Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Etter å ha vært på dette forumet i snart 1 år så må jeg si at jeg iblant siter på hodet over det jeg ser på som hysteri... men så slår tanken meg noen ganger... er det jeg som er en slapp mor? Jeg har et barn, han ble født for 2 mnd siden. Av medisinske grunner kan jeg ikke amme, så han får mme... noe som tydeligvis nesten er et bannlyst ord her inne, for amming er jo alltid best. Men den mme'en jeg lager blir noen ganger stående i kjøleskapet, dvs jeg blander kanskje et par-tre flasker som jeg varmer opp senere (ja jeg har hørt om alle de gode tipsene om vann på termos og ferdig posjonert mme osv).. ja jeg vet at det er en risiko for bakterier, men jeg mener da at alle mødre er da ikke så nøye med å vakse puippen sin med sprit før ungen ammes? og noen bruker kanskje i tillegg bh'en i 2 dager, tenk på alle de bakteriene som kommer da. Også var det sprengkulde nå her på østlandet... alle barn må holdes inne, tenk jeg tok med barnet mitt ut jeg for å gå på butikken etc... han var varm og god da jeg tok han ut/inn. Også hender det at jeg bruker våtservietter... og det er jo også noe av det værste folk her inne vet om. Er jeg en dårlig mor eller er jeg bare ikke så hysterisk?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Du er en god og ikke minst NORMAL mor. Ikke la deg påvirke av hysteriet på forumet, her er nemlig alle perfekte;)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 da er vi isåfall dårlige mødre begge 2;)
L & lille L Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 nei du er ingen slapp mor... det er utrolig mye hysteri her gidd ikke bry meg med det folk mene, gjør ting på min måte ,og alle gjør forskjellig og det må man respektere uten og bli helt gal.jeg gjør ting som virke fornuftig for meg og mitt barn... jeg ammer men tenker ikke negativt om folk som ikke gjør det, er jo en grunn mange liker ikke amme andre kan ikke og vil ikke og det er opp til dem og avgjøre syns ikke andre skal svarte liste dem for det om, man er like god mor selv om barnet får flaske... nei ikke bry deg om det som står om at man må jo gjøre ditt og datt... gjør det som du syns er normalt barnet tar ikk skade av det..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Du skal sikkert vaksinere også...????
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 takk og lov... vi er flere... ammer gjor jeg, men vasker ikke puppen med sprit nei..he he..måtte smile litt når jeg leste innlegget ditt.. DU ER EN HELT NORMAL OG GOD MAMMA!!!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Det er kjempedeilig å høre om mer "avslappede" mødre!! Selv var jeg litt hysterisk med min første, men har skjerpet meg litt med nummer to.. Hadde en venninne som var utrolig avslappet og gjorde alle "BIM-feil", og selv om jeg ofte snakket om hvordan det "blir gjort i Norge" (hun bodde nemlig i England), syntes jeg i all hemmelighet at det var HERLIG å ha en venninne som ikke lot seg drive med av hysteri-strømmen. Når det er sagt, tror jeg at det virker hysterisk her inne fordi at alle har en kjepphest som de tror veldig på. Når en person da skriver om den, mens en annen skriver om sin kjepphest i et annet innlegg, er det lett tilslutt å tro at "alle" gjør "alt", om du forstår hva jeg mener..
jordbærsjokolade Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Ja, jeg vil si du er litt slapp som ikke orker å lage fersk melk til barnet ditt. Det er forskjellige bakterier i mme og mm
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Ser ingenting alvorlig galt i det du gjør. Men når det gjelder amming og hyigene så kan du ikke dra det inn i sammenligningen. Blir en annen type bakterier, samt at morsmelken inneholder antistoffer mot disse. Babyer skal ikke ha sterilt miljø. Disse naturlige bakteriene er bra for dem, både de som de blir utsatt for når de blir født som naturligvis stammer fra mors underliv og tarmbakterier. Slik er det også med morsbryst. Bakterier som kan blomstre opp i en melkeflaske er av en helt annen art, i tillegg har ikke da barnet om det ikke blit ammet i tillgg tilførsel av immunstoffene fra mor. Så å gi barna et oppvarmet melkemåltid som er laget få timer i forveien, på ren og aller helst steril flaske der man kjøler melkeflaksen raskt ned i vannbad og setter den kald er helt i orden.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Tror du er en helt OK og gjennomsnittlig mor, som gjør mye riktig og noe "feil", akkurat som oss andre:-) Men jeg signerer anonym 13.31 over her: Det er helt andre bakterier på ferde i mme og på en pupp. I tillegg får ikke babyen antistoffene fra mor, og kan dermed ende opp med en dårligere tarmflora. Dette kan gi kortvarige eller langvarige mage/tarmproblemer, såvel som ingen symptomer i det hele tatt. Så jeg ville ikke latt mme-flaskene stå mer enn 3-4 timer på steriliserte flasker, og med vann som har kokt et par minutter, før de ble brukt.
Lille tripsi Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Jeg går nok under "slapp" mor Og husk at dei som ikke gjør alt "rett", som regel ikke svarer her inne, så trur ikke realiteten er det vi får inntrykk av...
wanda71 Skrevet 19. januar 2010 #12 Skrevet 19. januar 2010 Hi, du høres ut som en god mor:) Skjønner at du lurer i blandt når man ser alt som står her inne, har gjort det selv noen ganger. Jeg fikk en liten i fjor og ei lita ei i år, begge gangene ble jeg informert av barselavdelingen at jeg kunne blande ferdig mme et døgn i forveien og ha i kjøleskapet. Det er fungert veldig bra, ingen av ungene har reagert på det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #13 Skrevet 19. januar 2010 Ingen ting av det du nevner medfører jo risiko for barnet (regner med han han var godt kledd i kulda) så jeg ser ikke problemet..
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #14 Skrevet 19. januar 2010 Du er nok en kjempefin mor. Jeg er ganske hysterisk av meg, men fronter det overhodet ikke i debattene her, for jeg synes det er flaut. Jobber HARDT for å bli mer avslappet. Og har kommet en god bit på veien. Tror nemlig hysteri rundt ungene våre er mer skadelig enn en melkeflaske som har stått noen timer i kjøleskapet for å si det sånn. Så jeg ser faktisk litt opp til sånne som deg, og synes det er friskt med noen som slapper av og koser seg med ungen, istedenfor å bruke vannvittig mye energi på hysteriet.
blomstre Skrevet 19. januar 2010 #15 Skrevet 19. januar 2010 Hei HI Selv er jeg tobarnsmor, og merker at jeg er langt mer avslappet mhp å gjøre ting "riktig" denne gangen enn da jeg var første gangs. Men med ett unntak, og det er tilberedning av MME. Jeg ser at jeg nok helt klart kan oppfattes som hysterisk, da dette har blitt en av mine kjepphester, og jeg prøver å svare på mme spørsmål her inne så ofte jeg har annledning. Men årsaken til at jeg gjør det, er at jeg opplever at informasjonen om MME fra det offentlige i dag er alt for lite tilfredstillende. Og jeg mener at gal tilberedning av mme er en helserisiko for våre barn. Man kan tillage MME på forhånd på en trygg måte. I tilleg til god hygiene må man da bare passe på at man bruker et MME merke som skal tilberedes ved 70 grader. Altså småfolk eller collett (i norge). Jeg skal ikke komme med hele leksen om mme-bakterier osv, de som er interresert kan kikke litt på flaskeforumet her på DiB eller på www.flaskeposten.org. :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #16 Skrevet 20. januar 2010 joda jeg er enig i at mme bør frontes litt mer og jeg er glad det finnes slike "hysteriske" som deg. Men da jeg jobbet på barneintensiv og på barneavd på sykehus laget vi alltid mme som ble stående opptil 12t i kjøleskapet, og dette ble git til pas med svært dårlig immunforsvar. På barsel på Riksen lagde de også mme som sto klar i kjøleskapet... så jeg vet ikke jeg, er det ikke litt hyseri rundt dette med sterilt miljø? Jeg skjønner at man skal koke flasker og ha rene hender... men ellers tror jeg at det går ganske greit å ha noen flakser ferdig jeg da. Og jo på alle sykehus jeg har jobbet på brukes NAN.. ingen av de du nevnte. Og jeg bruker Hipp. HI
Gjest sug lut Skrevet 20. januar 2010 #17 Skrevet 20. januar 2010 Om du er slapp får du selv avgjøre. At du er dum og i tillegg skryter av det er derimot lite sjarmerende.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #18 Skrevet 20. januar 2010 Jeg er nok også en dårlig mor i så fall. Gjør alt du gjør, bortsett fra at jeg ammer (men vasker ikke brystene før hvert måltid, og bruker gjerne en bh i tre dager i strekk). Jeg vasker ikke hendene hver eneste gang jeg skal ta på babyen, og jeg har heller ikke sendt besøk ut for å vaske hendene når de skal holde/kose. Normal håndhygiene anser jeg som nok, selv om enkelte her er helt turbo 3000 når det kommer til håndvask. Og alt annet... Jeg tror mer på å gjøre det som føles rett, enn å følge alle råd slavisk. Det eneste jeg er streng på er å putte sine fingre inn i munnen til babyen eller å kysse den på munnen. Men så kan jeg heller ikke forstå hvorfor noen vil gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #19 Skrevet 20. januar 2010 sug lut: Hvorfor mener du at jeg er dum? Og skryter av det? Ber herved om en redegjørelse.... HI
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #20 Skrevet 20. januar 2010 Sugern, dette er sånn som gjør meg skeptisk til deg! Hvorfor er denne mora dum?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #21 Skrevet 20. januar 2010 Fordi hun ikke spriter puppene? Det jo faktisk helt unødvendig i og med at ungen allerede er vant til hennes bakterieflora- Fordi hun bruker MME som har stått nedkjølt tilstrekkelig? Eller fordi hun stiller spørsmål som for "suverene deg" er en selvfølge? Rull inn arrogansen. Dette er nye mødre. med spørsmål som for dem er relevante. Ikke diss dem for det,da,,
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #22 Skrevet 20. januar 2010 Ja så var det jo selvfølgelig noen som ikke skjønner at enkelte ting blir skrevet med et smil om munnen... Jeg er nybakt mor for første gang ja, og selvfølgelig er det mange ting jeg lurer på og mange ting jeg synes kommer naturlig av seg selv. Får mange fine råd og mange dumme råd, men jeg velger selv hva jeg vil følge. Poenget mitt med innlegget jeg skrev er nettopp det: "er enkelte her inne overhysteriske eller framstår jeg som en litt slapp mor", dette basert på at jeg utfra min kompetanse som sykepleier med barn som er alvorlig syke velger å ikke ha et sterilt miljø rundt meg. Jeg vet da at det ikke er noen som spriter puppen før mating, det ville jo vært galskap... og jeg vet også at det er bakterier som barnet er vant til i motsetning til mme flasker som kan motta nye og andre bakterier. Men likevel har jeg litt tro på at barnet har "godt" av å få i seg litt bakterier for å styrke immunforsvaret nettopp siden han ikke kan få i seg mm, og dermed utsettes for en annen type bakterieflora. Jeg har en normal hygiene, vasker hendene mine før matrlaging og før mating - akkurat slik jeg gjør ifht all annen matlaging og spising. Jeg vakser ikke alltid hendene før jeg tar i barnet mitt, men jeg vasker hendene mine flere ganger om dagen slik jeg alltid har gjort. Men jeg lar heller ikke barnet mitt suge på fingrene mine fordi jeg ville ikke likt at noen putter en finger i munnen min. Men atter en gang er det noen som ikke forstår ironi og som tror at dette er et forum der alle er gravalvorlige til enhver tid. Også har vi disse menneskene som sug lut som kan virke noe sosialt tilbakestående og stadig komme med innlegg til innskrivere om at de er dumme etc. Jeg vet selv hvilket nivå jeg ligger på når det gjelder intelligens, og så vidt jeg kan lese utfra mitt eget innlegg så er heller ikke det et spørsmål jeg stiller.. så hvorfor hun velger å komme med et slikt utspill på et innlegg som stiller et helt annet spørsmål vet jeg ikke. HI
blomstre Skrevet 20. januar 2010 #23 Skrevet 20. januar 2010 Hei igjen HI Når jobbet du på barneintensiven da? De nye retningslinjene mhp 70 grader kom fra WHO i desember 2007 og ble innført her til lands en gang uti 2008. Beklageligvis henger "gamlemåten" fremdeles igjen på enkelte sykehus, selv om mattilsynet mener at de har informert godt nok om dette. De sier også at de er avhengig av tips fra oss brukere dersom vi observerer at sykehusene ikke følger de nye retningslinjene og fremdeles lager opp nan for et døgn om gangen. Årsaken til de nye retningslinjee er at de er blitt obs på en "ny" bakterie som trives i mme-pulver som effektivt drepes ved 70 grader. Lagring av mme fører til bakterievekst, derfor viktig å få drept de når man skal lage for et døgn om gangen. Lages ferske måltider hver gang er de andre merkene også trygge som skal blandes ved lavere temperaturer.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #24 Skrevet 20. januar 2010 Hi, ddu er utrolig opphengt i hva luten mener, nå har du brukt alle de siste innleggene dine på panisk å forsøke å få svar fra sug lut. Er hun helten din siden du blir så redd når hun ikke applauderer deg? Du må tenke over at om du skriker hundre ganger at du i hvert fall ikke bryr deg om henne, og i tillegg kaller henne stygge ting og sånn, så virker du bare mer og mer som om du er helt besatt av hva hun tenker om deg. Forelska eller? eller bare veldig veldig redd?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #25 Skrevet 20. januar 2010 Jeg gjør alt du gjør bortsett fra det med melken, lager alltid fersk mme, men er litt slapp på koking av flasker og vann, men helsesøster sa det ikke var nødvendig, bare tutten kokes en gang i blandt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå