Gå til innhold

Mange her som vaksinerte barna sine mot SI..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjorde vi, lillemann som var rett under året.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro, om jeg skal angre eller ei..?!

leser så mange innlegg, hvor folk nesten håner de som lot seg vaksinere. kjenner jeg begynner å bli litt matt og lei meg av hele greia.

er så redd av de evtbivirkningene flk prater om. jeg mener, kan FHI etc være så kjipe, om de evt hadde mulignes en liten anelse om den kunne væe farlig for menneskene?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har vaksinert alle mine ....Nølte ikkje eit sekund på å gjere det...eg vil heller leve med etterverknadane,enn angeren av å ikkje å gitt barnet mitt sprøyta,om han/ho hadde dødd av influensa...sånn tenker eg..

Skrevet

Det kunne like godt vært omvendt. Hva om barnet ditt får en eller annen alvorlig sykdom pga vaksinen? Jeg vil heller ta sjansen på at de får svineinfluensa enn å gå rundt i årevis og lure på hva som kan skje, og hvis de får en alvorlig sykdom ville jeg med en gang tenkt at det kunne være pga vaksinen. Det er ikke noe jeg ville klart å leve med i allefall.

Skrevet

Jeg syntes ikke du skal gå å tenke på det. Du gjorde det jo av en grunn! Skal du gå å tenke på det kan du jo bli sprø!

Skrevet

ANGRE??? Er du spinnvill. De som gjør narr av deg burde kysse føttene dine. På grunn av alle som har vaksinert seg at vi ikke får en ny bølge. Herregud slapp av. Millioner som har vaksinert seg rundt i verden (2-3 mill i Norge).

Skrevet

Jepp,han er i risikogruppa og ble vaksinert i nov. 09. tenker overhodet ikke på bivirkninger. Har hatt mitt barn i respirator før pga "ufarlig" virus. Det er ikke noe jeg vil oppleve igjen.

Skrevet

Ha ha IDIOT 2-3 mill i norge?? Hvor har du det fra?

Jeg er jammen glad vi ikke lot oss rive med av det hysteriet der! Mini er ikke vaksinert og TAKK for det .

Dog skjønner jeg at de med barn i risikogruppen vaksinerte barna sine

Skrevet

Vi vaksinerte knerten (og selvsagt også oss selv), og det angrer jeg overhode ikke på. Jeg hadde gjort det igjen uten å blunke.

De som håner dem som vaksinerte seg, har nok ikke satt seg ordentlig inn i (seriøs!!!) forskning, hverken rundt bivirkninger av vaksiner eller svineinfluensa som sykdom. Jeg har lest ganske mange vitenskapelige artikler om både SI som sykdom og SI-vaksinering, og har ikke blitt skremt av dem på noen måte. De overbeviste meg bare om at valget vi tok var helt riktig.

De færreste av oss kan vel forresten si at vi har like stor kunnskap om helse og vaksinering som FHI? De antivaksinekildene jeg har sett har stort sett vært *svært* tvilsomme!

Skrevet

Veldig enig med meg80!i

De som håner de som valgte vaksinering har rett og slett ikke kunnskap nok - eventuelt baserer kunnskapen sin på lumske forskningsrapporter funnet på nett (som gjerne er lagt ut av/linket fra antivaksinegrupper).

Og det er stor sannsynlighet for at det kommer enda en ny bølge - som for alt vi vet er verre enn de vi har vært gjennom. FHI råder _enda_ folk til å la seg vaksinere.

Hopp over sånne tråder som sier at vaksinen er farlig osv. Er du i tvil så kontakt fastlegen din eller FHI - de kan sikkert komme med beroligende ord. Og sjansen for senbivirkninger er tilstede også ved å få sykdommen. Den angriper bl.a.lungene hard, og ingen vet hvilke konsekvenser det kan få på sikt.

Skrevet

Det er da ikke bare useriøse kilder som har innvendinger mot vaksinen- hvorfor sa f.eks norske myndigheter først at barn under tre år ikke skulle vaksineres, for så å endre standpunkt? Og hvorfor ble ikke vaksinen gitt til barn under tre å i f.eks Sveits og Sverige? Nei, det er et svært vanskelig spørsmål, med mange argumenter både for og imot.

Skrevet

Jeg har en på 14 mnd. Har ikke vaksinert han og kommer ikke til å gjøre det!

Skrevet

18 mnnd og vaksinert. Angrer ikke

Skrevet

Vi vaksinerte ikke sønnen vår (eller oss selv) og er veldig glade for det. Har forståelse for at mange var redde for svineinfluensa og valgte vaksinen, men vi tok det rette valget for oss selv.

Skrevet

Vi har ikke vaksinert oss, men har forståelse for de som gjorde det.

Synes vi alle skal respektere hverandres valg istede for å "skremme" og komme med advarsler både for og imot, tror nok alle er klar over alle advarslene media, leger FHI etc har kommet med som går begge veiene.

Vi synes dette er veldig vanskelig, men har i denne omgang bestemt oss for å ikke gjøre det.

Respekter hverandres valg i denne saken!

Skrevet

anonym 21.37:

Hvor har du det i fra at svenskene ikke anbefalte barn under 3 år og vaksineres? de anbefalte de også på lik linje som norge..

Skrevet

vi har vaksinert vår lille knert. men, med store store betenkligheter av vaksina. tar ikke alt for god fik, men da jeg så hva sykdommen kunne gjøre, tok vi (mor og barn) vaksina. SI holdte på å ta livet til en i familien min, en sunn og frisk jente uten noen underliggende sykdommer. men hun overlevde, hedigvis. lungene kollapset og lå i respirator. samme gjelder en bekjent, men hun ble ikke rammet like hardt! og "alle" andre har bare hatt milde symptomer. så det virker som hele greia rammer bare blindt- det synes jeg var skummelt!

men på en annet måte føler jeg at jeg har vaskinert han uten en grunn, (ikke missforstå-BRA at SI er så og si borte) men føler meg litt "snurt" på at jeg vaksinerte han, siden det nå ikke er mer snakk om denne influensan. føler at jeg vaksinerte unødvendig.

JA; JEG HAR DOBBELMORAL:)

Skrevet

Jeg sendte mail til FHI for en stund siden og spurte om hvorfor de lot barn under 3 år vaksinere seg, da de først ikke anbefalte det.

Dette fikk jeg om svar:

Hei

Grunnen til at vi ikke anbefalte vaksinen til barn under 3 år den første tiden, var at vi mente at legemiddelprodusenten ikke hadde fremskaffet god nok dokumentasjon på hvilke effekter den hadde i den aldersgruppen. Det var ikke fordi vi trodde eller fryktet at den kunne være farlig hos barn, men fordi vi gjerne vil ha det dokumentert. Vanligvis starter legemiddelprodusentene med å undersøke et nytt medikament hos voksne personer. Det skyldes at det er enklest å få godkjenning til å gjøre de nødvendige forskningsstudiene hos voksne, og at det er enklere å tolke resultatene når de som deltar i utprøvingen er forholdsvis like. Tidligere gjorde man derfor ofte slike undersøkelser bare på menn, typisk i alderen 20-60 år. Man lot være å ta med kvinner fordi de har hormonsvingninger i forbindelse med menstruasjonssyklus som kan påvirke resultatene, og fordi det alltid vil være en viss risiko for at noen av deltakerne kan være gravide. Man lot også være å ta med eldre fordi de gjerne tåler medikamenter litt dårligere enn det yngre gjør.

Men dette skapte problemer, for når undersøkelsene var ferdige, hadde man jo ikke data eller dokumentasjon om effekt og bivirkninger hos barn, kvinner eller eldre. Og for å unngå å bli saksøkt, valgte produsentene ofte å beskytte seg ved å skrive i medikamentvedlegget at man ”må vise forsiktighet ved bruk hos barn, kvinner og eldre”. På den måten overførte de ansvaret for å ”ta sjansen” til legene og pasientene.

Dette tok man et oppgjør med for en del år siden, og derfor krever vi nå at produsentene må undersøke effekten av nye medikamenter hos både kvinner og menn, og aller helst også hos barn. Vi godtar ikke lenger at nye legemidler skal prøves ut på unge og middelaldrende menn, og at vi deretter blir tvunget til å enten ta dem i bruk hos kvinner, barn og eldre og anta at de reagerer på samme måten på dem som menn gjør, eller la være å bruke dem i disse gruppene av befolkningen. Lenge var det faktisk slik at kvinner, barn og eldre måtte vente lengre enn menn på å få ta i bruk nye medikamenter på grunn av denne praksisen. Og i de tilfellene hvor legene valgte å bruke dem i disse gruppene uten spesiell dokumentasjon, kunne det oppstå overdosering og unødvendige bivirkninger fordi både kvinner, barn og eldre i enkelte tilfeller kan trenge lavere doser enn det menn trenger.

Dette er bakgrunnen for at vi krevde at legemiddelprodusenten faktisk viste at vaksinen er trygg og effektiv også hos barn før vi tok den i bruk. I dette tilfellet, viste det seg at det var svært nyttig å gjøre slike spesielle undersøkelser hos barn. Vi fant nemlig ut at barna fikk sterkere bivirkninger av vaksinen enn voksne, og at de trengte en lavere dose. Etter hvert som vi fikk data som dokumenterte at vaksinen var trygg og effektiv også hos små barn, har vi derfor godkjent den til bruk også hos barn under 3 år, men ennå ikke for barn under 6 måneder. Det siste skyldes at legemiddelprodusenten ikke hadde tatt med barn under 6 måneder i sine studier. Vi venter imidlertid nå på resultatene fra slike undersøkelser, og det er sannsynlig at vi kommer til å kunne anbefale den også for så små barn.

Jeg vet ikke hvorfor danske myndigheter har ventet med å godkjenne vaksinen for barn under 3 år. De fleste land har gjort det for lengst, og vi er ikke bekymret for å bruke den i denne aldersgruppen. Vi tror at det også er trygt å bruke den hos barn under 6 måneder, men det venter vi altså å gå ut med til vi har fått de nødvendige data som viser at det faktisk er slik.

Vennlig hilsen

Skrevet

Har vaksinert oss alle tre uten dårlig samvittighet. Jeg er gravid i 2.trimester. Vesla på snart 2 år har eggeallergi og lett astma, og fikk den vanlige vaksina for 4 dager siden. Er visst svært få eggeallergikere som reagerer på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...