Hierofanten Skrevet 19. januar 2010 #1 Skrevet 19. januar 2010 I bhg til lillevenn på 15 mnd lar de barna sove ute i -15. De sier helsestasjonen for noen år siden sa at det ikke var noen grense for hva som var for kaldt.De har helseteppe foran åpningen. Jeg syns ikke det er greit med tepper foran åpningen. Noen som vet noe om dette med å sove ute i minusgrader? Hvor gamle er barna når lungene er ferdig utviklet? Er det bare spedbarn som ikke burde puste inn kald luft? Kan de få frostskader i kinn o.l av å ligge i vognen når det er kaldt ute? Hva med å utvikle astma?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 min lille elsker å sove ute, men jeg lar han ikke sove ute når det er så kaldt som minus 15. men 10-12 minus så sover han ute. han er varm og go på kroppen. den luften de puster inn er jo ikke så kald som minus 15, de ligger jo nede i vogna. Hvorfor er du emot helseteppe foran hvis det er så kaldt? Du er redd for at luften barnet puster inn er for kald men du er emot å henge et teppe foran sånn at lufta ikke blir så kald?? tror ikke de får frosskader i ansiktet siden de ikke er utsatt for vind og sånn nede i vogna, men det kan jo være greit å smøre med en kuldekrem. Tror ikke man utvikler astma av det heller. Er litt usikker på når lungene er ferdigutviklet.
lille sprelle Skrevet 19. januar 2010 #3 Skrevet 19. januar 2010 Vi lar snuppa sove ute i inntil -15 (er 21 mnd nå). Smører kinnene med kuldekrem en halv time før vi skal ut. Lar henne ligge godt nedpakket i voksiposen og kalesjen er oppe. Har også lagt et ullpledd over kalesjen (men ikke foran åpningen) for å lage det lunere. Sjekket med babycallen for å finne temp. Det ble ikke mer enn -8 inni der.
Vimsetrollet Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Da jeg fikk sønnen min for 3 år siden sa de på helsestasjonen at grensa for la babyen sove ute var på -15 her jeg bor; innlandsklima og tørr luft. Hvis du bor ved kysten eller det er mye vind er grensa -10.
Ugl@ Skrevet 19. januar 2010 #5 Skrevet 19. januar 2010 Nei, endel eksperter fraråder det på det sterkeste. Jeg hadde ikke tillatt det av barnehagen. Hverken at de sov ute i sterk kulde, eller sov med helseteppe forran åpningen.
Gjest Skrevet 19. januar 2010 #6 Skrevet 19. januar 2010 De bør ikke ut når det er så kaldt. Du kan lese mer om det her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article533377.ece Tabellen nederst i artikkelen er hengt opp på alle avdelingene i bhg til gutta mine. De er raske med å ta inn sovevognene og finne inneaktiviteter om det nermer seg 10 minus.
Gjest Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Det er vel delte meninger om akkurat det. Og det er stor forskjell på hvor i landet man bor, og hva slags klima det er der. Og hvor vant man er til kuldegrader. Barna i barnehagen til jenta mi sover ute - uansett. De ligger imidlertid inne i et påbygg til barnehagen, så de ligger skjermet for vær og vind, men det er ikke isolert. Vi bor langt nord og det er kaldt - ofte kaldere enn -15, men de sover ute likevel. Langt nedi posene sine, med helseteppe foran åpningen på de kaldeste dagene. Jeg synes det er helt greit. Hva er alternativet liksom? Holde seg inne hele vinteren? Tror alle må gjøre som de føler er rett.
Mor Løvehjerte Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Nesten så jeg tror vi bruker samme barnehage. : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå