yasmina Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Jeg var mye verre paa slike ting foer og kunne ikke spise noe som var gaatt ut paa dato. Etter aa flyttet hit for a finne ut at melka vare 2-3 dager kortere her, eggene 2-3 uker lengre osv maa jeg si jeg er blitt bedre til aa vurere selve varen, lukt osv og ikke bare kikke paa datostemplingen og drikker gjerne melk som er gaatt ut paa datoen saa lenge den lukter og smaker ok.
Jojo x3 Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Jeg er nøye på kjøtt og fisk, men ikke så nøye på egg. Fløte og melk lukter jeg på og kan gjerne bruker 1-2 dager over tiden, men helst ikke lenger. Har ei svigermor som ikke er nøye så hos henne passer jeg litt ekstra på hva hun serverer (kikker i kjøleskapet på datoene...). Huff, sikkert ikke så fint av meg, men har opplevd å få servert ganske gamle matvarer og det har jeg litt noia for.
Lene~mor til tre Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Det kommer jo ann på hva slags matvarer det er, som du sier er nok de fleste ganske nøye når det gjelder fisk og kjøtt iværtfall. Melk som har gått ut på dato drikker vi jo ikke da men bruker det til vafler f.eks. Kjeks og sjokolade osv sjekker jeg sjelden datoen på...
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Jeg er veldig nøye. Men det betyr ikke at jeg ikke spiser mat som har gått ut på dato hjemme hos meg selv. Der jeg vet hvordan det har blitt oppbevaret. Kjøtt og fisk og slike ting spiser jeg aldri etter dato har gått ut, helst ikke siste dag heller. Samme med kjøttppålegg.. Melk synes jeg fort smaker vondt, men bruker den i supper, sauser og grøter om den ikke lukter vondt. Yoghurt holder seg leenge over dato, så den er jeg ikke nøye på. Egg holder seg leenge over dato så de tester jeg bare. Slik som med kjøttpålegg så spiser vi de innen to tre dager etter vi har åpnet pakken, da regner jeg det som ferskvare. Og spiser helst pålegg som har lenge igjen på dato før det går ut.. Er nøye med at det ikke ligger lenger framme på bordet osv..
Agehya Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Både og. Lukter som regel på det, og lukter det friskt bruker jeg det. Men f.eks. kylling blir jo nesten dårlig før dato. Har omsider lært hvor mye jeg bør handle for å ikke sitte med dårlig mat, så nå er det sjelden noe blir gammelt.
Agehya Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Glemte å si at jeg er mer nøyen om sommeren enn nå på vinteren. Maten holder seg tydelig lengre om vinteren...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå