~sjiraff~ Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Snupps har fått sine første ski som er ordentlige ski og i morgen er det skiskole. Jeg selv har ikke gått på ski på 15 år og aner virkelig ikke hvordan jeg skal smøre skiene til snuppa. Fikk de ferdig preparert på butikken og en pakke med tre skismørninger som iflg butikkmannen skulle dekke det meste av mitt behov. Iflg yr.no skal det være -6 grader der snuppa skal gå på ski i morra. Skal jeg da smøre med blått? og skal jeg gnu med den korkgreia over skismurningen (mener han sa noe om det på butikken?) Når skal jeg smøre skiene? Kan det gjøres i kveld eller blir det bare tull? Må jeg rense skiene for skismørning hver gang de er brukt?
Gjest sug lut Skrevet 19. januar 2010 #2 Skrevet 19. januar 2010 Du kunne ha smurt i kveld (om dib hadde vært oppe og gått) men det går kjapt i morra. Nei, for en liten tass er det lite grunn til å fjerne gammel smørning, så lenge det ikke er klister (seigt helvete, påskeføre, vekker det minner?) - vanlig voks er bare å smøre utenpå. Legg blå voks over mesteparten av skia under (unntatt helt foran og bak), det er viktig for skiglede å ikke ha bakglatte ski, og det er så mye gli i snøen nå at hun får gli nok framover uansett. Du kan gni ut (jevne ut) smørninga med korken, ja. Da sitter den bedre på. Fikk du med blå, en som er hvit-med-blå og en lilla? Se utenpå boksene hva slags temperaturer det står - antakelig er den helt blå den som er kaldest. Hvis du har en som er for litt varmere, type -2 - -4, ville jeg valgt den, det er den som i gamle dager het Blå Extra og som iflg meg er bortimot den eneste smørninga du trenger før det blir varmegrader igjen. (Så lenge du ikke er hurtig-gåer, hvilket jeg ikke har vært siden Ålesund brant.) HÅper hun får en morsom skiskoledag, hvor skal de være? Ungene var på Trollvann m barnehagene de gikk i og der var i alle fall opplegget veldig fint. LYkke til!
~sjiraff~ Skrevet 19. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2010 Vi smørte med blått som var den kaldeste vi fikk med i vidunder tre packen vår. Men det var tydeligvis helbom for skiene var så bakglatte at det "ikke var morro" (sitat snupp). Fikk ut av henne at det hadde vært litt gøy også da. Alle barna hadde hatt glatte ski så vi var flere som bommet med smøringen. Fikk en blå, en lilla og en rød i denne trepacken som skulle være alt jeg trengte. Skal øve litt mer i helga så får prøve en annen smørning da )
Kamomille Skrevet 19. januar 2010 #4 Skrevet 19. januar 2010 Hvor gammelt er barnet da? Barn under skolealder + barn som ikke er vant til å gå på ski, bør etter min mening ha smørefrie ski. Det gir ikke så veldig god gli, men gir det aller beste feste uansett føre:) Og glien er ikke det viktigste for de som ikke kan gå noe særelig på ski!! Når du skal smøre, så er det aller beste å smelte festevoksen inn. Du kan bruke et smøregjern eller et helt vanlig strykejern (uten damp). Smelt voksen på trykejernet slik at det drypper ut over festesonen på skiene. Deretter fører du strykejernet over skiene slik at voksen smelter inn. Ved jevn vintertemperatur trenger du da bare smøre skiene en gang pr vinter. Mine er fortsatt smurt fra i fjor....... Blå ekstra (nå heter den vel "VR ett eller annet") er den som egentlig fungerer best på vanlig vinterføre. Ar barnet følte at skiene var bakglatte kan like gjerne handle om skiferdigheter som om feil smurning. Dersom barnet ikke har så god skiteknikk, kan skiene føles bakglatte nesten uansett. Derfor er smørefritt så flott:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå