Gå til innhold

Hvem eier tipspengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg beskrev følgende problemstillling i et innlegg på anonymforum:

"Kan en bedrift pålegge de ansatte å dekke inn manko i kassen etter endt arbeidsdag i alle tilfeller? Vi er her opp til fem ansatte som roter i samme kasse på en pub. Av og til mangler det litt. Det er aldri snakk om store penger, men det er likevel irriterende. Vi har ikke noe innlogginssystem på kassen.

Jeg vet at i følge arbeidsmiljøloven kan det ilegges trekk i lønn (her er det tipsen vi tar av) "når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling".

Spørsmålet er jo hva som kommer inn under "forsettlig eller grov uaktsomhet"."

Ett av svarene jeg fikk var:

"1. I bar/restaurant der man har tips skal ikke tipsen legges til side, for så å dekke opp kassen hvis den er i minus. Alt man får av gjester/kunder når man er på jobb tilhører egentlig bedriften. Det er dermed overskuddet som tilhører de ansatte.

2. Tipsen (overskuddet) kan deles ut i kontanter eller betales ut av arbeidsgiver som "gave". Arbeidsgiver er ikke pliktig til å ta skatt av dette. Det er den ansatte som selv skal føre dette til på sin selvangivelse. Man kan enten regne 3% ekstra som inntekt på tips, eller betale skatt av det nøyaktige beløpet."

Jeg vet at LO hevdet at arbeidsgiverne ble gitt styringsrett over noe de ikke hadde eiendomsrett over da de uttalte seg i forhold til dommen som ble gitt i saken mellom servitører og kokker på Teatercafeen. Jeg kan derimot ikke finne noe som bekrefter svaret jeg fikk. Er det noen som vet hvem som eier tipspengene og hvor dette står?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut i fra det som står her blir arbeidsgivere gitt makt til å styre tipsfordeling etter arbeidsavtale, men innebærer dette at de kan velge å beholde tipsen selv?

Skrevet

Venninnnen min jobba på ett discoteq. Hun serverte ved bordene. Dem som serverte ved bordene delte tipsen seg i mellom. Dem som jobba i baren delte seg i mellom. Sjefen hadde aldri noe med tipsen å gjøre.

Skrevet

Akkurat hvem som "eier " tipsen vet jeg ikke. Jobba selv i bar foer. Der gikk all tipsen i samme pot, og ble saa fordelt paa alle ansatte, inkl dorvaktene paa slutten av kvelden, etter kassaoppgjoeret.

Skrevet

Klart vi deler med hverandre, men vi er ikke like glade for at bedriften bare beholder dem, om dere skjønner? :o)

Skrevet

Det er ikke lov å trekke ansatte i lønn pga kassadiff dersom andre har tilgang til og kan bruke/bruker samme kasse. Da kan jo en person bare forsyne seg, mens de andre må betale for det. Dere skal også ha signert en pengeinnstruks hvor dere godkjenner trekk i lønn dersom kassadiff dersom de skal ha mulighet til å trekke dette fra lønn.

Skrevet

Det gjøres ikke trekk i lønn direkte. Påstanden her er at alt overskudd man har på jobb inkludert tipspenger tilhører bedriften og at disse er noe man kan få dersom arbeidsgiver tillater det.

Ettersom jeg kan forstå ut i fra dommen høyesterett gav i teatercafesaken, er arbeidsgiver gitt fordelingsrett på tipspengene, men jeg tolker det likevel ikke dithen at arbeidsgiver også kan velge å beholde disse selv.

Hva er riktig?

Skrevet

Har du ikke en fagforening som kan svare deg da?

Skrevet

Bedriften er organisert i fellesforbundet, og jeg har prøvd å kontakte dem, men ting tar tid. Jeg tenkte at en eller annen her må jobbe i samme bransje som meg, og problemstillingen er neppe uvanlig.

Skrevet

- Tips er en sak mellom gjest og servitør. Det samme gjelder hvordan tips fordeles mellom de ansatte. Noen steder samles alle tips i en pot som deles mellom alle ansatte. Andre steder beholder hver enkelt servitør tipsene selv, sier Bjørn Kjølstad som er sekretær i Hotell- og restaurantarbeiderforbundet.

Kan ikke dette tolkes som at tipsen er arbeidstakernes, IKKE arbeidsgivers?

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/1111135430.37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...