Gå til innhold

Om å slå barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helga var eg på besøk hos søskenbarnet mitt. Hans to barn er jamnaldringar med mine to, og eldsteguten hans feira 5-årsdag. Midt under selskapet kjem 5-åringen inn og seier "Pappa, eg kasta ut risepinnen." Vi andre blir ganske perplekse, og lurer på kva i alle dagar dette er for noko. Barnets mor svarer at det er fordi dei skal få femåringen til å slutte å bæsje på seg. Vi andre blir endå meir forferda over dette. Seinare på kvelden spør eg søskenbarnet mitt i einerom om det verkeleg er sant at han slår ungen. Nei, svarer han, eg brukar den berre til å skremme han. Og så fortel søskenbarnet mitt at han sjølv vart dengt av faren sin då han var fem år, fordi han hadde bæsja i buksa. I følgje søskenbarnet mitt virka metoden, for han hadde sidan ikkje gjort det. Han hadde ikkje likt behandlinga.

Eg må innrømme at eg vart heilt matt av dette. Ein ting er at faren sannsynlegvis slår ungen, ein annan ting er at mora ser ut til å meine at det er greit. Eg meiner; viss min partnar hadde henta inn risepinne, hadde for det første eg kasta den ut att med ein gong, og for det andre: eg hadde teke med ungane mine og flytta omgåande! Det er heilt uakseptabelt å slå barn, meiner eg, og eg lurer no på: korleis skal eg forhalde meg til denne hendinga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er jo noe i støkkar med de folkene der!!!

ikke slår man barn og ikke truer man med det heller...komplett idiot av ett søsken barn du har da...unnskyld meg altså men..

skjønner det er frustrerende for deg dette og aner ikke hva jeg skal si til deg annet enn at jeg ble sint når jeg leste innlegget ditt!!

gutten eller alle barn for den del kan jo ikke for at de har uhell når de er liten...søskenbarnet ditt dreit jo på seg selv da han var liten....

tror kanskje jeg hadde konfrontert han med dette her..."farlig" og blande seg i andres barneoppdragelse men...om dette kan kalles det da!!???

uff håper du finner ut av det...

Skrevet

Selv om det er tøft, så må du tenke på barnet! Det kan være svært skadelig å bli slått for barn. Det finner man mye forskning på. Det er også forbudt ved lov å slå barn, og man kan bli straffet med fengsel - så alvorlig er det faktisk. Det høres rett og slett om disse voksne ikke klarer omsorgsoppgaven sin på en ansvarlig måte. Og jeg synes det høres ut som om du, og evt at du allierer deg med resten av de som var i selskapet, må la familiefreden vike for å stå opp for barna - og si i fra at dette er uakseptabelt! Det høres jo heller ikke ut som en engangshendelse, og da bør man selv ta initiativet til å få koblet inn fagpersoner - om de ikke selv er interessert i å søke hjelp selv. Og da er barneverntjenesten faktisk et reellt alternativ. Ansatte i barnevernet har god kompetanse på hva som er god nok omsorg for barn, og i tillegg har de god kompetanse i foreldreveiledning - evt de kan sette inn egne tiltakspersoner for å veilede foreldrene. Det skal svært mye til at barnevernet går til omsorgsovertakelse(som det virker som om svært mange først og fremst forbinder med barnevern), så barnevernet gjør også mye bra foreldrestøttende arbeid. Du kan også ringe barneverntjensten i din kommune/bydel og drøfte saken anonymt - det har du krav på. Jeg håper du klarer å være tøff, og å holde fokus på barna. Lykke til!

Skrevet

Skjønner det er ekkelt å si noe der å da.Hadde nok ringt en av de som er roligst av dem og sagt jeg har tenkt over saken litt da jeg kom hjem.Og sagt det som det er.At man gjør ikke sånn mot barn.Og er de uenige kan du be dem ringe en helsesøster og høre hva hun sier om saken?For hvis de mener de har rent mel i posen så gjør de det.Da må du jo selvsagt vært der når de ringte.Evt tatt med en av dem ned dit.

Dette her er ikke en bagatell.At de blir sure for at du reagerer får de bare bli.Det var flere der som reagerte,så da bør de passe seg litt.

Skrevet

Barn skal ikke slås, punktum. Det finnes utallige undersøkelser på at det å slå barn er svært uheldig. At voksne mennesker kan synke så lavt at de må bruke en slikt type makt i oppdragelsen av sine barn, det står for meg som ufattelig. Er de ikke voksne nok til å klare å få respekt og lydige barn ved normale metoder (les; verbal, konstruktiv kommunikasjon) så skulle de ikke hatt omsorg for barn!

Du har et moralsk ansvar i å følge opp dette H.I!

Skrevet

HJELP!!!!

i 1988 fikk vi i Norge en lov som forbyr foreldre å slå barn.

pga at enkelte foreldre ennå ikke ADLYDER dette forbudet er det nå snakk om straffeutmåling,... altså fengelsstraff (betinnget eller ubetinget ) for fysisisk avstraffelse/ irettesettelse/disiplinering!

I de kretser jeg omgåes annsees "brøling" til barn også som barnemisshandling, og en uakseptabel atferd.

NEI MAN SLÅR IKKE BARN.

Skrevet

Uff, dette var ikke greit, nei. Og skjønner inderlig godt at dette er en vanskelig sak å ta opp, men det er faktisk helt nødvendig for den stakkars 5-åringen. Det er helt uholdbart at faren sier han brukte rise-pinnen kun som en trussel. Man skal ikke true barn med avstraffelse, det er en mentalt overgrep mot barnet. Barnet skal ikke gå rundt å være redd for foreldrene sine eller hva de kommer til å gjøre i visse situasjoner som ikke er "akseptable". Dette er jo i tillegg ikke noe gutten kan noe for dette her.

Tror jeg ville fulgt rådet over å forhøre deg med barnevernet hvordan man forholder seg i en slik situasjon. Hva kan du gjøre, hvordan kan du ta opp temaet på en mest mulig konstruktiv måte, osv?

Lykke til!!

Skrevet

fy og fy stakkers deg da som var vitne til denne leie episoden...

skal barn bli straffet når de er uheldige, eller like gale er det om de blir truet...

skal de da vokse opp som redde og usikre barn fordi mor og far, truer med å rise de eller faktisk riser de............

nei er helt imot det der.. aldri om jeg skal gi ungene mine i ræven, uansett hva det gjelder....

det finnes andre metoder som får de til å skjønne konsekvenser av hva de gjør, men ikke vold, bank og ris....

Skrevet

Huff, synes du skal melde fra til bhg eller barnevern eller noe, slik at de kan veilede foreldrene.. De mister jo ikke barna for det, men de trenger hjelp til å ta vare på barna sine på det området vil jeg tro.. Er jo veldig viktig for barn å ha et sunt forhold til kroppen sin :)

Skrevet

Det er forøvrig en lov som sier at det ikke er lov å hverken slå eller true unga sine :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...