Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Hva gjorde dere for storesøsken? har tenkt litt på dette med en event gave ol sånn at det bare ikke er den lille som får all oppmerksomheten både på sjukehuset og hjemme. men aner rett og slett ikke hva som skulle vært en passende gave i en sånn situasjon, en leke blir så fort glemt og klær er vel kanskje ikke akkurat det en 4 årig gutt ønsker seg..eller han blir 5 noen uker etter.. Hvordan gjorde dere det sånn at den/de eldste ikke ble glemt og følte seg spesiell??
Tezz78 Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Jeg prøvde å begrense pakkeflommen ved å få førstegangsbesøkende til å komme når eldstemann sov.... Noe pakker ble det jo til den nye, og da lot jeg eldstemann åpne
*3 prinsesser* Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Det var lurt å ha en del besøk med gaver når eldstemann ikke er tilstede:-) Kan jo ta noen venninnebesøk når han er i bhg for eksempel:-) Ellers har jeg inntrykk av at folk flest, inkludert meg selv har fått flere besøkende til barn nr 1 enn nr 2. Min jente fikk en dukke i gave ifm at lillesøsteren ble født:-) Da kunne hun skifte bleie og gi babyen sin mat, når jeg ga babyen min mat:-) Ellers er jo din så stor at du kan snakke med han da, og det er jo en stor fordel spør du meg:-)
Stjernoye,mini, engel & micro Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2010 har prøvd å forklare til ham, og ja han forstår mye, men noen ting er vanskeligere enn andre og gaver er vel det han synes er vanskeligst å forstå. rart det der med gaver;o)
Bizzy snart 4små - på overtid! Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Vår gutt var 2 år og 8måneder da tvillingene ble født. Da han kom på sykehuset for å hente oss hjem var vi obs på at tvillingene lå i trillekurven og at han fikk all oppmerksomhet og fikk se babyene når han selv bad om det. Han fikk en fjernstyrt bil av oss. Da vi kom hjem hadde jeg kjøpt et lite knippe med matchboxbiler som var pakket inn og klare dersom det skulle komme noen med pakker til de små og ikke eldstemann. Det skjedde ikke. Alle hadde med gaver til alle tre, og storebror åpnet! Ble ikke noe sjalusi da han fikk kule leker og babyene fikk klær Når besøkene kom så var det Eldstemann som bestemte når de fikk se på babyene. Som regel var han veldig ivrig på å vise de frem, men noen ganger måtte besøket være med å se på lekene hans først. Slik ble det besøk til oss alle og ikke bare masse mennesker som kom for å se på babyene. vi var også veldig nøye på at Storebror fikk alenetid med hver av oss hver dag. Barnetv var mamma og storebror tid og om tvillingene skrek, tok mannen de med seg på rommet. Vi slapp helt unna sjalusi.
gullegget Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Vi har hatt gaver til ungene når de kom første gangen på sykehuset. Når vi fikk nummer tre, hadde de vært med farmor på lekebutikken å kjøpt gave til lillebror,som de hadde plukket ut. De var da snart 3 år og 4,5 år. Mange har med en liten ting til storesøskene. Du kan jo kjøpe noen små gaver.Ny film, lego, biler, spill, bok.. Mine barn ville blitt lei seg hvis meste parten av besøket var når de ikke var der. De har vært stolte og vil vise fram:) Viktigste er å la de få delta med den lille, ikke tvinge de, men det de vil. Skifte bleie, trøste..
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 19. januar 2010 #7 Skrevet 19. januar 2010 Syns det der med masse gaver til barn i forbindelse med at de får søsken er skikkelig snålt. De får gaver til jul, og når de har bursdag. Når babyen blir født, blir det hennes bursdag, så derfor får hun pakker da. Dessuten er det jo bare klær, så ikke så veldig spennende akkurat. Syns det er mye viktigere at barna ikke føler seg tilsidesatt / oversett. Besøkende må ta seg tid til å hilse på dem, og snakke med dem, ikke bare løpe rett bort til babyen. Men det skjønner de aller fleste.
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Det jeg tror vi gjorde riktig når nr 2 kom var at babyen ikke lå plantet i armene mine hele tiden. Når hun kom på besøk passet vi på at babyen stort sett lå i senga eller at pappaen tok henne. Når hun fikk pupp hadde jeg hun eldste i den andre armkroken. Og det gikk fint. Hun fikk være med på alt, og vi hadde ikke noe spesiell gave til henne. Jeg tror ikke det ville vært noe som tok oppmerksomheten hennes bort fra babyen. Det var faktisk viktig at hun fikk være med mest mulig. Hun var to år på det tidspunktet. Noen av de som besøkte oss hadde med gave til begge to, og det synes jeg var fint gjort av de. Denne gangen har jeg to jenter som skal bli storesøsken, og jeg tror bare det viktigste er at de får delta og jeg kommer til å be pappaen ta med jentene for å kjøpe en fin ting til babyen som de kan gi, enten hver for seg eller sammen. De skjønner så mye mer enn man tror noen ganger. Jeg tror faktisk hun synes det var mest gøy når hun fikk komme å besøke meg og at vi gikk og lagde oss saft og spiste kjeks fra sykehusbuffeten på barselavdelingen.
Skyfrihimmel Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Synes det blir litt feil at store søsken skal få en gave,bare for det små søsken får,men det er min mening da...Det er jo hver sin gang å få pakker,å det må de jo før eller siden lære seg. De kan jo heller hjelpe til med å åpne pakken,ofte det som er kjekkest med gaver uansett:)
TBM28 er lykkelig 4barnsmamma Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Jeg har kjøpt en liten ting søskene fra den nye babyen... Og de som har kommet på besøk, har tatt med seg en liten ting til søsken og ikke bare til babyen...
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Vi har planer om å kjøpe sykkel til storebror:) Han må jo ha seg ny storguttsykkel uansett. Men tenker at det er litt stas at han får d i storebrorgave;) Ellers så får folk gjøre som de vil ang. storebror gave (av besøkende). Skal ikke gjøre det til en selvfølge at han også får gave når vi får besøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå