Gå til innhold

Noen her som har barn som har fjernet mandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos øre, nese hals spesialist i dag med datteren min på snart 3 år. Han mente at hun måtte fjerne mandlene og falske mandler.

Har selv fjernet mandlenen da jeg var 15 år og husker tilbake på det som noe helt forferdelig. De klippet da av mandlene med saks og har hørt at de nå bruker laser og man kommer seg fortere.

Noen med erfaring fra dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Begge mine eldste har fjernet mandlene. Det er riktig, som du nevner, at de fjernes med laser i dag. Guttene mine var litt slappe akkurat den dagen inngrepet var. Deretter hadde de 14 dager hjemme i paradis - saft, is etc det første dagene og mye kos med bestemor. Men enda viktigere enn selve operasjonen er jo resultatet nå flere år etter. Gutta er knapt syk. Ikke noe mer halsvondt og nesten ingen forkjølelser. Så en slik runde er absolutt verdt det!

Lykke til!!

Skrevet

Mine 2 eldste har også fjerna både falske mandler og mandler da di var 4 og 7.D gikk veldig greit.Eldste kasta opp litt pga narkosa,men fikk litt ekstra veske så var hu ganske pigg. Trur kanskje hu fikk ett par stikkpiller for smerten første dagen vi kom hjem,så var d verste over ;) Minste var så pigg noen timer etter operasjonen at vi nesten måtte binde han til senga ;p hehe Han også fikk en el to stikkpiller når vi kom hjem også var d verste over der også ;) skurvene var borte etter 8-9 dager. Er en mye greiere operasjon når di er så små,kommer seg mye fortere også ;)

Og som nevnt over her hvor mye friskere di er i ettertid,d er som en ny verden for oss ihvertfall ;)

Skrevet

Jeg var over 20 når jeg tok mine. Var helt greit, men fy f.. så mye syk jeg har vært oppigjennom!! Så jo tidligere, jo bedre! Og i starten, fokuser på drikke fremfor mat.. saftis (gjerne sånn du lager selv i former), eller blanding av eplejuice og farris (rist ut kullsyren), skrell agurk og gi i biter, osv.

Kjempebra at dere gjør dette, for det vil KUN gi positivt utfall!!! :) :) :)

Masse lykke til! <3

Skrevet

Hei-hei!

Gutten vår var syk fra han var ca 1.5 år, med halsbetennelser annenhver uke.. Nå da han ble 3, tok de ekte og falske mandler på han! Vi har fått en ny hverdag:-)!!

De opereres på ulikt vis. Noen skjærer de ut, noen klipper, noen vrir med hendene, og noen bruker laser. Her i Elverum bruker de ikke laser. Forskning viser at det ikke gror noe fortere, eller er mindre smertefullt med den "gamle måten".

Vår sønn var syk og slapp og hadde smerter i 14 dager etter operasjonen, men vi gav mye paracet og kald drikke, så det gikk bra:-)! Smertene kom og gikk veldig hos han, men det er veldig forskjellig fra barn til barn..

Masse lykke til, -dette går bra:-)!!

Skrevet

Fjernet mandler og falske mandler på vår sønn for 1.5 år siden. Da var han 4 år. Ble ikke fjernet med laser, men de skar de bort. Er ikke alltid de bruker laser, kommer an på inngrepet. Han hadde endel smerter og ubehag de første dagene, og fikk smertestillende i ca en uke. De tok mesteparten av smertene. Han husker ingenting av operasjonen i dag, så angrer ikke på at vi fikk de fjernet. Har ikke vært syk siden! Husk at det er værre å få de fjernet når du blir eldre, bedre å ta de så tidlig som mulig. da sparer du henne for mye sykdom og smerter senere:)

Lykke til!

Skrevet

Sønnen min fjernet mandlene da han var 21/2 år. mat fikk han ikke i seg den første uka, men drikke og saftis gikk ned i små mengder. Unngå melkeprodukter/vaniljeis på grunn av slim. Smertestillende fikk han jevnt over hele døgnet den første uka, reduserte deretter fra pinex minor til paracet før han var uten smertestillende etter ca. 10-12 dager. Gutten taklet det hele utrolig bra, lite klaging på smerter, men var slapp den første uka.

1 mnd etterpå fjernet jeg mandlene- syntes det var helt forferdelig vondt. Smertene ble verre fra 3.dag, og ble bedre igjen etter 9-10 dager. Den 8. dag fikk jeg en blødning som måtte stoppes på sykehuset- det var forfrdelig d!!! Skorpene løsner rundt den tia. Guttungen taklet tiden etter operasjonen myyye bedre enn mora:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...