Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Vi lurer på å reise bort under permisjonstiden, har termin i juli, så lurer på å ta en tur november/desember. Han tar et par uker av pappapermen da, mens jeg tar ute mine ferieuker. Noen tips til hvor vi kan dra,og hva vi bør tenke på? Har lurt på Thailand, Australia og USA, men det blir kanskje veeldig dyrt. Kanskje det bare blir Gran Canaria? Noen her som har erfaringer med dette, eller som planlegger dette selv?
Lykke10 Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Hei! Ja, vi planlegger også en ferie til varmere strøk i nov/des. Har termin i slutten av juni, og hvis alt går som "planlagt", og vi føler det er trygt og greit for bebisen vår drar vi. Blir nok et par uker, og vi har veldig lyst på Thailand.. Men er litt usikker på det siden det jo er en veeldig lang flyreise. Så vi må nesten se an åssen bebisen er. Evt. er kanariøyene et alternativ. Men tenker at det er dumt å planlegge for mye i detalj før vi ser hvordan "det nye livet" blir
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. januar 2010 Ser litt på Tunisia nå jeg da, ser også ut som en mulighet. Men må vi ikke bestemme oss for hvordan permisjonen skal fordeles og sånn nå da? For da må han ta noe av sin permisjon når vi reiser, mens jeg tar ferien. Trodde vi måtte oppgi dette før fødsel jeg. Men, kan jo såklart vente med å bestille.
Pinnus Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Har termin i 12.juli og vi har planlagt en tur til USA nov/des for å gifte oss:) Jeg lar permisjonen min gå sin gang, så bruker han ferien sin. I likhet med dere er jo dette også avhengig av hvordan babyen og livet blir. Var på den domenikanske republikk i februar i fjor, sammen med et vennepar med 6 mnd gammel baby. De sa at hvis de skulle valgt på nytt ville de reist en plass det ikke var fullt så varmt og litt mer å finne på. Vi bodde all inclusive litt utenfor byen og hadde ca 25-30 grader. Så derfor tenker vi usa med ca 20 grader på denne tiden (Miami) kombinert med New York. Ikke noe sydenplass, men storbyer der man kan se og oppleve og temperaturen ikke kan bli for varm. I deres mening ble det for kjedelig å reise til "syden" når de ikke kunne ligge i solen selv pga babyen, og det ikke var noen utflukter de kunne delta på som var tilrettelagt for å ha med baby. Vi var 14 dager, og på slutten begynte de å glede seg til å reise hjem.
Bolle i ovnen [HØYGRAVID] Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2010 Men babyen kan vel ligge under parasoll på stranden eller ved bassenget på hotellet? Med HØY solfaktor selvfølgelig, og kanskje ikke i de varmeste timene midt på dagen. Vi tenker å reise okt/nov tror jeg, de fleste steder er det ikke så altfor varmt da tror jeg. Her har pappaen faste ferieuker, så han må ta permisjon når vi reiser. Må dette klareres før vi sender inn permisjonspapirene? Ser litt på Tenerife nå, virker litt tryggere i forhold til språk og at det er litt mer kjent liksom. Vanskleig dette.
Shiira Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Var tre uker i Hellas forrige gang. Jenta vår var fem mnd da vi var der, og turen var ren nytelse fra ende til annen. Storebror var og med, og han koste seg like mye som oss. Trengte jo ikke tenke på fremmed bakteriekultur eller hva hun kunne spise da jeg fortsatt fullammet, så det var fullstendig problemfritt. Koste oss på stranda under parasoll, hun hang i bæresele eller satt i vogn under utflukter og byturer og sov søtt i vogna eller på fanget under sene middager på resturant. Vi var der i begynnelsen av Mai, så temperaturen lå på 20 - 25 grader, perfekt for en bitteliten kropp :-) Åh, lykke! Skulle gjerne ha gjentatt suksessen denne gang, men siden jeg er student nå, så blir det i tilfelle dersom vi vinner i lotto...
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Vi tenker på All inklusive i Tyrkia 1 ke i september. Har termin 19.mai så da er babyen ca 3,5 mnd. Grunnen til All inklusive er at vi har en sønn på 2 1/2 år også som vi var på Kreta med i september uten svømmebasseng og måltider, og det var forferdelig slitsomt å ha med en trøtt 2-åring ut og spise hver dag.... I forhold til babyen så er det opp til hvilken type baby du får. Sønnen vår hadde kolikk og var på sitt verste da han var 3,5 mnd, så tror vi må se an babyen først før vi bestiller.
Gjest Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Jepp. Vi var i Tyrkia 14 dager på all inclusive hotell og skikkelig sol og badeferie forrige gang og da var vesla ca 8 mnd. Helt topp. Hun sov i skyggen / lekte under en parasoll og elsket å bade. For oss andre var det deilig å bare ligge og late seg i sola og bade. Vi var i Tyrkia i september, så det var ikke det varmeste men ca 30 grader. Helt topp!
Lykke10 Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 Vi reiser isåfall mens jeg har permisjon, og han sparer to uker av ferien sin til høsten/vinteren. Med tanke på intens varme er kanskje Thailand ikke så lurt på den tiden med et lite spedbarn nei...vi får se litt på alternativer. Kontrasten fra kalde Norge er jo ganske stor. Men i forhold til mat er det jo greit å reise mens man fullammer hvertfall Får kanskje snakke litt med jordmor/helsesøster om det. Nå frister det hvertfall VELDIG å reise
Makkapakka Skrevet 19. januar 2010 #10 Skrevet 19. januar 2010 I forrige permisjon var vi 1 mnd i Frankrike, fordelt på 2 forskjellige steder. Da var jenta vår ca 10 mnd gammel. Gikk veldig greit. Hun verken krabbet eller gikk, så hun satt mye å lekte på gresset i skyggen. Da fikk vi slappet litt av også. Denne gangen vurderer vi Florida. Tenker enten i februar, april eller mai. Blir nok mere stress denne gangen med en baby og en 3-åring. Men det tar vi som det kommer. I permisjonstiden er nesten eneste mulighet for oss å ta så lang ferie sammen, så det unner vi oss. Dessuten, barnet vårt har verdens beste pappa uansett, så vi behøver ikke være hjemme i pappapermisjonen å "lære han å være pappa alene...."
happyskvett Skrevet 19. januar 2010 #11 Skrevet 19. januar 2010 jeg har også termin i luli, vi skal til Thailand i nov/des. har snakket med blant annet reise arrangører ang små barn dit, det var helt topp å reise dit fikk vi høre. reisen koster jo litt,men veldig billig å bo og være der :-)
Muscat1 Skrevet 19. januar 2010 #12 Skrevet 19. januar 2010 Vi var på Mauritius med første mann og Thailand med andre mann, har tenkt oss til Thailand igjen i desember, barnet blir født i august så det tror jeg skal gå helt fint. alt kommer ann på instillingen til foreldrene. Usa hadde vært fristende, men med de strenge håndbagasje reglene og andre regler er det ikke frsitende. For stor handbagasje er cluet når man reiser med små barn. Ekstra skiftetøy, smokker, bleier og nye spenndene leker.
Makkapakka Skrevet 20. januar 2010 #13 Skrevet 20. januar 2010 Muscat1: jeg skriver under på nye spennende leker til barna på flytet i alle fall! Vi var på Rhodos i sommer, da var jenta vår 2 år. Jeg hadde kjøpt en rosa lekebil til henne, pakket inn å greier. Skikkelig stas med pakke på flyet, og i 3 timer prøvde jenta vår å sette seg INNI bilen (dette var en bil på størrelse med en melkekartong). Da hadde hun litt å jobbe med og tiden fløy!
TillaMaria81 Skrevet 20. januar 2010 #14 Skrevet 20. januar 2010 Jeg har termin tidlig i juni. Er det for tidlig å reise til Italia/Spania/Hellas i starten av september da? Hva er liksom minimum alder babyen bør være før man tar de med på reise?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå