Gå til innhold

Når dere vurderer å søke en jobb....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mye av det de søker etter synes dere at dere må oppfylle før dere søker?

Om de krever en liste med 10 kvalifikasjonskrav og personlige egenskaper f.eks....

Er i stuss om jeg tør å søke på en jobb... Føler at jeg aldri har nok kompetanse. Eller evt god nok eller rett kompetanse. (ja, skjønner at jobbsøkerselvtilliten min er lav altså).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville nok følt at jeg ville oppfylle de fleste kravene, men kanskje ikke alle.

feks: jeg søker jobb som legesekretær, og det står at de vil ha en som har erfaring fra jobb på legekontor, så hadde jeg søkt selv om jeg er helt nyutdannet og ikke har noen erfaring, men jeg ville vært ærlig og skrevet det i søknaden.

jeg tenker at man taper ikke noe på å søke på en jobb, så lenge man er ærlig i søknaden så er det jo opp til arbeidsplassen om de vil ha deg eller ikke.

Skrevet

Ja, for jeg også er nesten der at jeg syns jeg burde oppfylle det meste. men lurer på om jeg er altfor streng med meg selv.. Hvor ofte oppfyller man alle krav da...

Skrevet

Jeg søkte som 19-åring på en journalistjobb i en større avis.

Sa som sant var at jeg hadde ingen erfaring, hadde omtrent aldri klikket på en pc og hadde ikke førerkort, men det lå i planene.

Interessen for jobben hadde jeg derimot og dette var noe jeg ville satse på.

Var mange søkere vistnok til to stillinger og jeg fikk en av dem.

Noen ganger er tydligvis det de ser mest etter interesse og pågangsmot.

Vel. jeg ble iallfall ikke lenge i den stillingen da jeg fort fant ut at det ikke var noe for meg i det heletatt.

Skrevet

Jeg har ikke noen øvre eller nedre grense ift. det. Men, har søkt på de jobbene som har vært innenfor mitt interessefelt både med og uten hell. Dersom du ønsker en jobb så ring på forhånd og forhør deg om jobben og fortell at du ønsker å søke. På den måten virker du interessert og engasjert. Det viktigste er jo at du søker. Den som inte våger..... vet du :-)

Skrevet

Jeg ringer alltid og spør om noen spm om jobben..

Så sender jeg søknad uansett egentlig.. Du kan jo ikke få noe annet svar enn at stillinger er besatt i tilfelle..

Altså jeg søker ikke på kokk-stilling siden jeg er hjelpepleier da, men du skjønner vel hva jeg mener ;)

Skrevet

Leste en gang at kvinner som regel ikke søker med mindre de oppfyller alle kravene, mens menn ikke bryr seg og søker så lenge de bare oppfyller noen.

Ifølge min arbeidsgiver er det jo bare en form for ønskeliste uansett, og de regner sjelden med at noen innehar alle punktene..

Så hvis det er en jobb du har lyst på er det bare å søke, fokusere på den kompetansen du har, og påpeke at du er kjempemotivert for å lære de tingene som du ikke allerede kan!

Det verste som kan skje er vel at du ikke får den, men du får den jo ikke om du ikke søker heller ;)

Skrevet

Det er sant.

Men merker jeg mister hele lysta på å søke i det hele tatt. Alle de negative følelsene fra alle avslag i 1,5 år er demotiverende.

Kanskje jeg bare dropper det. Og søker en tulljobb som jeg tror jeg kan ha en sjanse til å få. Sånt som ingen får avslag på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...