Gå til innhold

Hvordan lage kraft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hittil har jeg kun brukt buljong. Har lest litt på nettet, og forstått at for å lage kraft, så må jeg ha kjøttbein og avskjær fra et dyr. Og sider jeg ikke jakter selv, eller får noe, så er det jo ganske uaktuelt...

Men tenkte at kyllingkraft er noe jeg kan klare : ) Fant denne siden på nettet: http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.4513437

Kan jeg kjøpe ferdig grillet kylling, og lage kraft av disse beina....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet hvertfall at du får kjøpt kraftben i butikkene. De kan du fint lage kraft av. Så er det bare å google litt og se om du finner en oppskrift på det.

Skrevet

Jeg lager vanligvis ikke kraft av bein, men av f.eks. en hel kylling, da får jeg både kraft og ferdigkokt kjøtt på en gang. Da kan jeg lage f.eks. kyllingsuppe av både kraften og kjøttet, eller bruke kjøttet som paifyll, til gryteretter, wraps, kyllingtaco, og alt mulig annet rart. En hel rå kylling has i en stor kjele sammen med et par gulrøtter i store biter, et par selleristilker i store biter, en løk i biter, en kvast urter og hele pepperkorn. Dekk med kokende vann og la småkoke/trekke en times tid. Ta ut kyllingen, den kan du nå rense og frys evt ned hvis den ikke skal brukes med det samme. Kok inn kraften litt til den har fått mer konsentrert smak. Bruk en øse og ta av fettet som flyter på toppen, sil ut grønnsakene og frys ned kraften i passe porsjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...