Gå til innhold

Kan jeg "forlange" dette av barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 16mnd som går i bhg.

Nr. 1:

Det jeg reagerer på er at de bare har yoghurt+frukt kl.14. Dette er altfor lite for jenta mi, for hun har ganske bra matlyst og er skrubb sulten når vi kommer å henter henne. (selv jobber jeg på en stor barn avd et annet sted og der spiser barna matpakke kl.15)

Er det bare jeg som syns yoghurt og frukt er altfor lite for et så lite barn? hun blir tross alt ikke hentet før 16.30. Og jeg har spurt om de kan gi henne skive kl.14 men det virker ikke som de alltid gjør det.

Nr.2:

Jenta mi griser jo når hun spiser mat. Men jeg syns ikke de er flinke nok å ha på henne smekke. Nå er det flere plagg vi har måttet kaste fordi vi ikke får bort flekker osv. Eller er dette noe man bare må regne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1: Du kan ikke forlange at de lager til mat til henne, men du kan sende med en ekstra niste og forlange at den serveres. Den vanen en del barnehager ser ut til å ha med bare å servere frukt på ettermiddagen er dritsnodig - hvem blir vel ikke sulten mellom lunsj i 10-11-tida og middag når de er hjemme i kanskje 17-tida, liksom.

2: Det må du regne med.

Skrevet

1. I barnehagen til eldstegutten min på 2 år får de også frukt og yoghurt kl 14. Hvis vi vil kan vi smøre med ei brødskive, men gutten vår spiste aldri denne brødskiva, så nå får han "bare" yoghurt og frukt.

Jenta di får vel brødskiver i 11-tiden? Når hun da igjen får yoghurt og frukt kl 14 burde det holde, men du kan selvsagt ha med brødskive til henne. Hvis denne ikke blir spist er det nok datteren din som ikke er sulten, og ikke personalet som ikke bryr seg med å tilby brødskiven.

2. Ha med smekke til henne og si at hun skal bruke denne ved måltider. Men..små barn som skal lære å spise selv griser MYE og dette går utover klærne. Dette må du faktisk regne med. Vi har sluttet å ha med blåbæryoghurt til gutten vår pga sølet fra slike ting setter flekker som er umulig å få bort;)

Skrevet

1: I vår bhg får de som har mat igjen i matboksen spise den til frukten. Så vi smører litt ekstra for å vite han hun får den ;) Ja,det syns jeg du kan forlange,så lenge du sender med den brødskiva.

2: Klær blir flekkete i bhg. Det må vi leve med. Hos oss får de smekke hvis de skal spise yougurth, men ikke bare for brødskive.

Skrevet

Enig med Pila. Send med henne ekstra niste så hun har noen skiver

Skrevet

1. I bg vår har de frukt, yoghurt og matpakke kl. 14:30 - 15:00. Altså sender vi med ferdigsmurt mat, som de spiser hvis de er sultne.

2. Kaster du alle klær ungen får flekker på?? Håper du har god råd, for det kommer til å bli endel klær!!!

(Opplevde det samme, og det var ungen vår som rev av seg smekka med en gang...)

Skrevet

Jeg smører alltid med ekstra slik at hun kan spise kl.14.

Men når jeg oppdager at hun f.eks bare har spist en liten skive kl.11 og ingenting kl.14 så reagerer jeg jo. For når vi henter henne så skal hun ha matboksen sin og viser tydelig at hun vil ha mat.

Og de har jo sånne store smekker/"frakker" som de bruker når de spiser...men blir nok ikke så ofte brukt får jeg inntrykk av.

HI

Skrevet

En matboks til hvert måltid, så vet du hva hun har spist når. Du gir beskjed om at hun SKAL ha denne maten kl 14.

Skrevet

Hos oss er det også yoghurt og frukt kl. 14. MEN vi kan sende med ekstra brødskive. Så spiser barnet om det er sultent. Dog er min en fruktoholiker, så han spiser seg overmett på frukt stort sett.

Skrevet

Hos oss spiser de bare frukt til siste måltid. Det er imidlertid ikke før kl. 15.00. Jeg synes det er veldig bra at ungene ikke spiser seg nette på den tiden. Da hadde de ikke blitt sultne før middag. Problemet er vel at siste brødmåltid kommer for tidlig.

Hos oss har de løste på følgende måte:

Her er det frokost frokost fra 08.30 til 09.00, lunch ca kl. 12.00 (i praksiss ofte litt senere) og frukt kl 15.00. Hvis barna er veldig sultne kan de spise resten av maten sin også da. Dette virker det som er en ganske god rytme for de fleste.

Hvis du ikke er fornøyd med tidene ol i din barnehage kan du ta det opp med brukerrådet. Da slipper du å fronte saken selv overfor barnehagen om du ikke liker det. Hvis det bare er din datter som trenger mer mat senere på dagen regner jeg med at du bare kan sende med en ekstra skive og be om at jenta får den sammen med frukten. Du kan også spørre om de kan ha musli eller korn stående som de som ønsker kan få i yougherten. Det metter litt mer.

Skrevet

Nr.1: Hos oss så blir de servert frukt og brød til 14-måltidet. Der jeg jobbet før, sendte foreldrene med mat. Betaler dere for all maten i bhg, så sier du at du ønsker at hun skal få brød til det måltidet, hvis dere ikke betaler, så sender du med ekstra mat.

Men vi har opplevd barn som ikke ønsker å spise noe brød til dette måltidet, men som alltid er sultene med en gang mor eller far kommer for å hente. Vi kan ikke tvinge dem i mat til 14-måltidet. Så ta en prat med de ansatte på avd, til barnet ditt om dette.

Nr.2: Du må nok regne med flekkete klær. Barn klarer å ta av seg smekkene. Og smekkene dekker ikke hele barnet. Så det lønner seg å bruke klær det ikke er så farlig med i bhg. Vi har også noen som har med store smekker hjemmefra, de som også brukes som malerskjorte. Du kan jo evt. gjøre det du også :o)

Skrevet

1: Dette ble tatt opp på foreldremøte i vår barnehage. Så i tillegg til frukt får de nå også tilbud om knekkebrød med enkelt pålegg kl 14. Dette er på avd for større barn da. Vet ikke hva de gjør med de minste. Men bhg strekker seg jo gjerne for å gjøre hverdagen til våre små best mulig - bare de blir gjort oppmerksomme på at det er et ubredt behov.

2: Hadde mion kommet hjem uten flekker på klærne dag ut og dag inn, hadde jeg lurt på hva de bedrev i bhg? Ingenting? Tar ikke flekkfjerner det, så funker da klærne alikevel.

Skrevet

det er ikke alle småbarn som er så sultene kl 14-15 når de nettopp har våknet. De spiser seg mette på yoghurt og frukt. I min barnehage får de spise så mye frukt de vil. (til ettermiddagsmåltidet).

Mange foreldre som er glad vi har yoghurt og frukt, det er barnas opptur, de elsker yoghurt og frukt. Hvis de skal spise seg mette på brød har de kanskje ikke så stor matlyst da middagen serveres hjemme.

Noen av barna åpner matboksen sin på vei ut av avdelingen og tygger på en skorpe.... og noen åpner matboksen på vei ut døra bare fordi de vil sjekke den, men spiser ikke.

Noen foreldre sier fra hvis ungen blir henta sent, og de vild e skal få brød da får de så klart det.

Men mange av barna syns ikke det er så fristene med 3 brødmaltider i barnehagen, det skjønner vi vel godt eller?

Skrevet

Kan hende personalet prøver å gi henne en brødskive fra nista si kl. 14, når dem skal spise yoghurt og frukt, men at hun ikke er sulten akkurat da og vil ikke spise brødskive. Men så kan hende at hun blir sulten ved. 15-tiden, og sulten når du henter henne 2,5 timer senere?

Skrevet

I barnehagen til gutten min så spiser de brød kl 11 og kun frukt mellom 2 og halv 3. kan ikke skjønne at de tror at så små skal bli mette på bare frukt når de er aktive og bruker mye energi på og leke. de blir jo skrubbsultne etter 3 og en halv time...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...