Gå til innhold

Har dere alltid frukt tilgjengelig i huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glemmer ofte å kjøpe frukt, og tenkte på når jeg selv var liten hadde vi alltid et fruktfat tilgjengelig som vi kunne forsyne oss av. Begynte å tenke på ungene våres om de får i seg nok, de har et fruktmåltid hver dag da i barnehagen så det er sikkert ikke noe fare:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja

fem om dagen betyr 2 frukt og tre grønnsak - grønnsakene er det dessverre litt værre med av og til....

Skrevet

Ja, det har vi. Jeg er vokst opp med å spise masse frukt, mens mannen nesten aldri hadde frukt hjemme som barn.

Ungene her liker godt å knaske på gulrøtter, kål, epler osv.

Skrevet

Ja, bananer, epler og druer (noen ganger pærer for å variere litt) Sommerstid kjøper vi melon av ymse slag..I jula ble det mye klementiner :-)

Skrevet

Ja, har alltid mye frukt tilgjengelig. Varierer etter sesong og hva som frister i butikken.

Skrevet

Ja, har alltid frukt og grønt i huset :)

Skrevet

Ja, prøver å ha minst et par sorter tilgjengelig til enhver tid. Feks bananer og epler er nesten alltid i hus. Hvis ungene har spist sein middag får de ofte oppkutta frukt og yoghurt til kveldsmat.

Skrevet

Ja, alltid.

Som regel går det i druer, clementiner, pære og kiwi (elsker kiwi:o))

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Ja, har en toåring som spiser mye frukt og en mann som er avhengig av bananer og appelsiner, så går endel frukt her ja=)

Skrevet

Ja selvsagt. Her har vi alltid fruktfat stående framme. Mengde varierer alt etter hvilken dag og når vi siste handlet, men har alltid minimum 2-3 sorter frukt i hus, vanligvis mer. Og grønnsaker/ rotfrukter, som guleromt, kålrot, stangselleri, blomkål , agurk, tomater, paprika ol til å knaske, gumle som snack eller ha til alt fra skivene eller middagsmaten.

Godteri, snacks ol har vi kun i helgene og lite av, men vi er alle noen søtmunner, så derfor er vi alle helt avhengige av frukt.

Skrevet

Ja, vi har alltid et fruktfat.

Før jeg fikk barn handlet vi bare en gang i uken, pga lange dager på jobb. Da hadde jeg alltid litt tørket frukt (aprikos, svisker og fiken stort sett) og poser med bær i frysen som reserve i tilfelle vi gikk tomt.

Og jeg er hekta på tomater generelt, men særlig de minste. Vi har alltid tomater og gulrøtter, lettvint snacks eller siderett når jeg mangle inspirasjon.

Trollet (11 mdr) elsker brokkolibuketter, så jeg dampkoker en hel brokkoli som jeg har i en boks i kjøleskap. I samme boks har jeg andre dampkokte grønnsaker han liker: gulrøtter, søtpotet, potet, blomkål. Lettvint å ta 1-2 stykk ut til lunsj og middag så han får i seg grønnsaker.

Skrevet

Ja, vi må ha med i bhg. hver dag og så lager jeg mye fruktmos til babyene. Vi skjærer opp frukt og grønt nesten hver kveld,eller putter det i smoothie. Et super alternativ er jo frossne bær i smoothie om en glemmer det. Gutta spiser jo frukt i bhg/skole, men bær får de ikke nok i seg av.

Skrevet

Bær spises mest i sessongen her, , og som hjemmelaget sylteøy, og litt i smotthies. Men begrenser seg hvor mye man kan lagre i fryser, og det er dyrt i innkjøp på butikker synes jeg..

Hender vi har kjøpt inn for mye frukt og ikke rekker å spise alt før det begynner å tape seg litt, da baker jeg feks eplekaker å fryser ned, lager fruktsalat, deler opp frukt som egner seg for smotthies, eller lager lyse muffins med fruktbiter i og fryser ned.

Hjemmelaget fruktcoktail har også blitt en sukesess her. Koker opp sukkerlake med vaniljestang,har gjerne i litt fruktjuce legger i skrellet og oppkutter frukt. Kjempegod dessert hvis man har iskrem, krem eller vaniljesaus til og holder seg fint et par-tre dager i kjøpeskapet. Sukkerlaken er nødvendig for at den skal holde seg. Men lov med litt sukker av og til ;-)

Skrevet

Som regel, men spiste opp det siste i går kveld og må da ut å kjøpe nytt i dag.

Har ett fruktfat stående på kjøkkenbenken.

Skrevet

Jepp, men som oftest blir det kastet da det er ingen som spiser det:(

Skrevet

Ja, har et fruktfat på kjøkkenbenken med bananer, epler og pærer.

Det første minsten gjør når han står opp er å klatre opp på benken og hente seg frukt...og så skal han se barnetv:)

Skrevet

Handler en gang i uka, og frukt står alltid på lista.

Har et fruktfat stående i stua som alle går og forsyner seg av.

Har alltid epler, pære, bana og appelsin, kjøper inn druer også, men de forsvinner som regel i løpet av to dager..hehehe. Snuppa er kjempeglad i gulrøtter, så det har vi alltid i hus og minstemann får pære i babyfeederen sin.

Har blitt mye flinkere med frukt og grønsaker selv også nå som jeg har lagt om kostholdet og forsøker å gå ned noen kilo.

Har alltid frosne bær i fryseren nå, er jo så utrolig godt å lage smoothie når man skal kose seg litt på kvelden.

Skrevet

Ja. Lager også smoothies. Kjempegodt og enkel måte å få i seg frukt og bær på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...