Gjest Skrevet 18. januar 2010 #1 Skrevet 18. januar 2010 Min baby ligger i seteleie og har frist på seg til i morgen på å snu seg. Skal da på kontroll på sykehuset og håper de slipper å snu ham. Har ikke veldig lyst til at de skal foreta en så risikofylt "operasjon" - vil faktisk da heller ha planlagt ks, for forrige gang måtte vi ta hasteks i uke 27 pga morkakesvikt. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal få forklart dette uten å bare sutre/gråte... Vil ha en hyggelig opplevelse av fødsel denne gang!
idamamma-00 Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Nå er det lenge til termin for min del - er bare 30 + 3, men tulla mi har ligget med hodet godt ned i bekkenet lenge. Nå i helgen snudde hun seg, og ligger nå med rompa ned... Hun kan vel snu seg mange ganger før fødsel ennå? Kjente jeg ble bittelitt bekymret... I mitt første sv.skap låg ungen med hodet ned leeenge før termin. Det ble litt mindre halsbrann og mindre vonde spark, så det var litt deilig, men håååååper jo virkelig hun snur seg igjen snart så jeg slipper å bekymre meg for setefødsel.
trallatausa Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Lillegull har ligget i sete i 12 uker nå, skal på ultralyd om 10 dager for å sjekke om han har snudd seg, visst ikke blir det slik snuing som du snakket om, noe jeg heller ikke er fristet til, syns det er altfor risikabelt.. Planlagt ks er eneste alternativ her da sykhuset ikke tar setefødsler. Leste på nettet at om babyen har ligget leenge i sete er det lite sannsynlig de klarer å snu den, eller om de klarer det så snur de seg ofte tilbake like etterpå.. Om dette er riktig , hvorfor utsette seg selv og babyen for noe slikt DA?
Gjest Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 Det er det jeg tenker også! Hvorfor skal jeg og babyen utsettes for mer risiko enn nødvendig? Håper virkelig jeg møter på en lege/jordmor med forståelse i morgen. Mye av grunnen til at jeg ikke ønsker snuing er vel at alt skjedde så fort forrige gang. Mannen min ble stående igjen alene på gangen, mens jeg ble kjørt av gårde i full fart. Vi har derfor ikke fått oppleve "lykken" ved å få et barn sammen, noe jeg virkelig har håpet på denne gang. Har også helt til nå ønsket, og sett frem til vaginal fødsel, men dette endret seg jo drastisk forrige uke! Lykke til og håper babyene deres snur seg helt på egenhånd:)
trallatausa Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Denne snuingen kan jo ikke vere med tvang, det er jo din kropp og ditt barn. Jordmor sa til meg at hun anbefalte snuingen men du har kontroll under hele seansen, om du ikke liker det som skjer så stopper de.. men likevel, synest det er veldig nifst.. Har aldri født før, dette er min første, og jeg vil ikke måtte ende opp med haste ks fordi noe går gale under snuingen. Da er trossalt et planlagt ks mye bedre. Men det beste er jo å få føde vanlig... Lykke til til deg også, håper de hører hva du sier imorgen og at de er forståelsesfulle..
Eioli Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Er i uke 38 og min har sannsynligvis ligget i seteleie siden før jul. På kontroll nå i januar fikk jeg konstantert seteleie, og fikk SJOKK og tenkte med en gang panikk ang snuing og setefødsel. Men jeg har hele tiden ønsket vanlig fødsel, og tenkte dermed at det ville være verdt forøket å prøve å snu. Jeg kvidde meg, og stresset med å få alt klart, pga fikk høre det kunne sette fødselen i gang, og dermed haste-ks. Prøvde å snu sist uke, men uten resultat, og jeg måtte finne ut hva som skal skje videre, og fikk mye og GOD info på SYKEHUSET:) Ift snuing: det er sjelden at fødselen blir satt i gang under snuing, og en erfaren lege utfører snuing, sammen med jm. baby ble overvåket under hele prosessen, og jeg kunne si ifra om det ble for mye. Dessuten ser de an hvor lenge de prøver. Det var litt ubehagelig, men ikke mer enn det! Trøtt og sliten resten av dagen? Ja, men det gikk over:) Verst med snuing var hjertebank og uro i kroppen pga drypp som skulle få livmoren til å slappe av. Slapp livmor var egentlig litt rart..! Rett info er viktig for å foreta et godt valg. Basert på info fant jeg ut at risiko er større med ks enn med setefødsel, hvis baby er av rimelig størrelse og bekkenet er stort nok. ift vaginal setefødsel får man MYE bedre oppfølging enn ved vanlig fødsel, og jeg fikk høre man skal inn på sykehus tidligere i "prosessen". JM er ansvarlig for første del av fødsel, Lege er med og forløser hodet, så man får en del hjelp som man ikke får ved vanlig fødsel:) Nå venter jeg bare på resultat etter røntgen, ungen er estimert til ca 2,2 kg i uke 36, og jeg føler meg godt ivaretatt og håper jeg får føde vaginalt. Kanskje til og med småen min snur seg selv før den tid kommer:) Setefødsel er ikke nødvendigvis noen grunn til å krisemaksimere, men det er lov å avreagere! Hent dere inn med info som er relevant for DERE, og ifra FAGFOLK:) med info er dere best rustet til å foreta et skikkelig valg. Jeg føler meg trygg pga god info og oppfølging, og om jeg ombestemmer meg er båkdøra fremdeles åpen for planlagt ks. Lykke til:)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Hei! Jeg hadde seteleie på første fødsel for 1 1/2 år siden. Der forsøkte de også å snu gutten. Følte det veldig trygt, selv om jeg fikk beskjed om at de (Rikshospitalet) året før hadde hatt ett vendingsforsøk som endte i hastesnitt. Og det hadde gått bra. Det var to leger og en jordmor med. Hele veien hadde de CTG slik at de hørte hjertelyd, og de hadde UL-apparatet på og sjekket blodstrøm osv undreveis. Overlegen som utførte snuingsforsøket var veldig nøye og forsiktig. Så da hun gav seg så sa jeg at jeg nok klarte litt til, men da fikk jeg beskjed om at det ikke var av hensyn til meg, men av hensyn til barnet hun ikke ville ta i hardere. Virket nøye planlagt, og jeg fikk til og med vite at operasjonsstua var varslet om at vi holdt på med et snuingsforsøk! Det var jo trygt, selv om jeg seff var litt redd også. Det gikk ikke å snu i mitt tilfelle (uke 37+1), men glad jeg gav det en sjanse. Førsøkte meg på setefødsel, men han falt litt skjevt ned i bekkenet, så han ble tatt med keisersnitt tilslutt. Ikke noe drama selv om det ble hastesnitt. Så jeg fikk da i hvertfall prøvd meg på en fødsel! Men til HI: Har du hatt KS fra før får du vel ikke lov til å føde i seteleie nå? Trodde det ble for stor belastning på livmoren. De sa til meg at et keisersnitt gir litt økt sjanse for livmorruptur, slik at en evt ny setefødsel må bli et planlagt KS for min del. Lykke til!
Gjest Skrevet 18. januar 2010 #8 Skrevet 18. januar 2010 Jeg er til kontroll hver uke på sykehuset, pga svangerskapsdiabetes og stor baby i utgangspunktet, og det er vel i utgangspunktet frykten for at jeg ikke skal få oppleve at babyen kommer til verden - at jeg ligger i full narkose og mannen min står igjen på gangen, alene og redd. Dette gjør meg veldig urolig... Men håper på god info i morgen... Til "Tjukkemagen": hadde ks sist, og det eneste jeg har hørt i fht denne fødselen er at om de må sette igang bruker de mildere medikamenter pga ks sist. Har tusen spørsmål i hodet, og skal prøve å være flink til å spørre i morgen...
ayaah Skrevet 18. januar 2010 #9 Skrevet 18. januar 2010 Jeg vet ikke helt hvilket leie babyen ligger i nå. I følge menstermin (pleier å stemme best på meg) har jeg gått 37 uker i dag, ul ligger noen dager etter. Torsdag skal jeg på ul for å vurdere tilstanden. Lillegutt har ligget i tverrleie flere ganger på kontroll nå, men driver og snur seg selv. Fredag var han visstnok i hodeleie, HØYT hodeleie, da var jeg veldig glad, men samme kveld kjente jeg at han flyttet masse på seg, og var garantert i seteleie en stund! I dag er jeg jammen ikke sikker... Når han først skal drive å legge seg i vanskelig leie, så er det egentlig greit at han ennå snur på seg, da er det jo HÅP om at han kan snu seg rett av seg selv ennå (og bli der). Jeg har 3 barn fra før og de har lagt seg i hodeleie i god tid og jeg har hatt helt vanlige fødsler (skjønt nr 2 kom ut med ene hånda ved siden av hodet). Jeg kjenner ei som akkurat har passert termin nå, hun var til snuing fra seteleie for ikke så lenge siden, det gikk kjempebra og var ikke så veldig vondt sa hun. Det virker som om folk opplever snuing ganske forskjellig, kommer vel an på mye. Masse lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå