Gå til innhold

stort symfysemål = stor baby?? noen med erfaringer...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på kontroll i dag, 32 uker, og legen målte fundus/symfysemål til å være helt på toppen av normalen...32cm...

vil d si at ungen er ganske stor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slett ikke! Som jeg svarte på et annet innlegg lenger nede, ersymfysemålet mitt godt over gjennomsnittet. Men vektestimering på UL tilsier en liten jente, 10% MINDRE enn gjennomsnittet!

Skrevet

På meg er det omvendt. Jeg VET at jeg får et barn over 4 kg, men symfysmålet er akkurat PÅ gjennomsnittet. Så det skal tas med en klype salt.

Skrevet

men jeg mener hun sa at hun kjente en el anna kroppsdel (var usikker om d var rumpe eller hodet) helt øverst....kanskje ungen bare lå langt opp... at den ikke fyller hele plassen fra der hun målte nede til øverst...

håper d,fikk litt panikk.....:)

Skrevet

neida, med min første hadde jeg kjempelavt synfysemål og fikk stor baby på 4,5kg

denne gangen har jeg stort symfysemål og får en helt normal baby på 3,5kg..

har visstnok mye med fostervann, hvor langt inn babyn er..

-en bitteliten regel er at babyer stort sett havner på et sted mellom mors og fars fødselsvekt

Skrevet

Da jeg var i uke 31+4 var min symfysemål på over 35 cm....

Men jeg venter på brev fra KK Bergen om UL angående vekstestimering..

Skrevet

forrige barnet mitt hadde jeg stort symfysemål hele veien, men gutten som kom ut 1 uke før termin var bare 3100/50/34. så ikke bekymre deg om det. kan være mye fostervann f.eks. symfysemålet mitt har vært ca likt denne gangen også, og jordmor sier at det kjennes ikke ut som noen spesielt stor baby denne gangen heller.

Skrevet

Ei venninne av meg sprengte symfyseskjemaet, og fryktet en 4500 g unge. Ut kom en liten pjokk på 2800 og 48 cm, to uker før terminen. Hun hadde enormt med fostervann.

En annen venninne sprengte skjemaet MAX, og fikk på termindatoen en jente på 3700 g.

En tredje hadde minimage og fikk også en 3700 på termindatoen.

Så symfysemålet trenger ikke ha noe å si hos alle! Jeg har lang rygg og bærer barnet godt inni kroppen, får store barn (snakker 4-4,5 kg dersom jeg hadde gått til termin) men har helt normalt symfysemål, ligget litt under faktisk.

-andre igjen har kanskje kort rygg og ikke så god plass til babyen, og bærer dermed på "utsida"= stort symfysemål, selv om barnet ikke er spesielt stort.

-dette ifølge jordmoren min (-:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...