Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Vi har nå valget om å flytte til England, og virkelig gjøre det bra økonomisk sett. Det er snakk om å kunne kvitte seg med gjeld, og bli rimelig frie i løpet av fem-seks år. En mulighet som nok aldri kan bli bedre økonomisk sett. Eller vi kan fortsette å bo her vi bor, hvor vi har det veldig fint, nært skole og barnehage, og med gode jobber med gode lønninger. Vi har to barn, et på tre og en baby. Disse ville da antakelig måtte gå på engelsk skole (gitt at det ikke er noen norske/skandinaviske), og kanskje da flytte tilbake når de rundt seks-ni år. Hva ville dere gjort? Skal man være fornøyd med det man har, eller er det dumt å ikke ta muligheten med begge hender? Noen som vet hvordan barn tar det å flytte utenlands og tilbake senere??
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har bodd i USA og Belgia som barn, og hadde ikke problemer med det i ettertid. Språkmessig var det en kjempefordel!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Kunne glatt flytta utenlands, men ikke kun for pengene. Måtte være et sted jeg virkelig kunne tenkt meg å bo, uavhengig av de økonomiske fordelene. Er ingen England-fan, så jeg hadde ikke gjort akkurat det kromspringet, men vet mange som trives godt etter å ha bosatt seg der, så om dere har virkelig lyst, så hvorfor ikke?!
Sånn kan det gå Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Er det noe å lure på da? For en super mulighet for ungene til å få inn engelsk helt gratis. Og i tillegg får dere høyere lønn. Vi hadde flyttet med det samme. Vi har selv bodd i utlandet med barn og angrer definitivt ikke på det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Men hvordan taklet ungene det å flytte? Bytte barnehage og skole, til et sted med annet spåk? Er fristet, men tenker mest av alt på hvordan ungene vil påvirkes, om det er positivt eller ikke, om dere forstår...
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 Hadde flytta på dagen!!! Har vært mye i storbritania, spesielt England. Kjempe koslig. Ganske likt Norge, faktisk. Hadde ikke nølt engang. DRA og opplev verden litt! Stedet du bor nå vil sikkert være akkurat det samme når du flytter tilbake!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Barna klarer det! Kjør på. Så lenge resten rundt dem er konstant, familien, språket hjemme og regler hjemme (ikke "bestikk dem" med belønninger for å måtte dra utelands etc.). Bor selv i utlandet med min lille og det er veldig gøy. Hun snakker 2-3 språk fra starten av livet, forskjellige språk med foreldre, i barnehagen og med andre venner. Mitt tips er å få begge barn inn i engelskspråklig skole og heller se norsk barne-tv, filmer, bøker o.l., så de har felles referansepunkter med sine venner når de kommer hjem. Skal dere begge jobbe? Eller kan en av dere være mye hjemme og følge opp? Det er enda viktigere med en trygg familiesituasjon når alt annet forandres. Sjekk forum for foreldre i utlandet og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Hvis vi går for dette, vil jeg kunne velge om jeg vil jobbe eller ikke. Jeg ser for meg å være hjemme i starten, gjerne et år eller to, for som du sier å skape en trygg base, pluss at det selvsagt er bekvemt i småbarnstiden. Det er en bøyg for meg spesielt, er glad for å ha familie og venner nært, jeg er litt hjemmekjær. (HI)
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Jeg er anglofil og hadde flyttet til England om jeg hadde muligheten. Selv om jeg tapte penger på det. Storbritannia er fantastisk! Om dere i tillegg tjener på det, er jo det kjempegreier? Og for barna er det jo en fordel å snakke flytende engelsk, for det kommer de jo til å gjøre. Å! Så heldig du er !
Wifie Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Hei Jeg bor i UK nå, og vil bare gi et bittelite obs på at barnehagesystemet her ikke er det samme som i Norge Det er for det første dyrt - jeg betaler 58 pund dagen for sønnen min Det blir det dobbelte hvis jeg må ha datteren min i en annen barnehage. Er vi heldig får hun plass i den samme som sønnen min, men de kunne ikke garantere hverken plass eller at de får de samme dagene. Det er vanskelig å få plass, ofte får du kun par dager i uka, og må ty til dagmamma eller familie de andre dagene. I tillegg må man ofte stå på venteliste i par år før man kommer inn. Du må selv kontakte barnehagen Arbeidstidene er ikke helt de samme som i Norge, ei heller hvis man blir syk og må være hjemme fra jobben så er det dårlig med sykebetaling. Ikke for å skremme eller noe, bare litt praktisk informasjon slik at dere ihvertfall er forbredt på det
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Setter pris på sånn info også, takk :-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå