Gå til innhold

Lavkarbo.. Trenger litt hjelp her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at mange har gått en del ned med dette..

Jeg ønsker å prøve dette, fordi jeg vil ned i vekt jeg og. Minst 10 kg.

Jeg har vært veldig skeptisk, siden en god del av mitt kosthold består av karbohydrater. Som pasta, ris og poteter. Jeg er vegetarianer og spiser heller ikke fisk.

Så derfor er jeg redd dette kan bli vanskelig.

HAr sett litt på oppskrifter og det virker som man kan spise fett? som rømme og smør f.eks.

Hva kan man spise til mellommåltider. Er fruklt og nøtter greit??

Tar gjerne i mot alle tips jeg kan få. Gjerne vegetariske oppskrifter også :P

Jeg har kjøpt ellipsemaskin, så skal trene i tillegg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskelig å leve lavkarbo dersom man er vegeterianer. Å øeve på ketolyse (som tillater masse fett), er så godt som umulig. Passe bedre med mat med lav GI og lite kalorier for deg vil jeg tro.

Skrevet

Fett er bra, helst mest mulig. Stek i smør, bruk matfløte/rømme i matlaging. Spørs hvilken kur du følger, ketolyse er en streng kur! Der bør man helst ikke overskride 15 g Kh per dag. Usaltede paranøtter og valnøtter er greit ( 3 gr karbohydrater per 100) mens frukt inneholder masse fruktsukker og karbohydrater, så styr unna det! Meld deg inn på lavkarbo.no, der kan du få svar om diverse ting av andre slankere og han ene legen som har opprettet "Ketolyse.no". + at det er masse oppskrifter der..

Skrevet

Og ja, denne kuren passer forresten kanskje ikke for deg hvis du er vegetarianer. Her skal man spise masse kjøtt/fisk/egg. Går da ikke ann å bare leve på salat og grønnsaker?

Skrevet

Hvis du har hatt karbohydrater som basis i kostholdet har vel det kanskje vært med å gjøre deg overvektig!? Tror du burde finne proteinkilder som kan være aktuelle for deg, som bønner, linser, tofu. Frukt er ikke lavkarbo, og ikke alle nøtter, men om du kutter andre karbohydrater så kanskje du kan beholde noe frukt i dietten. Sjekk karboinnhold i maten, for eksempel på lavkarbo.no.

Skrevet

Ja, er kanskje karbohydratene som har bidratt til vektøkning. + mye søtt.

Det er så uendelig vanskelig å slanke seg syntes jeg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller hva jeg kan og bør spise :((

HI

Skrevet

Har spist mye vegetarisk i perioder. Kunne tenkt meg at typiske basiser for måltider, der du før sikkert har brukt pasta/ris/potet heller kan være blomkålstappe (som potetmos, bare med blomkål) eller wokede grønnsaker (blanding eller kun squash, broccoli eller annet. Blomkålris er også en mulighet, riv rå blomkål, stek i litt olje til myke. Og til dette kan du ha diverse sauser, for eksempel med linser eller bønner i. Du har en uendelighet av indiske, vegetariske retter, erstatt bare risen med noe annet. Det fins også mye middelhavsmat med bønner, tomater og andre grønnsaker. Fedon Lindbergs kokebøker har endel vegetarisk og lavkarbo.

På lavkarbo.no får du tips til brød, vafler og andre godsaker som ikke har mye karbohydrater.

Skrevet

Tusen takk for tips. Skal se om jeg finner oppskrift på blomkålstappe.. Spiser litt vegeburgere og det passer jo godt til det :)

Skrevet

Spiser du egg tror jeg ikke du har noe problem. Du kan gjøre som andre lavkarboere, men du må finne andre kilder til proteiner og fett enn kjøtt. Cottage cheese, mye hvitost (0 karbohydrater), majones, egg, rømme, creme fresh, tyrkisk youghurt med nøttemüsli du lager selv. Bønner og linser er ok, men det er alikevel en del karbohydrater i det, så les på innpakningen. Jeg tror faktisk ikke det er noe problem å få til et lavkarbokosthold selv om en er vegitarianer. Det tar tid å finne ut hva en skal spise så ta tiden til hjelp, og ikke gi opp selv om du ramler i en felle en periode. Se oppskrifter på lavkarbo.no

Skrevet

Takk :-)

Jeg spiser uansett ikke linser eller bønner, så det går fint :-)

Men hva med grovt knekkebrød med ost?

Skrevet

Da må du bake lavkarboknekkebrød selv. Du kan ikke spise så mye av dem du finner i butikken. Men jeg spiser 2 rugsprø hver dag. De inneholder bare 6 karber per stk. Men jeg ammer, så må ha litt karber. Kutter knekkebrødene når jeg slutter å amme, og går da over på ketolyse.

Skrevet

Oki, men selger de noen lavkarbo knekkebrød??

Skrevet

Nei, ikke som jeg vet om iallefall. Men du finner oppskrift på lavkarbo.no. De smaker ikke spes godt men

Skrevet

Kan man spise slike byggryn i stedet for ris? Så de solgte det på butikken og kjøpte med meg en pakke.. Liker det veldig godt :)

Skrevet

Du må nok lese bak på pakken for hvor mye karbohydrater de har. For øvrig så må du venne deg på å lese på alt du kjøper for å finne ut av hvor mye karbohydrater det er i maten.

Skrevet

Føler det er såå mye å lære- Hvor mye karbohydrater skal jeg maks ha hver dag??

Skrevet

Hmm, da må du nok begynne å google litt på lavkarbo og lese det du kommer over. Du finner nok ut av hvor mange karbohydrater du skal ha i deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...