Mandalas Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Nå utleverer jeg meg selv litt vel mye föler jeg, men må spörre likevel. Når man skal söke bhgplass finns jo forskjellige prioriteringsplasser for barn som har större behov for bhgplass. På en av dem står blant annet språk, på en annen om det er en vanskelig hjemmesituasjon. Vi skal flytte fra et naboland til Norge, så barnet prater ikke helt norsk. Dessuten har barnets storebror autisme/asperger, så barnet får ikke akkurat noe bra tilfelle for å leke hjemme. Når han er hjemme skal han bestemme alt og det er mange konflikter. Ifölge meg syns jo selvsagt jeg at barnet skal få bhgplass når vi ikke kjenner noen andre barn dit vi kommer og hun dessuten får et ganske spesielt omgjenge med barn hjemme. Kan jeg sende inn dette som dokumentasjon og håpe at hun blir prioritert? Eller er det for tynt tror dere? Hvem/ hvilken instans kan isåfall skrive det brevet?
erteposen + 4 Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Ta kontakt med hs og be de om hjelp. Deres anbefaling kan telle, og jeg tror nok ikke en egen forklaring fungerer noe særlig om det er få plasser. De har så mange tilfeller som er på prioritert plass. Ikke tynt synes jeg, men det med språket tar de nok ikke hensyn til om barnet ikker er ganske stort.
Mandalas Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2010 Ja, alder har nok betydelse. Barnet er fire år. Hs kan jeg spörre ja, takk for rådet.
Helverine Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Det burde holde til prioritert plass Lykke til!
erteposen + 4 Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Jeg vet at de blir prioriter siste året før skolestart, her vi bor, men er dere begge norske er ikke det helt positivt om dere bor i et område der mange har to foreldre med annen etnisk bakgrunn. Jeg tror nok heller at de vil ta hensyn til at søsken som har en diagnose. HS kan dette, og skriv e-post eller ring helsesøster der dere skal flytte. Det er jo flott å knytte kontakt mht. til autisme slik de er forberedt.
3småtroll♥ Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 Ja du burde få hs eller lege til å skrive en anbefaling for deg. Men det du spør om; ja du kan skrive opp dette på søknaden. Da eldste min skulle ha barnehageplass fikk vi det selv om jeg gikk hjemme med lillesøsteren. Det er kun 13 mnd mellom jentene og lillesøsteren var syk. Jeg opplyste om det på søknaden og begrunnet med at eldste trengte å komme seg ut å være med andre barn, jeg trengte tid til å være med minste og det var ingen lekemuligheter ute der vi bodde da. Så min fikk pga minste sin sykdomssituasjon. Skader hvertfall ikke å opplyse om situasjonen uansett:) Og så lenge barnet er 4 år, er det jo en fordel å bli kjent med barn i nærheten mtp skole osv også
Missy med sine 2 barn (✿◠‿◠) Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 jeg har en datter på nå snart 6 år, men da hun var fire år byttet vi barnehage.. Hun har vært språklig sett sent ute.. og det er mye ordforståelse hun må jobbe med.. og litt av den sosiale delen.. Jeg kontakta barnevernet og ba de om hjelp.. de har MYE å si i en sånn situasjon. vi fikk bhg plass èn uke etter at vi hadde sendt inn søknaden.. ble prioritert med en gang ) Fordi hun hadde store behov for å komme i kontakt med barn der vi bodde og bli kjent med de hun skulle begynne på skole med.
lille sprelle Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Asberger er jeg temmelig sikker på at er prioriteringsgrunn. Dersom dere ikke har bestemt dere helt for hvor dere skal bo, hadde jeg først sjekket med noen om hvor de har et godt tilbud til dere. Det er stor variasjon fra kommune til kommune. Tror det finnes en autismeforening. Sjekk den!
shari_z Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Du må nesten bare søke og få se. Høres ut som du burde fått invilget det, ja. Men forhåpentligvis er det også fullbarnehagedekning dit du skal flytte og får barnehageplass uansett. Synes det høres rimelig ut at barnet burde hatt prioritering. Jeg søkte pga språk (og min depresjon) for min eldste datter og fikk invilget det. Vet ikke om det var pga språk, depresjon eller begge deler, men kan også legge til at min datter pratet kun norsk, ikke engelsk (mitt morsmål). Men bestevenninen min, som er norsk men bodde i utlandet til guttene hennes var hhv 4 og 6 år og som *ikke* kunne snakke norsk, fikk IKKE invilget barnehageplass for minstemann (eldste skulle begynne på skolen etter sommeren). Dermed måtte guttene begynne på skolen uten å kunne et eneste ord norsk og uten å bli vant til norsk kultur eller å ha norske venner. Jeg søkte barnehageplas som vanlig, men fikk brev fra både BUP og psykiateren min angående datterens ferdigheter i norsk og om min depresjon. Kanskje HS kan hjelpe deg, som de andre sier, eller om du har kontakt med lege/helsestasjon/et-eller-annet i landet der du bor som kan skrive et brev for deg som du kan legge ved søknaden.
Kamomille Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Ifølge barnehageloven er dette ikke grunn til prioritert plass (sjekk barnehageloven på nett). kan hende kommunen din har ytterligere priotiteringer, men de kan uansett ikke gå utover barnehagloven!) Nå er det jo lovfestet rett til plass i barnehage, så spnn sett brude det ikke være noe problem. Men tror ikke det skader å legge ved dokumentasjon fra helsesøster/lege på hjemmesituasjonen.
Mandalas Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 19. januar 2010 Kommunen har fem-seks prioriteringskategorier. Den förste gjelder funksjonshinder ved barnet som skal gå i bhg, neste gjelder en vanskelig hjemmesituasjon (sykdom, funksjonshinder etc), deretter kommer språk og litt annet. Men kan se hva som står i barnehageloven.
Kamomille Skrevet 19. januar 2010 #13 Skrevet 19. januar 2010 Ifølge barnehageloven er harn med funksjonshemminger førsteprioritet. manglende språk KAN være en funksjonshemming men behøve rikke være det. Barnet må i såfall ha en funksjonshemming dokumentert av lege evt. BUP. Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd, har også rett til prioritet ved opptak i barnehage. Etter dette kan kommunen eller den enkelte barnehage lage egne prioriteringslister. Jeg regner med at kommunen vil kreve dokumentasjon på situasjonen deres. Om det kvalifiserer for prioritert opptak i deres kommune er dete kun kommunen selv som avgjør. jeg vil anta at det også avhenger av søkermassen generelt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå