Gå til innhold

Full lønn under ferie i permisjonen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

*grubler* Kan noe enke sammen med meg??

Jeg er i permisjon med 80 % lønn.

Hos oss trekkes de for 5 uker ferie samtidig med at feriepenger utbetales i slutten av juni. Uansett når man skal ha ferie.

Jeg vuderer å ta sommerferie før permisjonen er ferdig i april el mai. dette for å få pappapermen lengst mulig mot sommeren:

meg perm - meg ferie - pappa perm

istedet for

meg perm - pappa perm - meg ferie.

(Dette har noe med en ev ny jobb å gjøre)

Skal jeg da ha 100 % lønn de fem ukene jeg har ferie? Eller bare løper de 80 % arbeidsgiver legger ut hele veien??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tenker som så :

Dersom du var i permisjon med 80% lønn i juni nå ferieukene ble trukket for, blir det 80 % lønn de ukene du har ferie også. Om du derimot hadde vært i 100 % lønn i juni når du ble trukket for ferie skulle dette også bli utbetalt når du tar ut ferien.

Skrevet

Du får vel feriepengene som prosenter av brottolønnen du har fått utbetalt? Da får du nok 5 ukers ferie minus 10.2 eller 12% feriepenger basert på bruttolønn for 2009.

Skrevet

Ja, de er greit. det er beregningen som gjøres i slutten av juni. Men hvis jeg nå tar 5 uker ferie fra ca april? Hva skjer med utbetalingen min disse 5 ukene. Om jeg hadde ventet med ferie til permisjonen var slutt hadde jeg jo vært ilbake i 100 % lønn og derav fåt 100 lønn de ukene jeg hadde ferie?? Men når ukene tar inni 80% betalingen liksom????

Skrevet

Feriepengene er tjent opp året før.

Jeg fikk 100% lønn i feriene mine under permisjonen jeg hadde med 80% lønn.

Skrevet

Jeg snakker ikke om feriepenger, men om lønnen jeg får de ukene jeg tar ferie. All ferie trekkes (5 uker) i slutten av juni når ferie pengene betales ut. Så sånn sett får jeg ikke lønn under ferie annet enn feriepengene, men i og med at dette trekkes i juni trekkes det jo ikke i mai også. da utbetales vanlig lønn. MEN er det 80% eller 100%??

Skrevet

Ja slik var det der jeg jobbet også.

Jeg startet da permisjonen i slutten av august. Tok 5 uker ferie i nov/desember og fikk 100% lønn. Fortsatte permisjonen frem til i begynelsen av mars og tok 5 uker ferie og fikk igjen 100% lønn under ferien. Fortsatte permisjonen etter ferien og ut tiden.

Jobbet da i staten.

Skrevet

Feriepenger er omtrent "sparepenger" hos arbg. Ofte er julilønna skattefri og da betaler de ut feriepengene slik at feriepengene blir skattefrie og det er derfor det er en deilig mnd. Så direkte relatert til hva du har fått i LØNN. Så er det det at det bare er de 12 første ukene som NAV betaler feriepenger for og alt det der, så om du ikke får permpengene fra arbg som vanlig så kan det bli veldig lite fp... Snakk med hr!

Skrevet

Feriepenger er alltid skattefrie iansett når de utbetales!! Allikevel regses skattetrykket ut fra årslønnen, så du betaler egentlig skatt allikevel da:)

Du skatter av junilønna også, men skatten er fodrelt på dea snre månedene.

Skrevet

Julilønna er ikke skattefri, feriepengene er skattefrie i utbetalingsøyeblikket uansett når på året de utbetales (så sant de ikke utbetales samme år som de er opptjent). Man skatter for feriepengene også totalt på året, på samme måte som man skatter totalt på året for å kompensere for halv skatt i desember.

Skrevet

Jeg får feriepenger for hele åre fr fordi arb. giver forskutterer. Alså vanlig feriepengegrunnlag. Men det er ikke feriepengene jeg snakker om. Glem feriepenger og skatt osv.

Jeg snakker om pengene jeg får mens jeg har ferie i april/mai. Får jo ikke noe penger fra NAV da forda er jeg ikke i permisjon, men i ferie. Da fpr jeg lønn av arbeidsgiver. Men lurer altså på om jeg da får min vanlige lønn på 100% og ikke 80% som jeg får når jeg er i permisjon. Jeg heller selv mot at jeg skal bli oppjusert til 100 da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...