Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Må bare spørre, fordi følgende skjedde meg her en dag: Jeg og samboer var og trillet (på et forøvrig sørpete og elendig trilleføre) og mot oss kom det en dame med hund i bånd mot oss. Da vi møttes sa hun noe om at vi hadde vikeplikt for henne, og noe fortumlet styrte da min samboer vogna til siden. Etterpå begynte jeg å tenke over det hun sa, og hadde ærlig talt mest lyst til å løpe tilbake og tuppe dama i ræva, for dess mer jeg tenkte over det dess mer irriterte det meg.. Men har hun rett?Er det en slags uskreven (eller skreven) regel at folk med barnevogn bør passe seg for andre fotgjengere? (eller var hun bare en sur gammel kjærring..?)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Ikke når dere går med vogna. Samme som at man ikke har vikeplikt når man går med sykkelen. Men man burde jo gi plass hvis det er trangt:)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Jo, men er det ikke lettere for henne å gå rundt enn for oss..? Dette var en dag med elendig føre, og det var vanskelig nok som det var å forflytte vogna. HI
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Trodde det var en uskreven regel på hvilken side man går også på gang og sykkelveg. Samme regelen som når du går på trafikert vei. Da vet man hvem som har vikeplikt. Enklere blir det ikke. Forøvrig så har jeg blitt påkjørt av barnevogner flere ganger og da når JEG står i ro.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Ok. Så på hvolken vei av fortauet skal man holde seg på da..? Uff, jeg har nok kjørt på ei selv en gang jeg, men det er ikke lett dette med å komme seg rundt med barnevogn altså! (Jeg skulle forbi på et fortau hvor det var fullt av mennesker som sto og ventet på bussen. Jeg prøvde å rope "unnskyld" for å signalisere at jeg skulle forbi, men alle hører jo ikke. Så kjørte jeg over foten til ei jente fordi det var så innmari trangt. Følte meg ganske dum da, men var aller mest frustrert over hvor vanskelig det kan være å komme seg rundt med barnevogn til tider... :/) HI
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 Ja jeg vet at det ikke så enkelt med fortau og mye folk. Noen ganger så må man bare "gå rundt" med barnevogn, kan ikke se at jeg har forkjørsrett selv om jeg har barnvong forran meg. Og står det folk i kø for bussen så er det i mine øyne ganse mye forlangt at alle skal flytte seg for meg. Heldigvis så er dette en problestilling som varer en kort periode i livet:-)
Mrs Inked Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Jeg går alltid inntil kanten (feks et gjerde) for da føler jeg det er tryggest og jeg går ikke i veien for noen. Opplevde forresten en gang at jeg gikk med vogna, helt inntil kanten, også var det en dame som absolutt skulle presse seg forbi. Og det var kanskje 20-30cm fra meg til gjerde. Da ble jeg relativt irritert når hun kunne tatt to skritt ut og gått rundt. Men er det snakk om eldre damer eller andre barnevogner så går jeg ut til siden. Det handler jo tross alt om respekt.
Gjest Tale30 Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Det er så utrolig logisk at det er enklere for dem uten barnevogn å trekke ut til siden. Jeg har måttet kjøre vognen opp i snøkantene på fortauet pga folk som baner vei mot oss, og jeg blir like forbanna hver gang!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Vi gikk også inntil kanten, på høyre side (fordi det var der det var best forhold for trilling akkurat der og da), og så kom denne damen med hunden da. Hadde nok ikke blitt så irritert hadde det ikke vært fordi det var så dårlig trilleforhold. Men er det en regel at man skal gå til venstre side på fortauene? Og at om man går til høyre så har man vikeplikt? I så fall er dette en regel jeg ikke har fått med meg. HI
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Forresten... Ved bussholdeplassen: De stod ikke i kø, men de stod og ventet på bussen. Har vel kanskje ikke så mye å si forresten... Men heldigvis er det en problemstilling som bare varer for en kort periode, ja! Man føler seg regelrett litt "handikappet" når man går rundt med barnevogn! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå