Gå til innhold

Vektestimering.. unødvendig mye bekymringer..?


HippieChic

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at veldig mange får vektestimering.. Inkludert meg selv..

Jeg syns det fører til fryktelig mye unødvendige bekymringer. For lite barn, for stort barn.. Men hvor nøyaktig er det egentlig..?

 

Jeg er veldig skeptisk til hele greien.

På min første ultralyd målte de forsteret til å være ganske lite, derfor flyttet jordmor termin fra 12/3 til 21/3. Har vært på 2 ultralyder etter det, som viser at fosteret plutselig ligger OVER gjennomsnittet. (henholdsvis på 83 og 73 percentilen)

Greien er, at om jordmor på UL hadde holdt seg til den første termin datoen hadde den lille jenten i magen ligget helt på gjennomsnittet..

 

Så hva skal jeg tenke og tro egentlig?

Nå bekymrer jeg meg jo for superbaby.. :-s Enda forrige mann bare var 3300gr da han ble født. Hmpf..

Men med tanke på at jeg var 2800gr og sambo 4900gr, så kan det jo gå begge veier.

For å være helt ærlig skulle jeg vært for uten hele målingen og heller blitt overrasket den dagen småtten blir født.

 

Har ellers ett helt fint svangerskap og har ikke lagt på meg noe heller. Derimot har jeg gått ned mellom 10 og 15 kg...

 

Hva er deres tanker rundt dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke tro at denne veksestimeringen har særlig mye for seg.

Se heller på egen/pappaens fødselsvekt, samt hva slags kosthold du har hatt iløpet av svangerskapet. Tror heller disse faktorene gir en større pekepinn på hvor stor babyen kommer til å bli!

Fikk selv beskjed om at jeg ville få en baby på ca 4,3 kg. Veide selv 4,2 kg, gikk opp 4 kg i svangerskapet og hadde et helt normalt kosthold hele svangerskapet. Gutten min veide 3,5 kg da han ble født - altså bommet de fullstendig på vektestimeringen, og jeg gikk unødig rundt og bekymret meg for ette i forkant! Tullete..

 

Tror ikke det er så mye som er sikkert når det gjelder dette, annet enn at gener og kosthold selvsagt spiller noe inn.. :o)

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...