Gå til innhold

Hedvig ble født på fredag! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi endelig fått babyen vår, og det viste seg å være en jente! Vi er så lykkelige!

Våknet av første rie kl 06.20 fredag morgen. Lå og kjente på 3-4 stk, og forsikret meg om at dette var ekte vare (hadde hatt noen netter med timer med maserier som jeg trodde var fødsel. Men man _skjønner_ virkelig når det setter i gang...!) De kom med ca 10min mellomrom. Sto opp, da økte det fort til ca 5 min mellomrom. Jeg ringte føden, og vi så for oss at vi måtte skynte oss. Men da mannen sto opp, og vi fikk summet oss, så sakket det ut igjen, og kl 9 var det 10-12 min mellom. Jeg begynte å bli redd for at det hele skulle stoppe opp, men jeg gikk rundt og rundt i stua og kjente på riene som kom regelmessig. Bare litt skjeldent... Men riene som kom var hele tiden sterke, og jeg kjente at det var ekte rier. Hadde sett for meg at jeg ville gå så mye som mulig denne fødselen, men fant fort ut at det var bedre å sitte enn å stå under riene.

Kl 10.15 ringte jeg føden, og sa det var 8-10 min mellomrom, og de ville ha oss inn. Ca 11.30 var vi vel inne på en kombinert fødestue og undersøkelsesrom (familierom heter det visst...) Ble undersøkt med ctg, sjekket bt og åpning: 3cm. Jordmor så at riene var gode, men de kom litt skjeldent. Jeg var fortsatt ikke i aktiv fødsel, men vi gjorde noen grep; først akupunktur for hyppigere rier (jeg lå med nålene under registreringen...), så klyx for å få tarmene til å sette i gang mere aktivitet, deretter satte jeg meg i badekaret (som jeg hadde skrevet i ønskebrevet at jeg vile bruke under åpningstiden) og stimulerte brystene for bedre rieaktivitet. Disse tre tingene funket som bare det, for det økte på med rier, som i et "behagelig" tempo kom hyppigere og hyppigere. Jeg ble sittende i karet, for jeg syns det var så godt og avslappende å være der. Da kl ble 15 kjente jeg det første snev av trykketrang, og ble undersøkt (for første gang siden registreringen) 9cm :)

Herfra og ut er alt litt tåkete for meg. Det ble plutselig ganske mye vondere, og jeg følte at jeg hadde lyst til å gi opp hele greia.. ;) Jeg gikk helt inn i meg selv, og hadde øynene lukket mer eller mindre resten av fødselen... Åpningsriene gikk gradvis over i pressrier, og dette var litt skuffende, for jeg hadde gledet meg sånn til at de vonde åpningsriene plutselig skulle bli borte... Men jeg kjente altså riesmertene i begynnelsen av de første pressriene også...

Kl 16 gikk vannet som en ballong som sprakk inni meg, og nå var det også full åpning. Noen min senere begynte jeg å presse for alvor, og kl 16.30 15.01.2010 ble jenta vår født!

Det var en helt fantastisk fødsel! Første tegn kl 06.20, og ferdig kl 16.30. En helt "vanlig" arbeidsdag :) Med verdens beste resultat!

Kan på det sterkeste anbefale vannfødsel til de som har mulighet! Vi hadde også vært på fødselsforberedende Lamazekurs, og dette tror jeg var mye av grunnen til at opplevelsen ble så flott. Det kan virkelig anbefales! (det er et kurs i puste- og avspenningsteknikker, samt bedre samarbeid med partneren under fødselen). Samboeren min var så flink! Og det hadde blitt noe helt annet uten han så delaktig ved siden av meg!

Brukte altså ikke annen smertestillende enn badekaret under hele fødselen :)

Nå koser vi oss hjemme med verdens vakreste jente, og en stolt men noe sjalu storebror ;)

Lykke til alle som venter!

Hun var forresten en liten plugg på 4130 gram og 52,5 cm :) 35 cm rundt hodet, født fem dager over termin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en fantastisk fødsel!!! Gratulerer så mye med lille-prinsessa:O) Den herligste rusen i verden å få de på magen, gleder meg til prinsen min kommer!! Veldig interessant å lese at du trivdes i vannet, har det på fødselsplanen selv. Og heller ingen planer om annen smertelindring enn eventuellt lystgass og akupunktur. Masse lykke til framover:O)

Skrevet

Fin fødselshistorie...tusen takk for at du delte den med oss andre ;o)

Gratulerer så masse med jenta deres, må dere fortsette å kose dere masse ;o)

Skrevet

så koselig :o) gratulerer så mye!!

Skrevet

Så herlig:)

Gratulerer så masse:D

Skrevet

Tusen takk :) Vi storkoser oss!

gunnr78*HØYGRAVID*:o) vet ikke om du vet det, men man kan ikke få lystgass hvis man skal føde i vann. Iallfall ikke på Ahus. Jeg var nemlig usikker på dette i forkant selv...

Skrevet

Man skal oppfylle visse kriterier har jeg hørt, for å føde i vann... ikke bruke annen smertelindring, være ikke- røyker og vannet som går skal være helt blankt... så er det selvfølgelig om det er noe som helst komplikasjoner (endringer på baby osv), så må man opp, i å med det er vanskelig å registrere/ komme til for jordmor... er oxo noen jordmødre som ikke vil ta imot i vann pga vanskelig sikt;)

GRATULERER SÅ MYE MED LILLE GULLET!!! Å masse lykke til videre...

Skrevet

Gratulerer så masse med jenta! Kjempeflott at du hadde en slik fin fødselsopplevelse:-)

Skrevet

Gratulerer med jenta :) Hørtes ut som en veldig fin fødsel :))

Skrevet

Det er riktig som du sier MAXlykke *gutt i magen* , det er en del kriterier for å få lov. Jeg var veldig heldig. Og hadde i tillegg to FANTASTISKE jordmødre (før og etter vaktskifte kl 15). All ære til Ahus for fantastisk personale både på føden og barsel. Alle jeg møtte var hyggelige og utrolig flinke. Dere som skal føde der kan glede dere! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...