Gå til innhold

Hvordan uttaler du navnet Ketil og hvor kommer du fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer litt på hvor vanlig det er å uttale Ketil "rett frem" i stedet for å si det på samme måte som Kjetil, og om det evt er stedsavhengig eller rent personavhengig?

Oppvokst på Sørlandet som jeg er uttalte vi Ketil i klassen min som Kjetil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville uttalt det som KETIL, ikke KJETIL. Hadde foreldrene ment å kalle barnet Kjetil regner jeg med de hadde skrevet det med en J i....

Jeg er fra østlandet.

Skrevet

helt enig med vampyrmammaen :P

Det er forskjell på Kjetil og Ketil :)

Skrevet

Jeg leser det som det skrives - altså Ketil som Ketil og Kjetil som Kjetil.

Skrevet

Skriver under på de to andre. Kommer fra nordvestlandet.

Skrevet

Hadde det vært skrevet uten J, hadde jeg sagt Ketil.

Er ett helt annet navn når J blir satt inn.

Skrevet

Ja navnet Ketil ville jeg nok utalt slik det står skjevet. Navnet Kjetil uttalte jeg da jeg var yngre som den bergenseren jeg er "Sjetil" men har blitt voksen nå da hehe

Skrevet

Jeg uttaler Ketil som Kjetil med mindre navnets innehaver sier at det skal være Ketil. Kjenner til både en "Kjetil" og en "Ketil" som skriver det Ketil.

Jeg er fra Oslo, foreldrene mine som har døpt broren min Ketil og uttaler det Kjetil, er fra Vestlandet.

Skrevet

Ketil som Ketil

Kjetil som Kjetil

Kjenner en av hver og de er veldig bevisste på at det ikke skal uttales likt.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Ketil rett frem. Vestlandet.

Skrevet

Fra Østfold forresten:o)

Skrevet

Er fra Sørlandet selv og sier Ketil til Ketil og Kjetil til Kjetil:) Er en stor forskjell på navnene synes jeg:)

Skrevet

Jeg kjenner faktisk fleresom heter Ketil. Alle sammen uttaler navnet sitt som Kjetil.

Skrevet

Om uttalen av Kyrre og Ketil:

Fra en gang etter gammelnorsk tid (også kalt norrøn tid, til ca. 1350) har det vært vanlig i norsk at k foran fremre vokaler (i, y, e, ø, æ) blir uttalt med kj. Orda ble skrevet med k i norrønt.

Navn i nåtida (med med norrønt opphav) som dette gjelder, er bl.a. Kyrre og Ketil, som etter tradisjonell uttale vil bli uttalt med kj. I noen tilfeller blir slikt som dette skrevet også, f.eks. i Kjell, som har samme opphav som Ketil, og til vanlig i Kjetil. Kirsti blir skrevet bare med k.

Skrevet

Ketil som Ketil

Kjetil som Kjetil

Det er to forskjellige navn for meg. Og ja, jeg har familie og venner som heter dette.

Østlandet.

Skrevet

Jeg ville uttalt det rett frem KETIL, har foreldre fra Østlandet. Der jeg har vokst opp derimot (Vestlandet) ville de sagt KJETIL.

Skrevet

Det er bare en riktig måte å uttale på, rett fram: KETIL.

Skal man plutselig uttale det med J blir det jo et annet navn og en kunne like så godt heller ha sakt Arne.

Skrevet

For meg er det to forskjellige navn. Så Ketil rett fram.

Pappa`en min heter Ketil

Skrevet

da min far fikk nvanet ketil ble det utalt kjetil. han lite ikke navnet uten j så da han var gammel nok fikk han byttet slik at det ble skrevet kjetil. men moren fant ikke ut av det før LENGE etter på. så han har utalt navnet likt heletiden.

Skrevet

Der jeg kommer fra (indre østlandet) blir Kjetil og Ketil uttalt likt. Med mindre Ketil insisterer på å hete Ketil...

Skrevet

Er Stril og ville sagt Ketil rett frem om det er uten j og Kjetil rett frem med j!!!

Skrevet

er fra finnmark, og jeg ville sagt Kjetil

Skrevet

Ketil er et annet navn enn Kjetil. Så jeg sier Ketil, rett frem.

Er fra Østlandet, og har bodd i Akershus, Buskerud og Vestfold, og det sies likt alle steder. :)

Skrevet

Er fra Trøndelag og uttaler Ketil som Ketil. Kjetil blir Kjetil:)

Samme som at vi sier Torkel om Torkel og ikke Torkil.... Da hadde det blitt skrevet Torkil/d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...