Gå til innhold

Ordinær ul, hvordan er den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to private ultralyder tidligere, og lurte på om den ordinære er veldig anderledes? Har min neste uke og er veldig spent:) Er det kun ul eller blir man veid/tar de blodprøver ol? Hvor lang tid tar det cirka? Tar de seg litt bedre tid enn på de private? Og skal man ha med urinprøve?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke urinprøve, og de veier ikke og tar ikke blod. Det er en ned med buksen, gele på magen type ting.

Hvor god tid de har anledning til å ta seg avhenger jo veldig på hvor mye de har å gjøre på sykehuset den dagen. De sjekker etter at alt er i orden med babyen og måler størrelsen etc. Er du heldig har de anledning både til å se etter kjønn og du kan få bilder, men det er ikke gitt.

Jeg har lest at mange her inne har vært skuffet over ordinær-ul, men tror det har mye med forventninger å gjøre. Mest av alt er det for at sykehuset skal vite om alt er ok med barnet i magen din - alt annet er bonus.

Jeg var veldig fornøyd med min ul. Den tok kanskje 10 minutter, jm forklarte hva vi så, hun hadde tid til å se etter kjønn og vi fikk med oss noen bilder. Hun var businesslike, men hyggelig - mye som jeg forventet og det var STAS å se babyen og få vite at alt er ok med henne.

Skrevet

Jeg fikk kun ul.. Tror ikke de tar blodprøver å slikt.. Først så snakket jeg og samboer med en jordmor.. (Vet ikke om dette er normalt, eller om det var fordi at uldamen ikke var ledig) Hun lagde en journal, spurte om div ting som menssyklus, jobbsituasjon, ppiller de siste mnd osv..

På selve ultralyden, så sjekket jordmor alt egentlig.. Hun sjekket hodet, hjertet, blære, lårben, nakke, osv.. Og hun jeg hadde forklarte alt veldig bra.. :) Hun sjekket og hodestr for å få en ordentlig termin dato. og hun så etter kjønn.. :) Men det spurte vi om da.

Skrevet

hei!

jeg hadde også hatt 2private ul før vi dro på ordinær, og vi ble veldig skuffa begg to..

de gjør ikke noe anderledes, men utstyret på sykehuset er så mye dårligere enn det privatklinikken hadde! hun fikk til slutt til 3bilder der vi såvidt ser lillegutt. kunne ikke se kjønnet og brukte gruelig lang tid på å ta mål osv. samboern min syns det virket uproft (!) i forhold. så når vi var ferdig på sykehuset, riingte jeg klinikken og fikk ny ul hos han senere på dagen.

han skrudde på maskinen og etter 2sek så vi klart og tydelig en liten gut:). han tok måla på null komma svisj og vi fikk nesten 40 knallgode bilder å kose oss med!

så mitt råd er å ikke forvente for mye av den ordinære ul! og evt ta deg råd til en ny privat litt senere for å få vite det du er ute etter:)

Linn

Skrevet

Jeg var på ord ul i dag og ble forklart veldig godt av jordmoren om alle organer o.l. Hun viste hovedpulsåren, blære som var full av urin,nyrene, lever, magesekk/tarmer, vi så på hjertet og hørte lyden med doppler på skjermen. Hun målte lårben og hodet flere ganger. Vi ønsket ikke å vite kjønn, men hun hadde sett hva det er:) Syns hun tok seg god tid til å snakke om praktiske ting først som siste mens, p-pillebruk o.l. før selve u.l. Fikk 7 fine bilder og fikk se vår lille hjerteknuser på skjermen.

Har vært på u.l tidligere så var forberedt på hva som kom på skjermen, men jeg har aldri blitt forklart så godt om alle organene. Godt å se at alt er bra med den lille. 2 ben, 2 armer og alle fingre og tær:)

3d ul viser nok mer detalj om utseende men har hørt at det bør tas når man er lengre på vei..ca uke 28 for å få mest mulig med seg.

Gled deg;)

Skrevet

Virker som opplevelsen av ord ul er litt forskjellige. Jeg var i går og var veldig fornøyd. Hadde tidligere vært privat i uke 12, men syns det var kjekkere og var mer fornøyd med den ordinære. Tror selve ul-undersøkeøsen tok ca 15 min. Fikk godt forklart alt vi så, lårbein, hode, mage, kjønn, blære osv. Jeg ble vel egentlig mest fasinert over å få se blodet som strømmet gjennom de ulike kamrene i hjertet. Hadde ikke tenkt på forhånd at jeg fikk se det. Ellers var det veldig kjekt å se at babyen drakk fostervann (kunne se bobelene når hun slurpet det i seg) og armene var så aktive i været at jeg lett kunne telle fingrene.

Håper de aller fleste har en positiv opplevelse. Vi kunne i alle fall konkludere med at vi ikke hadde behov for å bestille noe mer ul etter den ordinære (med mindre det skulle dukke opp noe uventet).

Skrevet

Var på ul på a-hus forrige uke. Vi var inne hos jordmoren i nesten en time. Hun brukte ca 40 minutter på selve ultralydundersøkelsen, som var grundig og hun forklarte og viste.

Før og etter undersøkelsen snakket vi litt og hun fylte inn opplysninger i papirene osv.

En fin opplevelse og hyggelig jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...