Gå til innhold

Likestilling i permisjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=579246

Blir uansett ikke likestilling før det blir likelønn..

Visst det hadde vært slik nå,hadde jeg tatt hele permisjonen.

Vi hadde ikke hatt råd til noe annet,for han tjener mest.

Og er det likestilling når far må "tvinges" til å ta permisjon?

Nå sier ikke jeg at jeg SKAL ha hele permisjonen,hadde glatt gitt fra meg permisjonen til far om vi hadde hatt økonomi til det.

(bare for å diskutere.. ;p)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig, hadde også fint "gitt fra meg" permisjon til pappa'n om vi ikke hadde tapt på det..

Dessverre så gjør vi det, og dermed ender vi med at pappa'n tar de ukene han "må" ta..

Skrevet

Det som jo også er litt håpløst er at både saksbeh. nav, arbeidsgiver osv. snakket om at far skulle ha av "min" permisjon! Alle var for at far skulle ha mer enn minimum, men språkbruken av folk som egentlig burde visst bedre er jo håpløs!

Skrevet

ja..sant det der.. de sier det på nav her også..

er liksom ikke-tema at far kan ta flere uker enn de 10 han er pålagt..

jormora jeg hadde med første klarte til og med å lire av seg at det letteste var at han tok de 8 ukene på slutten av permisjonen.Det var det enkleste og beste.

Skrevet

Synes det er urettferdig at far ikke kan opptjene permisjon selv. Det tar fra mange fedre muligheten til å være med barnet.

Det er også feil av staten å bestemme hvordan permisjonen skal deles, mener jeg. Skjønner tanken bak, og den er forsåvidt god, men alle er ikke i samme situasjon. Økonomi spiller inn, interessen og trivselen for å være hjemme kan skille, ulike jobbsituasjoner for far og mor, osv..

Jeg ville gjerne delt mednummer en, men jeg hadde ikke jobb å gå tilbake til, mens mannen min var midt i et prosjekt det var vanskelig å komme fra -og det er skjelden han har det slik på jobb. Vi hadde jo tapt enormt på at han var hjemme!

Gi far mulighet til å jobbe seg til permisjon, og la mor og far få velge selv hva som passer dem!

Skrevet

Vi sparte penger denne gangen for å få råd til den løsningen som passet oss best, og banken er greie om det skulle skjære seg. Jeg tror ikke at det først og fremst er økonomi som er årsaken til at fedre ikke tar mer enn 10 uker. Likelønn er bra, men vi som kvinner har også mulighet til å unngå de yrkene som er "lavtlønna". Det er stor forskjell på å jobbe i privat og offentlig sektor, og nå når vi skulle ha barn igjen gikk jeg inn i offentlig sektor igjen fordi arbeidspresset er mindre.

Skrevet

Jeg tror også at det kan være flere grunner til at det oftest er mor som har mest permisjon, men jeg tror den største og vanligste grunnen er økonomi. Heldigvis for det norske samfunnet er det mange som jobber i helsesektoren. Der er ikke lønnen særlig mye å skryte av, men et større problem er stillingsstørrelse. Dersom mor ikke jobber fullt får ikke far fullt betalt for å ta perm utover fedrekvoten. Man kan alltids tenke at det er heller ikke naturlig, siden mor da har mer fri, men det lar seg ofte ikke gjøre å tilpasse mors turnus med fars jobb...

Skrevet

Men om en ser på statistikken er jo det oftere folk med lav utdanning og moderat lønn som er mest konservative, og er mennene ikke tjener over grensen. På ssb sto en artikkel om sosial status og fordeling av permisjon, og forklaringen var ikke økonomi. Deltidstillinger er et helt annet problem, men det er jo kanskje mulig å jobbe 100% for en del i 6 mnd?

Skrevet

synes at permisjonen er noe som må være opp til hver enkelt familie,synes det er latterlig at hvis far ikke tar sin kvote så mister man de ukene. Skikkelig provoserende og latterlig permisjons regler.

Skrevet

å jobbe i 100% er nok en enkel sak for mange, men ikke å få det godkjent av NAV. Da må du ha en midlertidig ansettelse, og det får du somregel ikke. For noen er det helt sikkert en mulighet, men tror ikke det gjelder så mange.

Dette er bare tanker og erfaringer jeg har gjort meg, men jeg antar at det gjelder mange.

Skrevet

Jeg tror faktisk at hovedproblemmet fremdeles ligger på mange arbeidsgivere. Vet at en som min samboer jobber sammen med fikk veldig mange spørsmål fra sjefen om hvorfor han skulle ha mer enn fedrekvota og masse sånt. Mannfolk skal fremdeles være veldig tøffe og manndige når de er sammen og det kan derfor bli et press om at man bare skal ta det man må.

Om fedrekvota faller bort frykter jeg at det vil være å gå tilbake til før vi fikk de ordningene vi har i dag. Da det faktisk ikke var så mange fedre som tok ut permisjon selvom de hadde muligheten til det.

Ja til uker forbeholdt far

JA til lengere permisjon! (gjerne 2år som må fordeles 50/50 på mor og far)

Skrevet

Det er bare det at hvis det hadde vært lett å overføre ukene til mor, ville poenget vært borte! I stedet for å se på det som at familier mister noe om far ikke gidder å ta ut permisjon, se det som at familier hvor far tar sin del vinner noe!

Forøvrig mener jeg at det latterlige i permisjonreglene ligger i at far ikke har selvstendige rettigheter men er avhengig av mors stillingsprosent o.l. for å få sine 10 uker. OG at det stilles krav til MORS arbeidssituasjon for at FAR skal få være hjemme utover sine 10 uker, mens det ikke er noen krav andre veien.

Det vil gi store ringvirkninger for samfunnet om den tross alt milde tvangen som ligger i dagens regler blir borte. Det at fler og fler uker har blitt forbeholdt far (jeg synes det er nok nå, altså!) har vært med på å gjøre det mer og mer stuerent og godtatt for fedre å være hjemme med barn, både i de ti obligatoriske ukene og utover disse. I tillegg hjelper det på mulighetene for kvinner i fertil alder å få jobb da arbeidsgivere faktisk også må regne med at MENN kan bli borte fra jobben.

Skrevet

Valgfrihet! La folk få styre dette selv avhengig av ege ønsker, arbedssituasjon, økonomi osv.

Skrevet

Om arbeidsgiver legger press på far så blir det jo ikke valgfrihet! Derfor trenger vi fedrekvoten en del år til, sånn at den blir mer innarbeidet i folks ryggmarg!

Skrevet

Jeg har stort tro på at foreldre er ikke "dumme" i motsetning til hva mange politikere ser ut til å tro. Man velger det som er mest gunstig for familien, og i mange familier er det dessverre sånnt at far tjener betraktelig bedre, og har kanskje i tillegg en jobb der det er vanskeligere å være fleksibel.

For å sette det på spissen:

Min svoger tjener hele 3 ganger mer enn kona. Han er ingeniør, hun er førskolelærer. De har 4 barn. Hvem tror du var hjem lengst av de 2? Hallo?! Det ville ikke gått rundt om han skulle være hjem lenger enn absolutt nødvendig, særlig siden hans arbeidsgiver ikke dekker 80% av full lønn (han får bare 80% av NAVs tak, husker ikke hvor mye det var, 6G?). Og i forhold til press på jobb, det er klart at hans arbeidsgiver sliter mer med tanken på å finne vikar til han, enn kommunen med å ansette ufaglært (billigere) vikar til svigerinnen mens hun er i perm. Det er ikke viljen det gikk ut på, for nå som barna er større, tilbringer han all fritiden sin med de, mens moren er aktiv på amsse annet og er sjeldent hjemme om helgene.

Vi derimot er i den heldige situasjonen der jeg tjener bitte litte grann mer enn mannen, og begge arbeidsgivere gir 80% av full lønn. Vi kan gjøre akkurat som vi vil uten å tape på det. Og det plager våre respektive arbeidsgivere like mye om vi er hjemme (dvs. min ble litt mer plaget).

Jeg setter stor pris på den friheten og likestillingen jeg har, men jeg ser at det ikke er så lett for alle andre enn politikere ser ut til å tro. Vi har venner som har bestemt at mannen ikke skal ta hele 10-ukers kvoten fordi økonomien ikke tillater det, de skal bare sette ut gutten i barnehage eller hos dagmamma tidligere. Vet ikke hvem som vienner på det...

Skrevet

Far tjener opp rett til permisjon selv.

Den eneste delen som er avhengi av at mor har jobbet er fedrekvoten. Den får han ikke om mor ikke har vært i jobb, men mor kan godt ha vært hjemmeværende, ta ut engangsstønaden og så kan far ta ut resten av permisjonen på egen opptjening hvis mor går ut i jobb da.

Det eneste rare med dette er at mor kan ha permisjon selv om far ikke er i jobb. Det er undelig.

Skrevet

Men far er avhengig av at mor gjør noe, og ikke motsatt. Det blir jo urettferdig.. Hos oss så hadde jeg ingen garanti på å få jobbet mer enn 30-40% (endte opp uten jobb), og det ville ikke vært nok til at far kunne ta ut permisjonen.

Skrevet

Det er jeg enig i. Mor burde heller ikke ha rett på mer enn de 3 ukene før og de 6 ukene tetter termin hvis ikke far er i jobb. Et barn trenger ikke mer enn en voksen av gangen.

Skrevet

Foreldre flest er selvfølgelig ikke dumme. De velger det de mener er best for dem personlig. Politikkerene må imidlertid lage et regelverk som fremer det de mener er best for samfunnet som helhet.

Ellers synes jeg et godt eksempel på hvordan folk ofte tenker er det du beskriver selv. En førskolelærer skal selvfølgelig erstattes av en ufaglært, mens ingeniøren er "uerstattelig". Det er på grun av at de fleste av oss til en viss grad har en slik innstilling at det er nødvendig med en form for "tvang" for å gi barna et tettere forhold til far fra de er små og for å endre samfunnet slik at vi på sikt får en større likestilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...