Gå til innhold

Er lekkende pupper et godt tegn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Puppene har godt med melk allerede nå (uke 32), så da bør vel dette bety at jeg kommer til å ha plenty når lillemann kommer?

hr fire venninner rundt meg som er midt i småbarnsperioden nå og ingen av dem har ammet, fordi de sier de ikke får det til. Er litt småbekymra for om det faktisk er så vrient...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt og lest overalt at det ikke har betydning fra eller til på ammingen.

Mange får ikke melk før et par dager etter fødselen men har null problem med ammingen videre. Det er nok riktig det!

Men jeg har en litt personlig opplevelse med det som jeg er litt spent på om er tilfeldig eller ikke.

Med førstemann fikk jeg melka mektig tidlig. Sov jeg på magen var _alt_ vått morgenen etter. Når jeg ammet henne stod melka like mye fra det andre brystet som det hun ammet på.

Med andremann fikk jeg ikke tegn før rett før termin, og da måtte jeg klemme på puppene. Det var ikke nok med bare press liksom.

Da slet jeg med å ha nok melk og etter 4mnd var den helt borte over natta.

Nå er jeg litt i mellomstadiet. Jeg har fått melk som kommer pipplende av seg selv, men det er ikke slik at spruten står. Jeg er spent på hvordan ammingen vil gå. Om det kan ha noe å si.

Men i teorien tror jeg ikke på det!

Skrevet

Jeg synes ikke det var så vrient å få til. Det var litt vrient i begynnelsen, men på barsel er puppen "offentlig eiendom". De drar og dytter og styrer og ordner, så man føler seg kanskje litt matt og teit (jeg gjorde i alle fall det...) Jeg fant ut at det beste var å prøve å få det til selv. Og fikk jeg det ikke til så ringte jeg på og fikk hjelp. Følte meg litt stressa når barnepleier stod over meg liksom...

Skrevet

Jeg vet ikke.

Jeg har aldri lekket noe før fødselen, kan klemme ut noen dråper om jeg må, bare. Men heldigvis har jeg hatt godt med melk og har ammet vel og lenge med alle sammen. Føler meg heldig, som aldri har slitt.

Det går sikkert flott med deg, ikke "forvent" at det blir vrient bare fordi du kjenner folk som ikke får det til, da gjør du det vanskeligere for deg selv! FORVENT at det går strålende :-)

Skrevet

Jeg har med begge mine to første og nå med siste bare kunnet klemme ut noen dråper mange uker før og fram til etter fødsel, men har hatt mer enn nok melk etterpå når den først har løsnet ca 1 døgn etter fødsel.

Du vil nok få god hjelp på barsel til å få til ammingen før du drar hjem med babyen. Det hjelper nok å være positiv i utgangspunktet og ikke gi opp med det samme. Det tok litt tid med første babyen min og man må være litt tålmodig med seg selv og babyen.

Når det er sagt så er det IKKE noe nederlag om man ikke får til ammingen i det hele tatt. Ikke slit deg ut med dårlig samvittighet når du har gjort et godt forsøk. Det er mange babyer som lever veldig godt på morsmelkerstattning, og ikke blir de verken mindre eller mer syke heller.

Skrevet

Jeg lurer på hva som er grunnen til at noen ikke får det til? er det faktisk mangel på melk eller... hva er greia?

Det er godt å høre at sselv o0m man ikke har melk før fødsel at den kommer allikevel. Min (snart 70 år gamle) mor mener nemlig at ingen melk før fødsel = alt håp er ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...