Mamma's Magic Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Hei! Jeg kommer på besøk fra 2. trimester til dere heldige damer her på 3. trimester:) Vi vurderer å ta en tur til Tyrkia i april mai, og da vil jeg være 30-34 uker gravid. Vet noen av dere om det er trygt å fly da? Turen tar vel en 4 timer pluss. Takker for svar:)
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Bruk støttestrømper, drikk masse vann og beveg deg. Da skal flyturen være helt trygg. (Jeg har sett at flyselskapet kan be om legeerklæring på at det er ok for deg å fly, men har aldri blitt spurt om det selv, men kan jo være lurt å ta med). Jeg ville vært mer bekymret for om fødselen skulle starte mens jeg var i Tyrkia enn selve flyturen. Og selvsagt matforgiftning, er ikke alltid lett å vite hva man spiser når man er på tur. Så selv hadde jeg nok holdt meg hjemme så nært termin.
vårsolmamma Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 ville vært veldig skeptisk til å reise til tyrkia. Da jeg var der i sommer ble jeg fortalt om en skandinaver som hadde reist dit i 8mnd, og så hadde hun født for tidlig. Tyrkia ville ikke la dem ta med seg babyen hjem fordi babyen er definert som tyrkisk når den er født der. Det var vist en veldig stor mediasak! De måtte reise fra babyen og til hjemlandet for å skaffe til veie riktige papirer. Etter en mnd klarte de endelig å få med babyen hjem. Måtte bare fortelle d slik at noe sånt ikke skjer med dere.
Bromelia Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 Noen flyselskap som ikke vil ta med seg gravide etter en viss uke. Tror det vareierer litt fra selskap til selskap. Sjekk først, så du ikke går på en smell når du skal dra... værste som kan skje er jo at du blir stoppa på flyplassen, og at du ikke får bli med. Greit å sjekke hvordan det er med reiseforsikringen også.
Gjest Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Det er faktisk ikke legen din som bestemmer om du kan fly, det er det kapteinen på flyet som bestemmer. H*n kan nekte å ta deg med pga faren for å måtte snu/nødlande pga gravid kvinne. Min søster fikk fly den ene veien, men da hun skulle hjem 4 dager senere nektet den kapteinen henne å bli med. Måtte vente på neste fly, og det gikk greit til slutt. Bare til info:)
Mamma's Magic Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2010 Å herregud! Tror jeg drøyer'n jeg... hadde ikke engang tenkt på at fødselen kan starte, det ville jo være nesten 3 mnd før termin. Og den historien om de som ikke fikk ta med seg babyen hjem, høres jo helt syk ut! Spørs om ikke jeg blir hjemme... Men takk for svar!
Mammatil4jenter Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Jeg kom hjem fra 2 uker på Tenerife i går, og er nå i uke 30. Flyselskapet sa jeg kunne fly til uke 32. Man må jo også se ann formen, i hvert fall om du skal bestille tur så langt frem i tid.
Angelito Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Hei, Alle selskaper har restriksjoner på reisende som er gravide fra en viss uke, dette varierer fra selskap til selskap og på hvor lang flyturen er, mange selskaper har ingen restriksjoner frem til uke 36, men krever legeattest mellom uke 36-38 og nekter deg å fly etter det. Bare å høre med flyselskapet du skal reise med det, så finner du enkelt ut av det. Flyr du så bruk støttestrømper for å hindre blodpropp og hovene ben, beveg deg mye og drikk nok vann. Flyturen går nok bra, er ikke så lang flytur og de fleste som føder får jo en varsel først og det tar litt tid, skal litt til at du går ombord og plop så kommer ungen midtveis under flyturen... Skulle det være noe som oppstår vil det bli vurdert å lande. Nå er det noe som er viktigere enn dette og det er forsikringen din, mange reiseforsikringer dekker IKKE sykdom/skade osv i forbindelse med graviditet, jeg hadde styrt unna Tyrkia om forsikringen ikke dekker dette. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå