Gå til innhold

Foreldrefradraget- hvordan trekkes det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan man dele på det? Altså sette opp halvparten på han og andre halvpart på meg??

Har ikke skjønt dette helt jeg. Vi førte opp hele fradraget på meg, 25.000 som er maks.

Men betyr det at jeg skal skatte 25.000 mindre i 2010? Det høres rart ut. Bare le av meg;P Men jeg forstår ikke hvordan dette egentlig "trekkes" fra...

Grunnen til at jeg spør er egentlig fordi jeg lurer på hvor mye dette utgjør for mitt skattetrekk i forhold til hans. Da vi i grunnen vil dele dette mellom oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter denne jeg*

Ingen som vet?

Skrevet

Sånn ca:

Foreldrefradraget er summen av de utgiftene du har til barnehage/dagmamme e.l. i løpet av ett år, men maks 25 000.

På ligningen går dette beløpet til "fradrag" i bruttoinntekten (i likhet med fagforeningskontingent, reisefradrag over en viss sum etc.), før det blir beregnet skatt av neettoinntewkten.

Dvs at du "sparer" ca 28 % av beløpet ( ca 8 000 mindre i skatt).

Vi leverer hver vår selvangivelse, og deler alt av lån og denne typen fellesfradrag.

Det er vel riktig at den som betaler også får fradraget?

Dersom foreldrene tjener ca likt og begge leverer selvangiovelse, er det vel hipp som happ hvem som tar det, spørs om man har felles økonomi eller ikke etc. Det er like greit å dele beløpet i to, dersom dere også deler ev huslånetc. i to.

Dersom en av foreldrene tjener mye (og får toppskatt) og den andre lite, vil det ofte være gunstigst å føre beløpet opp på den som tjener mest for ev å redusere toppskatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...