Gå til innhold

Nå må du rydde rommet ditt!! hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg kanskje er litt for "stalin" på rydderegimene fordi jeg takler rot dårlig selv..

Jeg vokste opp i et hjem hvor alt var klinisk rent, og det var om mulig litt sterilt for følelser også..

Nå har vi hatt noen tøffe år og faren til barna flyttet omsider og barnet på 5 er fortsatt litt i ubalanse etter den relasjonen der, da det gikk en del utover han..

Jeg stod akkurat inne på rommet hans og så litt fortvilet over skrivebordet hvor det ligger lego og skrivesaker og papirlapper og ditt og datt og flyter uten ordning.. jeg var fristet til å shine det opp litt men .. er det egentlig lurt? han er litt stresset for tiden og leker liksom ikke ordentlig, bare roter og vimser..

Hva bør man egentlig gjøre..

1. bare gjøre det for de.. (man risikerer jo å slite seg helt ut..)

2. mase om rydding i ett kjør (også med risiko om å bli utslitt..)...

eller..

3. bare la de ha det moderat rotete på rommene og ta en liten sjau hver helg..

hvordan påvirker rot barn?

jeg merker jo at jeg blir stresset av det selv, men har jo hørt at andre føler de slapper mer av om det ikke er helt strøkent..

hvor ryddig forventer dere at barna deres skal holde det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på alder. I en avis for en stund siden sa en pedagog at en ikke kan forvente at et barn på 6 år rydder rommet alene. En må ofte gjøre det sammen, og barn som får være med å rydde/vaske gjør det. En må være i samme rom, var det viktigeste tipset.

Vi har det greit ryddig her, spesielt med tanke på at jeg er et rotehue. De har gode ryddesystemer på rommet og i gangen, så det er enkelt å legge på plass. 5-åringen rydder på rommet sitt mens jeg legger sammen tøy på senga hans, og det er eneste måte at han holder konsentrasjonen. Masing fungerer ikke. Rydder gjør jeg ikke til 7-åringen min, men jeg hjelper til eller gjør noe annet sammen med de.

Skrevet

Tror nr 3 er ganske grei jeg:-)

Jeg forventer at (når hun blir stor nok) klær ikke skal ligge på gulvet, de skal i skittentøyet. Hun skal holde det så ryddig på pulten at hun skal kunne gjøre lekser der. Hun skal støvsuge(hjelpe til) hver helg og skifte sengetøy:-)

Vi rydder opp lekene hver kveld på stua, så da kan vi vel rydde opp lekene på rommet hver kveld også:-)

Skrevet

Krever visse ting i hverdagen, men synes det er verre med klinisk orden enn litt nytt rot faktisk. :-) Mannen vil helst ha enhver ting på sin plass hele tiden, men ser ikke støv, jeg er mer der at jeg tåler nytt kaos, så lenge det er rent under kaoset. Så når ungene leker så er det BOMBA feks på romma og stua..men dette rydder vi opp og jeg sorterer lekene ofte.

Men jeg blir stresset av mannen og hans gettenhet over at de roter mens de leker...men jeg mener at barn skal få rote litt, utvilke fantasien, kreativiteten osv, og det synes jeg de får lite rom for hvis alt skal være så ryddig og pent alltid.

Men for all del renslighet er viktig, liker et sunt hjem, selv om jeg ikke må ha det 100% støvfritt og ikke vasker hver dag, men tar bord, benker, toalett, vasker og badekaret hver dag, det er fort gjort. Støvsuger også gjerne hver dag hvis det trengs, vasker en gang i uken, skifter da på senger etc. Men mellom disse vaske og rydde sjauene så er det rotete her etter 1 time når barna er her og er våkne.

Skrevet

Guttene mine er 6år og 4,5år. De gjør dette:

Hver dag:

*legger på plass uteklærne på rett plass når vi kommer hjem fra barnehagen eller har vært ute.

* Tar matboksen sin ut av sekken å legger den på kjøkkenbenken

* Rydder av bordet etter middag etter seg selv!

Onsdager skal soverommet deres ryddes etter middag. De rydder selv og den som ikke gjør det får ikke "lønn" (20kr pr unge i glasset deres, de sparer til DS og spill). Når de er ferdige støvsuger og vasker jeg eller sambo rommet.

I tillegg hjelper de til å rydde om det plutselig blir veldig rotete. Og de er med på å lage middag ca 1gang pr uke hver.

Jeg tror at det er viktig å innføre gode rydde vaner tidlig. Faren deres er ekstremt rotete fordi at hans mor alltid har ryddet opp etter han. Og han ikke har værr nødt til å gjøre noe for å få penger og aldri hadde vært nødt til å spare før han flyttet sammen med meg. Vi bor ikke sammen lengere og 6åringen har uttrykt at det er bra vi er 3stk som kan lære lillebror å bli ryddig, for hos pappa lærer han det værtfall ikke!

Skrevet

Rydde sammen med de av og til og tåle litt rot i hverdagen:)

Husker jeg syns det var deilig å kunne rote litt på mitt eget rom da jeg var liten jeg:)

En ting som er enkelt å få til er jo at man f.eks. hver kveld rydder alle lego e.l. i en lekekasse. Om man er en eller to slik, blir det fort mye ryddigere.

Men jeg ville ikke slitt meg selv ut på mas om rydding altså. Litt kaos er vel fint;)

Skrevet

ja, det er nå nettopp slik..

Har jo tilrettelagte opplegg med skuffer til lego og kurver i hylle til andre ting, og alt har en plass..

De rydder jo opp etter seg ellers i huset, der er jeg nådeløs.. De rydder yttertøyet på hver sin knagg/hylle/skuff og matpakkene på kjøkkenet og de dekker på og rydder av selv.

De kan også godt hjelpe til med oppvaskmaskinen og eldste på 5 år støvsuger jo en gang i uken.. Men de siste ukene har det vært umulig å komme til på rommet hans.. Jeg har bare ikke orket å mase, og han har ikke tenkt til å rydde ser det ut til.. Og skal vi gjøre det sammen ender det nå med at han ligger på gulvet og spinner mens jeg rydder..

Han er stresset og "ute på tur" pga situasjonen med faren, men jeg blir litt sliten og rådvill..

Så en del av meg vurderte å bare la han få ha sakene sine som han vil.. flytende utover for en tid.. så får vi heller sette en dato hvor vi tar en sjau og kommer i orden..

Jeg er bare så usikker på om rotet gjør han roligere eller mer stresset..

Kan jo være at det er et slags kontroll issue..

Skrevet

Jeg lar de styre det litt selv. For jeg vokste opp med en mor som stadig maste om at rommet måtte ryddes. Og da mistet jeg selvfølgelig lusten til å gjøre det.

Så jentene på 4 1/2 og 6 1/2 får styre det mest selv. Det er selvfølgelig skikkelig rotete iblandt, men de er også veldig flinke i perioder. Ser det veldig ille ut sier jeg til dem at de kanskje burdte rydde. Men jeg sier aldri at de må. Og eldstejenta har blitt veldig flink til å begynne å se at kanskje det burdte ryddes, og shina nesten hele rommet alene før jul(de deler rom) det er eldste som roter mest å, hehe. Av og til så tar jeg en ordentlig rydding for de og kaster ødelagte leker og sånne ting, men bare hvis det er greit for de(og de har ikke protestert på det enda) for jeg husker hvordan det føltes at mamma gikk inn å ryddet rommet mitt uten å spørre.

Jeg tror sån at de lærer seg mer og mer at holde det ryddig alt ettersom de blir eldre. Men sån som jeg føler det så er det deres private sfære og de må få ha litt privatliv de og(spesiellt når de blir eldre)

Skrevet

Målet er å rydde rommene før sengetid - rett og slett fordi jeg vil det skal være lett å komme fram i tilfelle brann eller andre ting! Men er langt ifra hver kveld vi får det til...

Siden de ikke er så glade i å rydde er jeg så sleip at jeg legger ryddingen til før de skal andre ting, feks de må rydde smålegoen før vi tar fram tegnesaker, eller rydde rommene sine før barne-tv...da pleier det å gå ganske kjapt!

Ellers er de flinke til å rydde etter seg når de har spist. Neste på planen er å få dem flinkere til å rydde på plass tøy i gangen(men i det siste har det vært dårlig med system der).

Noen ganger rydder vi sammen, noen ganger rydder de alene.

Egentlig er det vel jeg som er det største rotehuet her i familien, men ønsker ikke at de skal bli som meg...hehe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...