Gå til innhold

for et jævla system!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal inn på radiumhospitalet og oppereres 10 feb. dette en en heeelt nødvendig opperasjon, så det er ikke snakk om at jeg kan utsette det! problemet er at jeg har to barn her hjemme, en gutt på 6 år og ei lita jente på 5 mnd. jeg har ingen som kan hjelpe meg på dagtid, og FAR FÅR IKKE PERM FRA JOBBEN!!! jeg får ikke løfte så mye som en kg engang! MEN får ikke hjelp heller... akn få avlastning 3-4 timer i uken!!! far kan få pern, men uten lønn, og det går jo heller ikke. svigermor har bekkdrev, og etter et par timer med vesla er hun helt kjørt. men det er hun som må trå til å hjelpe meg 12 timer om dagen!!! herregud for et systen med er her i norge!!! man skal jaggu være frisk for å bli syk!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far kan si at det sliter på ham psykisk med å vite at du er der hjemme alene med de små så blir han sykemeldt kanskje?

Skrevet

Må som regel være frisk for å bli syk :P

Måtte bare kommentere ;)

Skrevet

Far kan vel ta sin del av den lovfestede pappapermisjonen (dersom dere har opparbeidet rett til dette da)? Evt. kan han ta ut ferie?

Skrevet

ja, jeg skal til legen imorgen. hun kjenner meg veeeldig godt. skal høre med henen om det er noen tråder å trekke i. hun har gjort dette før, med meg. men jeg syntes det er så synd at man må gjøre sånt for å fo litt hjelp!!

 

HI

Skrevet

Han har krav på å være hjemme, han har inntil 10 dager i året som gjelder syk barnepasser. Tror ikke jobben kan nekte ham det.

Skrevet

Mannen din har rett på 10 dager egenmelding pga barnepassers sykdom, og utover det kan han ta ut ferie eller ulønnet permisjon.

 

Men: du er vel i permisjon med den yngste, er du ikke? Hvis du kan få legen til å dokumentere at du er for syk til å ta deg av minsten i en stund etter operasjonen, blir du sykmeldt og mannen din får overtatt de ukene av din permisjon.

 

Hvilken type operasjon skal du ta?

Skrevet

har har ikke opparbeidet seg noen feire enda, beg der sommeren 2009. jeg fikk vite for litt oven en uke siden at jeg måtte inn på radiumen, og det tar mange uker for å fryse min per, å få satt igang hans... :(

 

HI

Skrevet

Hvis du har en datter på 5 mnd så er jo du i permisjon nå. Og hvis du blir sykmeldt så går permisjonen over på far. Så jeg ser ikke helt problemet..

Skrevet

ja, er et problem som er "min skyld" og det er at jeg har ikke arb.kontrakt. var bare vikar da jeg ble gravid. han kan ta ut 10 dager, men jeg trenger nok lenger tid enn det.

 

jeg har fjærnet begge brystene, men de hadde oversett masse vev, så da jeg fødte fikk jeg melk!! så nå må de åpne meg for tredje gang, og denne gangen åpner de meg helt opp til under armen... kommer hjem med dren og full pakke :(

 

HI

Skrevet

jeg er ikke ansatt noen steder, så ejg får ikke sykemld.

 

HI

Skrevet

Dette MÅ da være et tulleinnlegg fra en som synes hun får for lite penger for å gå hjemme?

 

Om mor er/blir sykmeldt under pemisjoneen, så kan far ta over...Med lønn..MEn kanskje mor ikke har jobber noe før hun fikk barn, slik at det ikke er opparbeidet rett til permijsonspenger?

 

FOr om mor blir sykmeldt, tar opp fulltidsstudier eller går ut i jobb, så kan far ta over permisjonene.. SÅ i utgangspunktet er ikke dette noe krise..DU får sykepenger, han får permisjonepenger..Har du fått engangsstønad, så har han rett på permisjon, uten lønn, fra jobben uansett......Far kan når som helst ta over mor sin permisjon i de ovennevnte tilfeller. I verste fall har han 10 sykebarn dager, og egenmeldignsdager han kan bruke. Men igjen, mor syk under svangerskapspermisjon, far får ta over hennes rettigheter....

 

 

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

 

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

 

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon,

f) deltar på heltid i introduksjonsprogram etter introduksjonsloven kapittel 2,

g) deltar på heltid i kvalifiseringsprogram etter lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen,

Se punkt d

Skrevet

Kan vel få sykemelding selv om du ikke har noen arbeidsgiver å gi den til?

Skrevet

Du får sykmelding fra permisjonen din og ikke fra jobben så det spiller ingen rolle at du ikke har jobb. Under forutsettning at du har permisjon med lønn da.

Skrevet

der står det " arbeidstaker som har ansvar for barn under 12 år, har rett til omsorgspenger...." men jeg er ingen arbeidstaker, da jeg ikke har arbeidskontrakt...

 

HI

Skrevet

ja, det har jeg. kan jeg det????? hun jeg snakket med på nav igår mente at dfet ikke gikK!!!

 

HI

Skrevet

ja, det er klart dette er ett tulleinlegg!!! for det er jo så sinnsykt tøft å skrive at jeg har fjærnet begge brystene. spesielt gøt er det å juge om at jeg må inn på radiumen etter å ha sett båre mamma og mormor dø av kreft!!!

 

jeg har snakket med ei på nav, hun skulle ringe meg opp igjen. da hun gjorde det da hun at han kunne få pappaperm og jeg ta ut sykemld. da jeg sa at jeg ikke hadde noe arb.sted mente hun at daa fikk jeg heller ikke sykemld..... men om det faktisk er feil, skal jeg ringe den igjen! jeg har jobbet i flere år før jeg ble gravis, men da jeg ble det, hadde jeg uheldigvis bare et vikariat...

 

HI

Skrevet

Har ikke du permisjon?

 

Hvis du har det kan far ta over permisjonen din (med lønn) mens du er sykmeldt etter operasjonen.

 

 

 

Skrevet

Om du er i lønnet permisjon, med utbetalinger fra NAV, kan du sykmeldes fra permisjonen og få sykepenger fra NAV i stedet. Din mann vil da ha rett på å overta permisjonen så lenge du er sykmeldt.

Skrevet

Nav tar feil, det er jo ikke jobben du skal sykemeldes fra - men permisjonen! Ta kontakt med nav igjen og henvis til denne paragrafen:

 

§ 14-11 Første ledd bokstav c) - utsettelse på grunn av sykdom eller innleggelse i helseinstitusjon

Stønadsperioden kan utsettes dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon.

 

Departementets uttalelser i Ot.prp. nr 104 (2004/2005), som viser til uttalelser i Ot.prp. nr 52 (1999-2000) og Ot.prp. nr 7 (1993-94) skal legges til grunn for vurderingen.

 

Departementet uttaler i Ot.prp. nr 104 (2004-2005):

 

”Departementet opprettholder forslaget fra høringsnotatet, og foreslår at formuleringen i nåværende § 14‑9 brukes både med hensyn til utsettelse av stønadsperioden og med hensyn til unntak fra fedrekvoten. Det legges opp til at sykdomsbegrepet etter endringen skal praktiseres på samme måte som sykdomsbegrepet i nåværende § 14‑9 femte ledd bokstav d og e har blitt praktisert. Endringen vil innebære at det blir noe enklere å få utsatt stønadsperioden på grunn av sykdom enn det er etter gjeldende rett.”

 

Departementet uttaler i Ot.prp. nr. 7 (1993-94):

 

"Kortvarige sykdomstilfeller på grunn av influensa o.l. skal ikke gi rett til overføring av fødsels- eller adopsjonspenger. Behovet må dokumenteres med særskilt legeerklæring.

 

Departementet har kommet til at en ikke på nytt bør innføre formuleringen “helt avskåret fra å dra omsorg for barnet på grunn av egen sykdom”. Den formuleringen som velges bør gi anvisning på en restriktiv praksis, samtidig som den er mer fleksibel enn tidligere lovbestemmelser. Den bør kunne åpne for at far er til stede selv om mor f.eks. evner å gi barnet mat, men må ha hjelp for å få lagt barnet til seg. Med andre ord kan det ikke være en betingelse at mor er “helt avskåret” fra å dra omsorgen. Det kan ikke kreves at mor er helt ute av stand til å gi barnet mat, fysisk stell eller psykisk stimulans. Hensikten må være å fange opp situasjoner der moren er så syk at hun er helt avhengig av hjelp fra faren til å ta seg av barnet. Det kan for eksempel være snakk om alvorlige bekkenløsningsplager, revmatiske lidelser, gjentatte besvimelsesanfall eller annen sykdom.”

 

Videre uttaler departementet i Ot. prp. nr. 52 (1999-2000):

 

“Imidlertid [kan det] foreligge et omsorgsbehov etter fødselen på grunn av sykdom eller skade også i situasjoner der mor ikke har opptjent rett til fødselspenger. ...

 

Skrevet

Nei, faren får ikke ta over permisjonen med lønn, siden mor ikke har jobbet og opparbeidet seg permisjonsstønadsrettigheter ut over engangsbeløpet...

 

Men uansett, med barn så har far og/eller mor rett på permisjon fra jobb, tror også delvis med lønn, om det er for begrenset periode..Men det som er, er at dette kan man søke opp på nettet på 2 minutter..Og sidenHI er her inne, så har hun internett tilgjengelig....

 

Derfor jeg mente dette MÅTTE være et tulleinlegg.......NAV.no,- og deretter leter man opp "sin situasjon",- også tar man det derifra....Ta med aktuelle lovtekser (printer ut) og vis det til nav.-ansatte.....Det er noen gang det MÅ til nemmelig...FOr det er ikke alltid de NAV ansatte kan og navigere seg frem på nettet og finne det fram selv, også har de som mål og avlså flest mulig søknader..KAn det virke som..

 

Man må jobbe litt selv, men ellers så fungerer systemet ganske så greit, for den gjennomsnittlige nordmann...

Skrevet

tusen takk for alle svar!!! dere har virkelig hjulpet meg! skal ringe ned nå! :)

 

HI

Skrevet

Da må du ringe til barnevernet og si i fra. Si til dem at du har to barn som ikke får den omsorgen de trenger fordi foreldrene ikke er i stand til det akkurat nå. De er pliktige til å stille opp, er de ikke?

Skrevet

Men det er jo din mann som eventuelt skal ha omsorgspenger. Det er at han har en arbeidskontrakt som er vesentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...