Gå til innhold

Noen fler med flerspråklige barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker norsk, min mann spansk og sammen snakker vi tysk (språket rundt oss er også tysk). Noen som har erfaringer å dele?

Lillemann er bare 13 mnd så de ordene han bruker er få, men på spansk og norsk, ikke tyske ord enda (han går jo ikke i barnehage enda...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spennende tråd, men jeg har ikke stort å komme med enda, da piraten kun er 4 mnd. Pappa er italiensk, mamma norsk, bor i norge, men snakker også litt engelsk hjemme. Blir spennende å se og ikke minst høre hvordan hun snakker etterhvert.

Pappa prøver konsekvent å snakke italiensk, jeg snakker både norsk og litt italiensk til henne, mens imellom oss voksne er det en salig blanding..

håper noen med masse erfaring kommenterer tråden din :)

Skrevet

Jeg er norsk og bor i Frankrike med min franske samboer. Vi har tre barn. Eldste er 3 år og snakker enda ikke med ord, han babler. Jeg snakkker norsk til han, pappaen fransk og så snakker vi engelsk sammen.

Sønnen min skjønner omtrent alt vi sier og prøver å imitere ord, men det kommer ut veldig forenklet. Småbrødrene hans er 11 mnd så de vet vi enda ikke hvordan det går med. :)

Eldste skal til logoped snart, han er nok litt ekstra sent ute selv om han er omgitt av to/tre språk.

Har hørt om mange flerspråklige barn som lærer alle språkene uten problemer, det er ikke noe å være bekymret for. Hvis du vil at han skal lære norsk er det ihvertfall veldig viktig at du er konsekvent med å snakke norsk til han.

Skrevet

Mannen min er ukrainsk, jeg er norsk og vi bor i Norge. Mannen snakker kun ukrainsk til ungene, jeg snakker kun norsk til dem, vi snakker engelsk til hverandre. Eldste på snart 3 har veldig godt norsk språk, og ganske bra ukrainsk. Hun forstår alt faren sier til henne, men bruker av og til litt norske ord innimellom når hun snakker til ham. Hun kan finne på å bruke et engelsk ord her og der også, men det er utrolig skjeldent. Minsten er 12 mnd og babbler bare :)

Skrevet

Da vi bodde i tyskland snakket storejenta norsk med meg, engelsk med daddy og tysk i bhg. Da vi flyttet (til usa) hadde jeg nok med norsken, og tysken gikk nok tapt. Da var hun oppunder tre. Nå er vi i norge og hun snakker norsk og engelsk. Det går så fint så. De kan visstnok klare fire om de har separate personer til språkene og helst snakker med dem daglig.

Skrevet

Jeg er norsk, bor i Spania snakker norsk med min sønn på to år. Min mann snakker valenciansk med sønnen (bor i valencia-regionen). I barnehagen snakker de castellano, og vi snakker castellano oss imellom.

Trodde det skulle bli veldig mye, men han har full kontroll. Han snakker egentlig ganske bra, og har hatt omtrent likt ordforåd på norsk og valenciansk. Nå snakker han (etter juleferie i Norge) mer norsk. Lager hele setninger. Til pappa snakker han valenciansk, og blander av og til litt castellano. Men han er meget konsekvent med hvem som snakker hva. F.eks kan jeg si til han på norsk: Si takk til mannen, og han snur seg og sier Gracies.

MIn niese bor her og har samme forhold med tre språk, men hun snakker castellano til pappa (min bror), og valenciano til mamma. Hun skjønner norsk men vil ikke snakke det.

I tillegg har sønnen min engelsk i barnehagen, så av og til kommer det et "yes" eller "by by" ;)

Skrevet

Jeg er fra Canada og har fransk som morsmål. Mannen er norsk. Vi snakker begge språk hjemme, også med gutten (11 mndr).

Foreløpig har gutten et begrenset ordforråd, og mamma høres omtrent likt på alle språk. ;-)

Skrevet

Takk for svar :-)

Litt deilig å vite at vi ikke er alene...

Vi ser at det stumme ordforrådet til lillemann vokser og vokser på norsk og spansk, men jeg vet ikke om han forstår noe tysk i det hele tatt, men det kommer vel med evt barnehage etc...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...