3 barnsmamma snart**FØDT** Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 jeg har hele svangerskapet vært i helt forferdelig form, nå er d tatt blodprøver for å prøve å hjelpe meg. Resultatet er at jernlagret mitt kom ut med verdi under 3, skal være 15-20. Har nå begynnt å ta jern, noen som aner noe om hvor lang tid man kan forvente d tar å merke bedring? Huff er så lei av å bare være dårlig:-).
mammatiljonathan Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 det var utrolig lavt. Det jeg vet er at du må ta en jerntablett-type som er littkraftige. Duroferon er det med mest i,men du blir ikke helt bra imagen av de da... men får å få det opp er det lurt å ta en skikkelig hestekur. Har du forresten spurt legen din om evt jernsprøyte?Jeg har ingen erfaring med dem, men jeg vet at de er veldig effektive og at noen får de når det er ekstremt lavt. lykke til:)
3 barnsmamma snart**FØDT** Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. januar 2010 etter formen min å dømme er dette ille...ligger helst hele dagen, sliter m alt fra åndenød til hjerteklapp og kvalme. Lege og jordmor er redd jeg ikke skal klare å gjennomføre fødsel, er jo ennå 8 uker igjen så jeg satser på bedring til da:-). Jernsprøyte skal jeg helt klart spørre om, tusen takk for tips!
Sandy84 Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har en verdi på 4 så rimelig tomt for jern ja. Spurte om det var noe mer enn tabletten jeg kunne ta for har nå bare 3 uker igjen til termin, men det var ikke det sa legen min da. Så antok det var en grunn til at hun ikke sa ifra om sprøyten..men man vet jo aldri... Jeg skal sjekkes på den ettersjekken 6 uke etter fødsel.. syns det var rart at de ikke skulle sjekke noe før, men hun sa det tok en stund før lageret økte. Fikke bare slappe av og lade opp så langt jeg klarte det:) Lykke til , skal nok klare oss gjennom fødselen alle mann:)
Maisie Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har også slitt med jernmangel i dette svangerskapet. Har prøvd en del jernmerker, og går nå på Duroferon, siden ingen av de andre jernmerkene funket. Det var legen som til slutt anbefalte Duroferon. Siden jernmangelen din ikke ble oppdaget før nå, betyr det at legen din ikke sjekket jernnivået ditt før nå?
mollabell Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Veit ikke om du fikk info om at det er utrolig viktig med c vitamin for at jernen skal bli tatt opp i kroppen? Smart og ta tbl m appelsinjuice. Har hatt lavt selv, og i tilegg til tbl har jeg passet på å spise masse leverposte med røbett...det hjelper på. Håper du kommer deg da!
Mamasan*i*januar Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 På apoteket sa de at tablettene som heter Ferro retard er de som taes best opp av kroppen. Jeg spiste også masse grovt brød med leverpostei og rødbeter og drakk appelsinjuice til, og mitt jernlager gikk opp ganske kjapt (men mitt var ikke så veldig lavt i utgangspunktet da). Lykke til, håper formen din blir bedre snart!
Gjest Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Håper legen deres har fortalt dere at jernlageret vises som kunstig lavt når man er gravid. Dette er pga barnet og at 5 liter er blitt til 7-8 liter og nå kjenner ikke jeg regnestykket, men er lageret på 3 så er det ikke så lavt altså. Spør JM eller lege men er du svimmel og trett er du jo det så mener ikke at du er frisk og rask altså bare at det skal nok ikke så mye til før du føler deg bedre ) Om to uker er du nok i form igjen. Veldig vanelig å få en sånn "dette ned i ett hull" i løpet av graviditeten.
Millsie Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 Det høres ut som en alvorlig forsømmelse om legen din ikke oppdaget før nå at du hadde en så lav blodprosent/jernmangel. Tar de ikke blodprøve ved hver kontroll? Legen min oppdaget at jeg hadde lav blodprosent (10,6) og satte meg umiddelbart på jerntabletter som jeg skulle svelge med appelsinjuice (C-vitamin øker opptak av jern). Den bør helst ikke gå under 10 når du er gravid, så en verdi på tre og fire er utrolig lavt. på meg tok det rundt tre dager før jeg kjente en betydelig forbedring på formen. Lykke til!
You can call me Dårris Skrevet 17. januar 2010 #10 Skrevet 17. januar 2010 Men jernlager på 3 er vel ikke det samme som blodprosent på 3? En venninne av meg hadde blodprosent på rundt 7, og måtte ha blodoverføring. Kan det da være det samme?
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 17. januar 2010 #11 Skrevet 17. januar 2010 Det tar nok ikke så lang tid 1-2 uker før du føler deg noe bedre. når det gjelder jernsprøyte er de nok restriktive med det brukes i sjeldne tilfeller vanligvis, så vanligst å bruke tabeletter når man ikker er "dårligere". når det gjelder c-vitamin er det riktig at det hjelper å ta opp jern men bare fra mat og ikke tabeletter viser forskning, noe som dessverere har gått forbi de fleste på apoteket og leger. så spiller liten rolle å ta jerntabeletter med appelsinjuice. men om du i tillegg til tabeletten får i deg mye jernholdig mat så får du litt boost i systemet. kroppen har også lettere for å ta opp jern fra mat, og magen blir ikke like rar. men for all del fortsett med jerntabelettene. her er noen matråd. spinat - gjerne lett kokt som eks i suppe. biff, brokkoli - best lett dampet kokt, rødbetter, soja produkter, helkorn, søt potet, linser, garbanzobønner, spiser du i tillegg tomat, tomatjuice, appelsinjuice og grapefrukt klarer kroppen og ta opp meste av jernet i disse produktene. så er det klart at det er utallig mange andre vitaminer og mineraler som vil hjelpe deg og komme litt i form. selv fikk jeg blodprosenente opp fra 10 til 12 på to uker med tabeletter annenhverdag og mye av denne maten på tross av å være høygravid med tvillinger.
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 17. januar 2010 #12 Skrevet 17. januar 2010 Å ha lav blodprosent er å ha for lite røde blodceller (hemoglobin). Jernmangel kan gi det resultatet (men det kan en rekke andre ting også). Ofte brukes det litt omhverandre i dagligtale da, så nøyaktiv hva venninna di hadde er ikke godt å si. Unngå kaffe og te mens du tar jerntilskudd (i alle fall til måltidene), det kan hemme opptaket, spis c-vitamin (nyt klementiner med god samvittighet), og fyll på med litt juice.
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 17. januar 2010 #13 Skrevet 17. januar 2010 Uffda. Jeg har fått sprøyter før da jeg var nedi 4, men da var jeg ikke gravid. Husker ikke hva de het, men fikk resept på ampuller, som jeg fikk satt hos legen, og da økte det fort. (Bare vær oppmerksom på at det tidligere var noe som het Jernsprøyter. Det finnes ikke lenger, og derfor svarer mange leger kjapt at "nei, det fins ikke", med en gang det blir snakk om sprøyter. Men det fins altså ampuller med jern (6stk i en pakke) som legen setter med sprøyte i skinka). Duroferon og Ferro-retard er de sterkeste jerntablettene man får. (De er like, har bare forskjellig navn pga forskjellig produsent.)
3 barnsmamma snart**FØDT** Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 17. januar 2010 d er ikke blodprosent som er så lav, jordmor på sykehuset sier imidlertid at blodprosent ikke er til å stole på når jernlager blir tomt... Føler nok helt klart at legen min ikke har gjort jobben sin her...må nok ha meg en prat m han.... Takker for mange gode råd, tror aldri jeg har vært i så dårlig form før så jeg ser fram til bedring:-). Nesten litt skummelt å ikke klare noen ting over så lang tid som jeg har vært dårlig nå, føler meg som en "syter" tidvis men føler jeg har fått en forklaring når jeg fikk prøveresultatet, symptomene jeg leser på nettet stemmer med formen min- har faktisk alle symptomene jeg leser jernmangel kan gi:-).
Maisie Skrevet 17. januar 2010 #15 Skrevet 17. januar 2010 Riktig at C-vitamin hjelper opptaket av jern. Og melk kan hemme jernopptaket. Alt dette snakket om C-vitaminer gjør at jeg fikk innmari lyst på en appelsin nå.
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 18. januar 2010 #16 Skrevet 18. januar 2010 ja ja en liten oppdatering. her har blodprosenten min gðtt ned igjen. kanksje ikke sð rart nðr jeg har begynnt å kaste opp igjen mye. vel siste nye er at jeg blir innlagt for å føde iløpet av uka og for å få nok søvn før det skjer. da vil de også gi meg noe intravenøst med mye jern for å få opp jernet før fødselen skjer. husker ikke hva det heter. men som sagt det er også en mulighet, for sprøytene er visst noe herk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå