August gull Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Skal mld meg arbeidsledig når permisjonen går ut i slutten av mars, og søke om dagpenger. Har søkt gutten i bhg fra august. Noen erfaringer med hvor pågående Nav er? Må man ta hva som helst slags jobber? Jeg har ikke tenkt å begynne å jobbe før uti august, men det holder vel ikke å si til nav at man ikke har bhg plass....
meg & to små vampyrer Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Jeg fikk dagpenger før jeg hadde bhgplass, men vi hadde tre sett besteforeldre klare til barnepass da. Jeg søkte jo jobber og slikt, og hadde jeg fått jobb så hadde jeg helt klart takket ja. Hadde jo lyst til å jobbe. De var ikke spesielt pågående på meg, men kanskje fordi de så at jeg prøvde å skaffe meg jobb...?
lille je Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Dagpenger er for dem som ikke får seg jobb, ikke for dem som "ikke har tenkt å begynne å jobbe" før det passer dem. Du må være villig til å ta det meste av jobber, og du må være villig til å flytte for å komme i jobb. De forlanger også at du skal kunne begynne å jobbe på kort varsel, og dermed at du har noen til å passe ungen din når som helst.
August gull Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2010 Jeg er veldig klar over hvem som er tiltenkt dagpenger! Men vi har ingen som kan passe mini, og tenkte det ikke er så lett å finne en dagmamma 2 mnd midt på sommeren.. Jaja, jeg prøver, så ser vi hvor lenge det går..
lille je Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Du vil ikke få innvilget dagpenger hvis du ikke har noen til å passe ungen din om du får tilbud om jobb. Faktisk.
meg & to små vampyrer Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 De krever nok ikke at du flytter da, men at du har barnepass om du må gå på diverse kurs eller får jobb kan de jo helt klart kreve. Og det kan hende du får bruk for det. Har du ingen besteforeldre eller noe som kan stille opp om du må på kurs eller får jobb? Du skal jo være reell arbeidssøker...
lille je Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Ikke sikkert de krever at du flytter, men krysser du nei på spørsmålet om du er villig til å flytte på deg, så får du det ikke innvilget. Man er jo nødt til å ha barnepass med alle kursene, møtene osv de kaller inn til.... Man kan liksom ikke "late som" man prøver å skaffe seg jobb.
meg & to små vampyrer Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Det er helt sant lille je. Og da jeg mottok dagpenger måtte jeg også krysse av for at jeg var villig til å flytte på meg. Men de sa til meg at siden jeg hadde mann og barn her, så kom de ikke til å kreve det av meg. Men barnepass til kurs må man helt klart beregne. At jeg ikke ble innkalt til noen kurs var nok helt tilfeldig... Hadde jeg blitt det, måtte jeg ha skaffet barnepass slik at jeg kunne delta. Ellers mister man jo dagpenger. Nå var det vel ikke så lenge jeg hadde dagpenger uten bhgplass da, men allikevel.
Guttemamma75 Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Et av kravene for å få dagpenger er at man må være reell arbeidssøker, og dvs at du MÅ ha barnepass tilgjengelig og kan stille på arbeidssøker kurs eller jobb raskt... Om du får innvilget dagpenger og så takker nei til kurs eller jobb mister du dagpengene og må i tillegg sannsynligvis tilbakebetale de pengene du har mottatt urettmessig...
Annalina Skrevet 18. januar 2010 #10 Skrevet 18. januar 2010 Jeg har hatt dagpenger siden jeg var ferdig med permisjonen min i mai 2009, de har ikke vært pågående i det hele tatt til nå, men skal inn til samtale i neste uke, og da tenker jeg at de vil presse mere på. Jeg har ikke hatt barnehg plass til mini(har nå fra nyttår), men har likvel søkt på jobb, de fleste jobber har startdato litt frem i tid, så man klarer som regel å finne en evt dagmamma, eller familie som kan stille opp. Hvis de vil ha deg på jobbklubb blir situasjonen litt anderledes, da er jo varslet litt kortere, og man må ha barnepass kjapt. Hvis man ikke møter opp på kurs, så mister man dagpengene en gitt periode, og må selvfølgelig ikke betale tilbake noe. Dette er "lesbart" på Nav`s nettsider.
Gjest Skrevet 18. januar 2010 #11 Skrevet 18. januar 2010 Jeg krysset ikke av på at jeg var villig til å flytte på meg for å ta en jobb, og jeg fikk innvilget dagpenger. De kan ikke kreve så masse av deg når en har mann og barn, syns nå jeg. Tydeligvis var de enige av meg på nav her jeg bor;) Jeg har ikke hørt et pip fra dem siden jeg søkte om dagpenger for tre måneder siden. Ikke overraskende, det er jo Nav det er snakk om
August gull Skrevet 18. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 18. januar 2010 Det er nok sikkert forskjellig fra kontor til kontor hvordan de er.. Jeg kommer til å krysse ikke flyttbar iallefall. Når man har to små, mann og hus, så kan man da ikke bare reise hvor som helst.. Satser på at det går greit fram til høsten jeg..
___ Skrevet 18. januar 2010 #13 Skrevet 18. januar 2010 Du må selvfølgelig være reell arbeidssøker for å ha rett på dagpenger. Hvis du ikke er det er du en trygdemissbruker. Det vil si at du stjeler fra fellesskapet. Du trenger ikke ha barnehageplass til barnet, men du må ha en plan for hvordan barnepass kan skaffes på kort tid. Jeg tror de krever at du må ha det i orden på 3 dager. Hvis du selv sa opp jobben før permisjonen mener jeg også du får 8 ukers karantene før du får noen dagpenger. Jeg vet ikke om de stiller spessielle krav til deg i den perioden, men jeg tror det ikke. Du kan få kontantstøtte selv om du ikke er i jobb. Hvor pågående NAV er vil variere med deres kapasitet og om de forstår at du egentlig ikke vil jobbe. Forstår de det kan de foreslå jobber for deg. Hvis du takker nei, eller viser at du egentlig ikke vil ha jobben kan du miste dagpengene. Som arbeidsgiver har jeg opplevd flere ganger at NAV har ringt meg opp for å sjekke om folk de har bedt søke jobb hos meg faktisk har gjort det og om de har mott frem til intevju ol. Minst to personer har mistet dagpengene umiddelbart etter slike episoder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå