Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt 2-års foreldreperm. Siste året ulønnet. Har jeg rett på ulønnet perm videre ett år? Har ikke fått barnehageplass, selv om det er lovbestemt. Sitter idet dilemmaet. Ellers må jeg si opp jobben min. Trenger svar fort!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

His du er alene om omsorgen for barnet kan det se ut som du har rett på et år til med permisjon. Er du ikke det, har du ikke rett på mer permisjon, men pappaen har rett til å ta ut ett år med ulønnet permisjon han også. Så samlet har mammaen og pappaen mulighet til å ta ut permisjon til barnet er tre år.

"Det fremgår av Ot. prp. nr. 50 (1993-94) s. 102:

«Departementet foreslår at hver av foreldrene gis rett til inntil ett års permisjon for hvert barn i tillegg til permisjon i stønadsperioden. En slik fordeling av permisjonsretten bidrar til å redusere uheldige konsekvenser for den enkelte virksomhet og det enkelte arbeidsforhold. Ved at ett år er forbeholdt faren, oppfordres fedre til å ta større del i omsorgsansvaret. I tillegg synliggjøres fedrenes omsorgsansvar bedre i forhold til arbeidslivet. Dette kan bedre særlig yngre kvinners muligheter på arbeidsmarkedet.

Arbeidstaker som er alene med omsorgen for barnet, bør likevel gis anledning til to års permisjon for hvert barn i tillegg til permisjonen i stønadsperioden. Dette er i tråd med arbeidsmiljølovens system for øvrig . . .»"

Hentet fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1995/nou-1995-27/4/2/1.html?id=338268

Skrevet

Du har ikke krav på det, men det hender arbeidsgiver innvilger det likevel, så du har ingenting å tape på å søke.. Du kan jo få nei, men da får du heller si opp.

Skrevet

Hmmm, da er jeg like langt. Far kan ihvertfall ikke ta ulønnet perm. Da hadde vi gått konk etter en mnd. Får håpe de kan gi meg lenger perm.

Staten skulle fått betalt permen min siden de ikke skaffer plass. Han hadde egentlig lovbestemt plass fra 01.09.2009. Snart blir han 2-år!

Og de påstår de har full barnehagedekning..bullshit.

Skrevet

Er du sikker på at du ikke får plas da, har du f.eks ringt kommunen å spurt?

Jeg er også hjemme ulønnet, men det er fordi det er venteliste i de barnehagene jeg helst vil inn. Kommunen har full dekning og kunne tilby meg plass i f.eks en familiebarnehage på andre siden av byen.

Men jeg har en i sfo og en i barnehage fra før, kan ærlig talt ikke sette tredjemann i en annen barnehage. Ville brukt så mye tid på kjøring og henting at jeg ikke ville fått noe tid igjen på jobben :(

Jeg satser på å få plass på hovedopptaket i år...

Skrevet

Har møtt på problemet jeg også...

Med eldste måtte vi bruke dagmamma en stund. Med andre tok mannen min pappapermisjonen som tidskonto og var hjemme to dager i uka i flere måneder, når i tillegg mormor passet en dag i uka kunne jeg jobbe 50% frem til vi fikk plass i barnehage.

Ikke lett å få det til å gå opp bestandig.

Skrevet

Foreldreombudet råder visstnok til å saksøke kommunene. Men en vinner ALDRI mot staten!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...