Gå til innhold

Tips til matboksmat for barnhagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare brødskiver hver dag i barnehagen kan bli litt kjedelig. Jeg forsøker derfor å ha i litt annet også noen ganger i uka. Av ting som fungerer veldig bra hos oss er lefser eller lomper med bruost eller gomme, kyllingkubber men sølvpapir rundt beinet, nannbrød eller pitabrød med middagsrester oppi, pizzasnurrer og kokte egg.

I tillegg er de veldig glade i å få med seg litt tørket frukt og litt knaskegrønnsaker så det har vi i nesten hver dag. Er det noen som har andre gode tips til ting som er greie og helst sunne, å variere med.

pannekaker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lagret litt fort der. Mente å skrive at pannekaker jo også var enm mulighet men at det ikke var så poppulært uten syltetøy eller sukker.

Skrevet

bruker og blande litt havregryn oppi yoghurt..

fiskepinner fra middagen dagen før

bog skinke,agurk,pasta

knekkebrød med variert pålegg

polarbrød

Skrevet

Polarbrød bruker vi også noen ganger men hvordan gjør du det med knekkebrød. Blir ikke ferdig smurt knekkebrød ofte mykt hvis det ligger i matboksen sammen med andre ting?

Fiskepinner fungerer ike hos oss. De få gangene vi har det til middag blir det bestandig helt tomt ;-)

Skrevet

Nå er ikke sønnen min på 2,5 så voldsomt altetende - og liker best brød med bare smør på.

Men jeg prøver å variere brødtyper, alt fra fint til grovt, frø, etc - samt polarbrød i div varianter, rundstykker, lompe.

Yoghurt får han med hver dag

Av og til litt kjeks - bixitbar, bokstavkjeks e.l.

Gjerne rester av f.ex pannakaker, kjøttboller, fiskekaker, men varierende hell.

Han får også alltid med litt frukt eller gulerøtter som jeg kutter opp i blomsterfasong e.l.

Av og til får han en minipakke med rosiner eller etpar tørkede aprikoser

Skrevet

Mange bra tips der ja, men tviler på at jeg kommer til å gjøre så mye ut av det hver dag ;-)

Skrevet

jeg har bare med til frokost,da de får resten i bhg så da blir det ikke mykt...

smører på fisk,leverpostei,prim etc og så deler det i to og legger det oppå hverandre..

frukten el grønnsakene har jeg oppi en brødpose eller plastfolie slik at det ikke kommer borti knekkebrødet/skiva...

Skrevet

Tørkese aprikoser er veldig poppulært her også. Helst ville de hat med nøtter også, men det er ikke lov pga alergi hos noen andre. Syltetøy, youghert, kjeks, kaker og andre søte ting er også "forbudt". Det er egentlig bra. Da blir det ikke noen diskusjon om det.

Skrevet

Nå er det kun frokost sønnen trenger å ha med i bhg. Og da syns jeg ikke middagsrester, osv er å sende med. Men sender meg kornblanding, som har får melk på, grove vafler med ost, youghurt med litt havregryn, fruktsalat.

Også får han bestemme pålegg selv - og da går maten ned på høykant..

Skrevet

Bare til frokost er jo en idee. Jeg smører til 3 måltider til begge ungene, så det blir ganske mye hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...