Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Hva tenker dere? Jeg og sambo har ei lita tulle, sambo har 3 barn fra tidligere forhold. Vi har dem annenhver helg... Vi ble bedt på et familiemiddag hos svigers i dag, og da vi kom dit ble de litt overrasket og lurte på hvor sambo's barn var! Det hadde ikke jeg tenkt på i det hele tatt, ettersom de ikke nevnte at vi skulle ta med oss dem da de bad oss. For min egen del er det litt unaturlig ettersom dette ikke er helga vår. Og sambo sa rett ut at han hadde ikke tenkt på det. Mulig jeg er rar... og litt svimete.... Men ville dere kastet dere på tlf til sambo's barn hvis dere var bedt bort når dere ikke hadde samværshelg?
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #2 Skrevet 18. januar 2010 Ville nok ikke gjort det uten at svigers bad om at de også skulle være med. Det er jo ikke slik at farmor og farfar ikke vet at de er annenhver helg hos hver av foreldrene sine. Det er dessuten faren sitt ansvar å tenke på dette, og ikke ditt.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #3 Skrevet 18. januar 2010 Far burde tenke på dette ja. Han burde sagt til sin mor at denne helgen har ikke jeg barna, så om du vil at dem skal være med må vi komme neste helg i stede.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #4 Skrevet 18. januar 2010 HI her igjen :-) Ja, jeg synes de kunne sagt fra... De bor et stykke fra oss oxo Så jeg lurer litt på åssen en skal få plass til 6 stk i en bil og jeg... Så ikke for å være vrang, men neste gang må jo jeg om vesla være hjemme da når vi er bedt bort Hehe, kanskje å sette det i ''i et rart lys'' det men det er jo sant... Ikke lett, det blir mye problemstillinger gitt
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 Jeg ville ikke regnet med at stebarna skulle være med når det ikke var samvær. Men synes det er litt dårlig å si: Så jeg lurer litt på åssen en skal få plass til 6 stk i en bil og jeg... men jeg kan godt fortelle hvordan: Når man har flere enn 5 i familien er det vanlig å enten kjøre 2 biler eller kjøpe større bil: 6 seter, 7 seter eller 8 seter..
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 HI her Faren til barna har for tiden ikke mulighet til å kjøpe seg noen bil... Så da synes du jeg skal bytte ut bilen min? Eller kjøpe meg en til?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Alvorlig talt!! På hvilket grunnlag kan du mene at HI skal kjøpe en større bil pga. stebarn...??? Dersom vi blir innvitert til noen de helgene vi ikke har stebarna hos oss, ja så kommer vi som vi er. To voksne og våre to felles barn. Dersom vi blir invitert de helgene stebarna er hos oss, ja så kommer vi allesammen. Selvsagt så informerer vi om hvor mange vi er til de som evt. ikke vet om vi har stebarna hos oss eller ikke. Besteforeldre kan ikke forente at en skal begynne å bytte helg med biomor bare for et middagsbesøk. Det kan jo vere at en skal noe annet også den helgen. Vi i hvert fall planlegger ut i fra hvilken helg vi skal ha stebarna eller ikke. Så da er det ikke sånn at vi bytter bare for et besøk. Vi hadde faktisk et lignende tilfelle for noen år siden. Besteforeldrene hadde bursdag og ville at vi allesammen skulle komme i besøk. De skulle feire på en ukedag, og forentet da at vi skulle kjøre i en time etter jobb for å hente stebarna, for så å kjøre de en time tilbake etter besøket. Det varhelt uaktuelt for oss ettersom vi er i jobb og har to små som skal hentes i barnehage osv. Vi ga da beskjed til besteforeldrene at dersom de da absolutt ville at stebarna skulle komme, så måtte de hente dem og kjøre dem selv. De er pensjonister og har all verdens med tid. Lykke til videre:))
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #9 Skrevet 19. januar 2010 Helt unaturlig å bytte helg pga middagsbesøk, så enig der. Kanskje svigermor har surret og trodd dere hadde alle barna den helgen. Men jeg må spørre deg. Du skriver i overskriften "regne med sambo's barn" og må jeg kjøpe større bil. Men er dere ikke en familie med 4 barn? Hva hvis dere skal bort eller noe, så har dere ikke mulighet til å ta med alle på en gang for dere har ikke stor nok bil. Det blir for meg fryktelig egoistisk tankegang. Kan dere ikke sammen bytte bil slik at alle kan få være med. Hvordan henter/leverer han barna sine i samværshelger? I min familie er stebarn like mye med i familien vår selv om h*n ikke er her hele tiden. Og da må alt planlegges deretter.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 Hei hei HI her Nja, dette med bil og greier blir jeg ikke gjøre'n noe med. Jeg har endelig etter flere år med hardt arbeid endelig fått den bilen jeg alltid har ønsket meg, og den som ber meg om å bytte bort den, får ikke noe gehør... hehe, joda jeg er så rar! Men fra tull til halvor Egentlig har det vel bare toppet seg for meg tror jeg.... det forventes og forventes... jeg skal være med og spare til barna, legge penger i førerkortet til barna, passa barna i helger som faren jobber, må for all del ikke glemme dem i noen ting, de skal være med å bestemme husdyr her, hvor vi skal bo, familien hans skal ha synspunkter på alt, ja jeg mister motet jeg..... Så ja JEG ER EGOISTISK....frem med peppern :-) Nei jeg har ikke fire barn,.... Så kommer vel ''du visste hva du gikk til'' NEI..... Ikke er jeg forut for min tid, og ikke er jeg synsk (hadde jeg vist hva jeg fikk til med min forrige samboer som var utro i flere år... så hadde jeg funnet på noe annet) Er jeg naiv og trangsynt? Negativ? Mulig.... Men dette er MINE følelser Det går mer og mer opp for meg at dette ikke er det jeg trodde... Bytte bil sammen, som forklart sambo har ikke mulighet til å kjøpe seg bil.... Så frem med tusenlappene, jeg har tross alt fått meg storfamilie... kom og spis meg med hud og hår!!!!! Hehe, gliser litt av mitt eget innlegg, men jeg gidder ikke legge noe imellom
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 Var de ankagende, eller skuffet da? Kan jo bare være de spurte? Ankalgende burde de ikke være, de vet da vel at dere bare har en bil, og de vet jo også veldig godt at barna er hos mora si annenhver helg og sikkert har planer der med venner og familien hennes.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #12 Skrevet 20. januar 2010 Forstår deg veldig godt HI. Har det langt på vei på samme måte.. Her betaler vi likt på huset, selv om han har en datter som bor her 50% og tjener ca 30-40% mer enn meg.. Synes han burde betale mer, men mest fordi han tjener mer.. Mat etc. deler vi også 50/50 ettersom har han så store utgifter til datteren, som skal ha og skal ha.. Da føler jeg langt på vei at jeg har mitt gitt, ettersom det er 3000-4000 mer i mnd for meg å betale, enn om vi bare hadde hatt de 2 felles.. Bytte en helg datteren hans ikke er her pga. middag hos svigers kunne ikke falle meg inn.. Vi har nok problemer med å få moren til å holde avtaler, så ikke smart om vi i tillegg skulle begynde å bytte.. Stabilitet og forutsigbarhet både for datteren hans og begge familiene er viktig. Pensjonerte svigers kan jo velge å ta middagen helgen etter.. Har man ikke plass i bilen, kan svigers komme å hente deler av familien, og alle eller noen kan reise kollektivt. Synes det er urettferdig å si at HI bør bytte bilen sin i en 7 seter. Det koster altså en hel del mer en en 5 personers. Som stemor støtter man jo gjerne en del økonomisk, men dette var å dra den for langt. Hvordan løser dere henting og bringing av barna HI? Hvor gamle er barna? Hos oss er det både pappaen som henter og leverer. I de 3 år vi har vært sammen har moren hentet eller levert hos oss 4 ganger. Nå på det siste har datteren tatt toget et par ganger. Hun er 14 år, så det er ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #13 Skrevet 20. januar 2010 Hei hei anonym 09:12 :-) HI her Takk for svar, fælt å si det men det er godt å høre vi er flere i samme ''båt''. Jeg er enig med deg at din samboer burde betale mer på huslån... det kommer en dag når barnet hans skal hente ''godene'' etter sin far oxo... da er det jo veldig beleilig for han at du bidrar like mye nå (jeg har ikke noe greie på arv...ect så det er sagt :-) Jeg føler ihvertfall at økonomisk så blir jeg spist opp, og hvem lider for det... jo barnet mitt... Så jeg setter ned foten... :-) Forutsigbarhet ja, jeg er helt enig med deg, det trenger barna, faren, moren og vi''steforldre''... så jeg har har hatt et par lange netter nå og tenkt litt på fremtiden og hva man skal gjøre med at man ikke kan gjøre alle til lags.... Jeg må ta så mange hensyn i dette her at jeg ikke føler meg lykkelig Det som stadig kommer tilbake til meg...''hva hvis jeg tok avstand''? Hva da? Noen forslag? Har prøvd å snakke med BF, men han gjemmer seg og får dårlig samvittighet.... så da synes han synd på seg selv i noen uker... så det er ikke lenger no option. Her er det BF som henter og leverer... de helgene vi har barna går bilen min skydseltrafikk til og fra, så slik sett går det fint.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #14 Skrevet 20. januar 2010 Hei HI, anonym 9:12 her, Tjener du mye mer enn faren, eller betaler han mye i bidrag, siden ikke han har råd til bil? Hvor gamle er barna (både ste og felles)? Hvorfor kjører aldri moren? Her har pappaen sagt at han skal betale mer på huset, men vrir seg unna hver gang jeg bringer temaet opp på dagsorden.. Han har fortsatt en del penger å bruke på seg selv etter at "hans" utgifter er betalt.. Det hadde jeg også hatt, om jeg ikke hadde betalt nesten alt til felles, og utover hva jeg mener ville være min normale andel av boutgifter.. Har blitt mye mer oppmerksom på dette på det siste (og særlig når jeg er i permisjon), så nå sender jeg har ut for å kjøpe klær til de små også iblandt.. (Noe han absolutt er flink til, men som har vært lett å legge over på meg, ettersom han handler en del til sin eldste).. Mor til stedatter har det veldig bra økonomisk, men pusher alt hun kan over til faren fordi hun vet vi har langt mindre. Hva om han hadde satt ned foten for moren innimellom.. Han har heldigvis gjort det vet et tilfelle. Moren gikk ut og kjøpte masse dyre merkeklær til datteren (ca 6.0000) og ringte å sa at han måtte betale det halve..Sukk! Og hvis noen kommer å sier jeg er smålig, ja da blir jeg kraftig overrasket og provosert, ettersom jeg føler jeg har vært raus på veldig mange punkter.. Føles naturlig for meg, men kun til en hvis grense.. Har vert redd for at han skulle føle at jeg har vert urettferdig, så har derfor tatt mer en min andel. Jeg merker at jeg distanserer meg mer fra hans datter nå en tidligere, men det er mye på bakgrunn av et tips jeg fikk da vi var til familieterrapi.. Hun mente jeg burde dette ned forten, og la faren ta en større del av diverse påkjenninger. (Han og mor har et veldigt konfliktfylt "forhold". Sliter nok litt med det samme som deg, i form av at jeg ikke føler meg så veldig lykkelig.. Blir så mye små unødvendige konflikter.. Min stedatter synes ikke at det er plass til fellesbarna i huset vårt, og hun mener at hun burde fått sagt NEI før vi ble gravide med nr. 2. Jeg har fortalt henne at her er det like mye plass til alle. Alle har hvert sitt rom, i tillegg til at det i hovedsak er henne som disponerer kjellerstuen.. Greit nok ayt hun er alenebarn hos moren, men her er vi altså flere.. Alle må ta hensyn til alle, men det vil hun ikke akseptere.. Litt rotete skrevet... Sorry for det. Håper å høre fra deg HI :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #15 Skrevet 20. januar 2010 Synes ikke man nødvendigvis trenger en 7 seter selv om man er 6 i familien inkl. stebarn.. Vær forsiktig med å dømme andre, før dere kjenner hele situasjonen..!! Vi får heller ikke alle i en bil, men jeg (mor til 2) har valgt å ikke ha bil. Både av hensyn til miljøet, men også sette fra et økonomisk stå sted. Tar meg 15 min å gå til jobben, 10 min til bhg. og 20 min til sentrum.. Om vi alle må dra et sted, reiser vi kollektivt, eller man kan bruke en taxi de få gangene man har et behov for det.. Kan kjøre ganske mye taxi for de pengene vi sparer ved å å ikke ha 2 biler.. Stor forskjell i alder på felles og stebarn, så ikke så ofte at "problemer" oppstår.. Det løser vi også ved at f.eks. ALLE sykler eller går dit vi skal. (De minste sitter i sykkelhenger, og tennåringene kan fint sykle de 8 km det er til svigers.. Eller så hener gjerne svigers noen av oss.. Skal vi ut å reise alle sammen tar vi tog til gardermoen, og så fly. Hadde aldri falt meg inn med biloferie, uansett om vi hadde hatt en 10 seter. Noen familier greier seg jo helt uten bil.. Dete må være opp til hver enkelt familie. SLUTT Å DØMME ANDRE!!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #16 Skrevet 20. januar 2010 HI her Signerer anonym 11:25 :-) Det blir for dumt å dømme andre, det er så mange sider i en slik sak. Tror vi alle kunne skrevet en bok :-) Og en annen ting som undrer meg er at hvis dette med mine dine våre barn er ''koselig og greit'', HVORFOR er det MANGE av oss inne her som sliter med dårlige følelser ang. dette. Jeg synes ihverfall det er veldig godt å ha ei slik side som vi har her... Jeg føler meg mindre alene da Så anonym 10:58 :-) Jeg tjener ganske greit, men samboeren har gått på en smell økonomisk fra forrige ekteskap :-( som han sliter med Oi... kjøpte hun klær for 6000,-.... det er synd at mange menn ikke har ryggrad til å si nei... da hadde jeg blitt skuffet egentlig... menn skjønner ikke at denne gummiryggen deres ovenfor biomor setter oss ''stemødre'' på sidelinjen. Man føler ikke man styrer sin egen husholdning selv da Handler mannen din mer til biobarnet enn til fellesen? Hvis jeg var deg ville jeg satt frem et krav jeg (det er meg da :-) til mannen, slik at du fikk mer romslig økonomi oxo. Pappa'n min sa en gang til meg ; stol ALDRI på noen... Jeg tror jeg skal signere utsagnet hans, etter en del livserfaring har jeg ofte havnet med kniven i ryggen... Kanskje derfor jeg synes dette med stebarn er vanskelig også... Jeg har store problemer med å stole på og slippe noen innpå meg. Veldig sosial da, men passiv med følelser. Så pass deg så du ikke sitter der med skjegget i postkassa, for det smaker bittert :-) Jeg tror ikke du er smålig, snarere tvert imot... kanskje litt for snill? Har du lyst til fortelle om det ''konfliktfylte forholdet mellom mor og far? Ja det blir mye... både store og små konflikter som kverner rundt hele tiden Når du har svelget en kamel så kommer det en til...og en til...osv.... Jeg tror egentlig hodet mitt har fått nok jeg, har vært gjennom mye dritt i dette her men nå tror jeg rullgardina har gått ned... men vi holder jo ut med mannen.... lykkelig vs kjærlighet? hehe Skjønner folk som sier barn er barn, men barnet skaper en viss distanse med å si at hun ikke vil ha søsken da... Det høres jo litt ut som sjalusi, at hun ikke ønsker å dele faren/dere med flere barn... Men mannen må jo gå videre, en ny familie er mye av greia da :-) Ellers hadde de sittet der alene. Ingen i familien til gubben ble noe lykkelig for vesletulla mi, virket nesten som om mange kom i dåpen fordi det var plikt... Og da blir sprekken mellom meg og hans større, men min familie får ikke nok av vesla og storkoser seg. Så det blir naturlig for meg også å distansere meg fra dem alle, ikl barna hans. Ble litt rotete dette her å :-)
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #17 Skrevet 20. januar 2010 Hei, Tror vi sliter en del med de samme tingene og følelsene vi 2.. Heller ikke her er familiens hans særlig interissert i nykommerne i familien.. I starten dro jeg en del på besøk til de, fordi jeg tenkte det var viktig at de ble kjent med barnebarna, men etter svært liten interesse fra deres side og ikke noe gjensidig fra dem, fant jeg ut at jeg heller bruker energien på å besøke venner eller andre som gir meg noe tilbake :-) Når min sambo sier at jeg bruker så mye energi på barne mine (gjøre ting med de etc.), svarer jeg bare at jeg bruker enegien min der hvor jeg får mest tilbake.. Datteren min blir jo overlykkelig for den mindste ting :-) Enig i at siden her inne er perfekt til å komme av med litt frustrasjoner :-) Skulle ønske det fantes en støttegruppe for stemødre etc., for ofte blir det veldig mye.. Alle skal mene noe om en.. Gjør man noe bra er det ingen som ser det eller sier takk (Da er det bare en selvfølge), og trår man litt feil så er det KRISE. Med egne barn kan man prøve å feile litt, uten at man dømmes hver gang man har uttryk seg litt feil.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #18 Skrevet 20. januar 2010 Om jeg var moren, hadde jeg ikke gått med på å låne bort barna mine de helgene de er hos meg, til familiemiddager og lignende. Familiemiddager etc. med fars familie må planlegges i de helgene barna er hos han. Vi forsøker vi å være konsekvente på å unngå bytte. Heller ikke HIs ansvar å betale for en 7-seter, for å dekke et behov 4 dager per mnd. Reis kollektivt!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2010 #19 Skrevet 20. januar 2010 dere må nok prate litt med disse mennene deres eller flytte fra dem og deres bran=) .........hehe....løser ingen ting å skrive å bli irritert her inne=) Mine to ste barn på 10 og 12 kan vere vanskelige noen ganger, men jeg sier ting rett ut så blir det orden! Viktig å høre på dem også om det kan vere ting de ikke liker eller vill forandre på. Vi venter nå vårt 3.barn sammen, så her er det snart 5 barn hnnenhver uke=) ....Å,ja, vi har caravelle=) good luck!!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #20 Skrevet 21. januar 2010 Dytter spørsmålet mitt. Var svigers anklagende, eller var det kun du som følte det sånn? Synest forresten det er helt uaktuelt at du skulle kjøpe bil til mannen din. Han er voksen og kan sørge for seg selv. Jeg som dere andre her på tråden føler ofte at jeg må ta største delen av fellesforpliktelsene fordi han ikke har så mye igjen når han er ferdig med særkullsbarna. Han tjener også best, men vi deler alt femt-femti. Men han betaler økt barnebidrag fordi han tjener mere enn eksen. Forstå det den som vil. Er litt surt den økonomiske sida av særkullsbarna, og også den praktiske. Jeg får mesteparten av jobben med fellesbarna for han jo så lite tid, for han er så opptatt med å ta mere enn sin del av jobben med særkullsbarna.
*-* Skrevet 21. januar 2010 #21 Skrevet 21. januar 2010 Vi har også opplevd at svigers eller andre spør litt sånn overrasket hvor de eldste barna er, eller viser tydelig at de er skuffet over at de ikke er med. I starten stilte de seg helt uforstående til at vi ikke kunne ta med barna når det ikke var vår uke, med mindre det var noe veldig spesielt avtalt i god tid. Vi har prøvd å si til familie og venner at de hvis det er viktig at alle barna er med så må det planlegges i god tid - så vanskelig er det heller ikke, de er her jo halve tiden. Men etter flere år virker det likevel ikke som om det har glidd helt inn, de tar aldri høyde for det når de inviterer til noe. Vi har begynt å konsekvent opplyse om hvem som er hos oss når vi blir invitert til noe, slik at de vi skal til vet det på forhånd. Vi har også sagt at vi i utgangspunktet ikke kan ha med de eldste når det ikke er våre uker. Så slipper vi i alle fall skuffete ansikter som er like overrasket hver gang, hehe. Ja ja, det er vel ikke så greit for dem heller, tror ikke det er vondt ment. De tenker nok bare at barna burde kunne få være med til dem uansett hvor de er hen - de tenker ikke på at det blir kaos om vi skulle gjort sånn hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #22 Skrevet 21. januar 2010 Hei hei HI her Er litt surrete jeg så det er bra du spør igjen anonym 20:13 De spurte: er ikke barna med? Nei sa sambo, det har vi ikke tenkt på.... Da ble det stille (sånn pinlig stillhet) Noen av de andre sendte mld til dattera til sambo og lurte på hvorfor de ikke var der.... Og selvsagt (følte jeg) kom spørsmålet to ganger til fra familien hans... når vi svarte ble det stille igjen.... Bahhh :-( som om ikke det var nok så sendte dattera hans mld til faren sin og lurte på hvorfor de ikke var med... Man føler seg uglesett og overvåket.... Man kan si det er vanskelig.... Det hender ei helg i skuddåret at bare den ene gutten er her for de andre skal noe annet.... Da har alt vært så mye lettere.... men jeg blir overveldet når de er alle tre. Det er godt å høre dere mener at barna blir med NÅR man har samvær... Og legger det opp deretter....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå