Tre tette! *07+10+11* Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Hei! Stikker innom fra 2 trimester. Skal egentlig ikke være her før om en uke til. Er altså 27+2 i dag. Jeg lurer på om det er noen som vet om stress kan skape rier? Jeg sliter med å få bhg plass til sønnen min etter vi flyttet og er nå hjemme med han på heltid. Han er ekstemt aktiv og kan ikke sitte rolig. Han finner på ting han ikke får lov til hele tiden. Dette har i det siste ført til at jeg blir stresset og får otfe kynnere og veldig vondt nesdest i magen. På slutten av dagen er jeg så utslitt og har så vondt i mage og rygg at jeg faktisk griner noen ganger. Jeg er veldig redd for at dette kan gjøre at jeg føder for tidlig. Og det vil jeg ikke!
LilleFebruarNøtta Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Har hørt at stress kan fremkalle fødsel...
ProsjektBaby Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Jordmoren har faktisk sagt det motsatte til meg. At (negativt) stress skaper adrenalin som er riehemmende og melkeproduksjonshemmende. Og det vil vel si at stress kan forskyve/forstyrre fødsel, ikke bare fremkalle :-S
b77h Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Men er du stresset, så er også barnet i magen påvirket av det. Og negativt stress over lengre perioder er ikke bra for noen av dere. Hva med å prøve å få en dagmamma - eller avlastning av venner og familie?
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Syns ikke det høres ut som stress, for da tenker jeg mest på masse tanker i hodet. Høres mer ut som overbelastning av kroppen din, som den forteller deg ved at du får kynnere og ryggvondt osv, som en beskjed om å roe ned. Overbelastning kan føre til for tidllig fødsel, selv om det godt kan hende du går frem til termin, så jeg ville ikke tatt den sjansen. Hvor gammel er gutten din, og hvordan kan du gjøre dagene deres lettest mulig? Jeg hadde en liten turbo sist jeg gikk gravid (barna skiller 19 mnd). Mens han sov så "tvang jeg meg selv" til å ligge på sofaen og sove eller hvile. Så dusjet han i nesten én time hver dag, mens jeg satt i en stol og kikket på /leste / pratet med ham. Og med én gang mannen min kom hjem tok han ansvaret for gutten resten av kvelden. Kan dere leke med Duplo sammen på gulvet? Eller sitte sammen med bordet og leke med plastelina? Eller dra på tur til nærmeste lekeplass, med campingstol til deg?
Tre tette! *07+10+11* Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 19. januar 2010 Har tenkt litt på dagmamma, men jeg er litt skeptisk. Jeg vil ikke la sønnen min være med hvem som helst akkuratt. Sønnen min er 2 år og 3 mnd. Han har kommet i trassalderen tidlig som gjør dette bare vaskeligere. Det er umulig for han å sitte rolig mer enn 5 min. Kansje han har ADHD,jeg vet ikke. Også nekter han å sove på dagen nå. Jeg er abselutt ikke en person som klager mye, men dette svangerskapet synes jeg er helt pyton! Nesten så jeg anger på at jeg ble gravid.. Føler at jeg ikke kan ta vare på sønnen min lenger..
mimmitiltre Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Huff, kjenner meg litt igjen jeg;) jeg har en turbo gutt på 2 år, og en liten jente i magen med termin i mars..sønnen vår tapper meg ofte for energi, han er høyt og lavt hele tiden, og jeg får også kjempevondt i rygg og nederst i magen om kvelden..sinnsykt vondt! jeg lar ham bade lenge, ca 20 min, leser masse bøker for ham og legger ham tidlig, rundt 1830. Så får jeg en laaang kveld forann tven eller i senga med kakao og en god bok! det hjelper litt..men blir motløs noen ganger, som når jeg tenker på at det er litt under 2 mnd igjen til termin og da kan jeg angre på hele graviditeten..men det pleier å gå fort over! opp med humøret!! Du er ikke alene:) og jeg tror ikke guttungen din har adhd, jeg jobber med slike unger, og å være turbo nå er heeeelt normalt!!!
b77h Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 ja, gutten din er sikkert normalt turbo - trenger ikke være adhd av den grunn! Mange med såkalt adhd-diagnose /symptomer blir mye, mye bedre av å legge om kosten. kanskje du kan prøve på det? Kutte ut sukker + teste ut melk og gluten. Ta eks melkeprodukter først, og se over en måneds tid om det roer han ned. Hvis ikke, prøv om glutenfri mat kan hjelpe... Vet det er mange det hjelper for. Og husker jeg så en reportasje fra ei i en barnehage; hun hadde vært så hyper at foreldrene følte de ikke fikk ordentlig kontakt med henne. Etter de kuttet ut melk, så roet hun seg og ble et helt annet barn. Som kunne sitte i ro på fanget og kose - noe hun aldri gjorde før.
Tre tette! *07+10+11* Skrevet 20. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2010 Takk for oppmuntrende ord:) Ja, kansje du har rett med det med kostkoldet.Han er igrunn mye roligere etter han har spist godt. Spesielt etter middag. Kansje jeg kan høre med helsestasjonen om dette? Kansje de har noen gode tips:)
b77h Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Ja, du kan jo høre med helsestasjonen. Men av erfaring så er det veldig mange leger/sykepleiere (og sikkert også helsesøstre) som ikke vet så mye om disse tingene (fordi det ikke er en del av utdannelsen). En kostholdsekspert eller forskjellige naturterapauter vet ofte mye mer om ernæring og kost. Det er iallefal min erfaring. Ellers kan du finne mye info på nettet. Her er en norsk side hvor du evt kan finne mye info, som en start; http://www.sarasverden.com/category/fysisk-helse/adhd-fysisk-helse/ Og denne: http://www.utenmelk.no/ Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå