Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 Jeg jobber i kommunen og ledelsen mener at de ikke kan gi meg ammefri med lønn siden barnet er over 1 år. Jeg vet om flere som har fått innvilget dette og jobber i kommunen. Noen med erfaringer? Synes det er rart at det er ulik praksis hos samme arbeidsgiver.
lille sprelle Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Jeg hadde. Ingen spørsmål! (men jeg har prematur da...) husker ikke reglene, men det er bare å slå opp (arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen). Snakk ev. med personalkontoret (eller hva det nå heter i din kommune)
Itsrejk Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Arbeidsmiljøloven sier følgende: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag. Her gis det ingen aldersbegrensninger. Jeg har ammefri. Jeg jobber turnus, og tar ut en time om morgenen ved dagvakt, og to timer om ettermiddagen når jeg har kveldsvakt. Ved andre vakter (nattevakt, mellomvakt) tar jeg ikke ut noe. Jeg har valgt å gå inn for å skjerme morgenpuppen og kveldspuppen, men sistnevnte må flyttes fram fra halv sju til fire de dagene jeg har kveldsvakt. Jeg får noen uformelle spørsmål om hvor lenge jeg har tenkt å amme, men har ikke fått noen spørsmål fra ledelsen. Ergo fortsetter jeg å ta ut ammefri, enn så lenge... Gutten min har akkurat fylt året.
Indigo 08-10-13 Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Hei. Jeg jobber i staten og får fortsatt 2 timer betalt ammefri per vakt. Gutten min er 14 mnd. Har ikke fått noen spørsmål rundt dette, annet enn at jeg må sende en formell søknad om ammefri ved slutten av hver mnd, samt at jeg til nå har levert to ammebekreftelser.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #5 Skrevet 20. januar 2010 Hvor lange vakter har dere da? Er det virkelig sånn at barn over året ikke kan gå 7,5 timer (er vel det som er vanlig) uten å die? Jeg er ped leder og har 6,5 timers arbeidsdag pga ubunden tid. Skulle jeg hatt ammefri 2 timer hver vakt, hadde jeg bare vært på jobb 4,5 timer om dagen og det synes jeg er totalt unødvendig og noe stort tull med mindre det er spesielle forhold som ligger til grunne.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #6 Skrevet 20. januar 2010 Hvis du har så korte arbeidsdager, så skjønner jeg at det ikke er noe problem for deg. Jeg for min del har ikke fått søkt om ammefri enda. Kommer sikkert ikke til å gjøre det heller, men skjønner godt dem som velger å gjøre det. Jeg har en gutt på 13 mnd og jobber todelt turnus. Må stå opp en halv time før opp en halv time før om morgen (dvs ca0515) pga amming + det første jeg gjør når jeg kommer fra seinvakt er å amme meg da er kl 22.45) I tillegg så må jeg pumpe meg før jeg går på seinvakt for ikke å få spreng. 2 timer hadde gjort seg bra for meg, men har valgt å ikke gjøre det, fordi jeg ikke ønsker å bli uglesett på jobb av sånne som deg.
AO3 Skrevet 20. januar 2010 #7 Skrevet 20. januar 2010 Jeg jobber i staten, og min arbeidsgiver har ingen begrensninger på betalt ammefri når det gjelder barnets alder. Jeg sluttet å amme nå (15 mnd), og har da selvsagt ikke ammefri lenger. Sjefen min tok betalt ammefri til yngstemann var to år gammel.
Herkules Skrevet 20. januar 2010 #8 Skrevet 20. januar 2010 For min del ville det blitt ubetalt ammefri så gjorde ikke noe med det. men særlig om morgenen vil jeg si det hadde betydning. Fint å ikke måtte vekke barnet for å amme. Desuten er det mange med reisevei til jobb. for min del er en arbeidsdag min 10 timer (fra ut døra til hjemme)
Indigo 08-10-13 Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Ikke alle har en sort/hvit arbeidssituasjon, og for mange er faktisk ammefri med på å opprettholde ammingen. 6, 5t er kort arbeidsdag! Selv jobber jeg tredelt vaktsystem, 10-11 timer per vakt, må også beregne 15 min ekstra for å skifte. Pluss reisevei på 45 min tur/retur!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har ammefri 2 timer hver dag. Kommer en time senere og slutter en time før. Passer perfekt for oss og vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten, men tror ikke sjefen er helt fornøyd med ordningen. Men det tar jeg lang fart og driter i! Vil at barnet mitt skal bestemme selv når det ønsker å slutte. Akkurat fylt et år.
herewego Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Skjønner jo at man ike har behov for 2 timer ammefri når man jobber 6,5 timer, men en halvtime midt på dagen f.eks er ikke noe problem og kan være praktisk for noen... (Er selv ped. leder.) Poenget er jo at det skal legges opp individuelt og etter behov til det beste for BARNET, ikke at mor SKAL ha to timer fri...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå