf.. Men med tanke på at jeg var 2800gr og sambo 4900gr, så kan det jo gå begge veier. For å være helt ærlig skulle jeg vært for uten hele målingen og heller blitt overrasket den dagen småtten blir født. Har ellers ett helt fint svangerskap og har ikke lagt på meg noe heller. Derimot har jeg gått ned mellom 10 og 15 kg... Hva er deres tanker rundt dette??
heldigemeg2010 Skrevet 20. januar 2010 #2 Skrevet 20. januar 2010 Har helt panikk for dette selv. Ungen er estimert til å bli rundt 4 kg til termin, og jeg er ei lita dame på 150 cm! Og nå er jeg over termin og vegrer meg nesten for hver matbit i panikk for hvor stor denne ungen blir for hver dag som går. Likevel mener de jeg skal føde vaginalt og ikke settes i gang før 14 dager over termin. Er enig med deg at det hadde egentlig vært mye bedre og ikke visst...iallefall når de ikke skal gjøre noe i forhold til det.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 20. januar 2010 #3 Skrevet 20. januar 2010 Tja, er ikke helt sikker på hva jeg mener.. Med 1.mann var jeg på flere UL. Hadde morkaken framme og lengt nede, så måtte inn å sjekke at den var trukket oppover slik at jeg kunne føde vanlig. Da syntes de han var så tynn at de ville ha meg inn til ekstra vektestimering for å se at han la på seg nok. Var til og med snakk om tidlig igangsetting om det ikke ble bedre (var redd for at han fikk for lite næring). Heldigvis vokste han fint (selv om han var noe under snittet). I sånne tilfeller er det jo greit at det blir sjekket. Men kan virke litt som folk får vektestimering i hytt og pine, og da kan jo det være med på å skape unødig frykt. For selv om målene virker svært eksakte, bommer de lett med 500g. og det utgjør jo ganske mye på så små kropper
Mamasan*i*januar Skrevet 20. januar 2010 #4 Skrevet 20. januar 2010 For å si det enkelt: min erfaring er at for absolutt alle jeg vet om son har fått vekstestimert så har det vært feil. Min gutt ble estimert til å være minst 18% over snittet på UL i uke 35 (dvs at han skulle ha vært 3300 gr da), og han kom i går i uke 40 og var 50 cm og 3450 gr, altså helt dønn på snittet. UL-terminen var forøvrig 25. januar, 4 dager etter menstermin. Symfyse-fundusmålet mitt har ligget tett inntil gjennomsnittskurven hele veien. Rett under tidlig i svangerskapet og rett over mot slutten. Bottom line: jeg ville absolutt ikke lagt særlig vekt på estimeringen! Lykke til med resten av svangerskapet og fødselen!
Gjest Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Jeg føler meg helt avhengig av dette! Men så har jeg et risikosv.skap som helst vil gå ut over babyen før enn meg, slik jeg har skjønt det. Lavt stoffskifte og risikerer å få en liten baby. Jeg blir fulgt opp hver 2-3.uke med ul på sykehuset i tillegg til vanlige kontroller hos fastlege. I første sv.skap sluttet morkaken og fungere og barnet fikk ikke næring. Så for meg er det viktig å vite at barnet vokser som det skal. Nå ligger han 0,7% under gj.snitt bare. For oss som blir målt ofte er det vell sammenhengen av alle tallene som er viktigst. Det er jo ulike utøvere og leie av babyen hver gang som kan skape unøyaktige mål. Det er godt mulig at det er for mange som får vekstsimulering i dag. Men på en annen side kan det jo være andre ting legen tenker på enn selve vekten. At de tar seg tid og har vilje til å undersøke mulige avik er jo bare en klar fordel. Om de undersøker mange og bare en av dem har en grunn til å bryte inn i sv.skapet har de jo oppnådd noe! Ikke for å skremme dere altså! Men hadde ikke jeg tilfeldigvis blitt sendt inn igjen i første sv.skap pga dårlige måliner på kontroll kunne det jo endt fatalt. Nå var det jo mer hos meg som slo alarm, ikke bare en ting, så jeg ville nok blitt oppdaget på et eller annet vis. Men bare "tenk om....." i seg selv synes jeg er god nok grunn i slike tilfeller
Helverine Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Hmmmmm har man ikke ordinær UL nettopp når man har det for å kunne fastsette termin? Det er da fostrene er mest like, før den individuelle veksten starter. Det overrasker meg da at terminen flyttes senere, etter vektestimering? Høres jo helt sprøtt ut! Hadde lagt inn ville protester på det. Hvor skal du føde? Jeg var til ultralyd sent i svangerskapet sist, ble estimert vekt, men det var aldri snakk om å flytte på den fastsatte terminen. De regner +/- 500 gram på vektestimering. Hos meg bommet de på 500 gram, hun veide 500 gram mer enn de trodde. Hmmm nei dette likte jeg ikke å lese jeg, rett og slett.
Gjest Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har hørt om mange som har fått helt feil estimeringer mht vekten. Da jeg skulle ha min andre, fikk jeg vite i uke 32 at han ville veie minst 4300 kg ved termin. Han kom ti dager før og veide 3400 kg..... Så lenge det ikke er snakk om veldig store avvik, og ting ellers ser bra ut, så ville jeg prøvd å ikke bekymre meg for mye (ja, vet det ikke er lett).
HippieChic Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2010 Takk for svar allesammen!! Og må si meg enig at selvfølgelig er det bra for de som av medisinske årsaker bør følges opp. (som der fosteret ikke tar til seg næring) Men jeg syns kanskje de er litt for hysteriske..? Er jo mulig fordi Haukeland er et universitet sykehus og de ønsker lære mer? Vet ikke.. Selv er jeg i ett risikosvangerskap grunnet vekt, men så lenge alle prøver er fine og vekten ikke går mer opp ser jeg ikke poenget med alle disse ekstra undersøkelsene.. Velvel, strengt tatt er det jo bedre med en for mye enn for lite da men. Var inn og ut av sykehuset forrige svangerskap også, den gang pga klumpfot hos sønnen min(de så det på UL) Hadde håpet på ett " normalt" svangerskap denne gangen.. hehe Bare 2 mnd igjen nå.. ganske så nøyatig :-) Hurra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå