Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har en lungesykdom som bl. a. gjør at jeg ikke tåler parfyme ( små mengder kan gå greit, men ikke sånne som har sprayet på seg et halvt parfymeri) eller sigarettrøyk. Så hvis jeg sitter på toget og det kommer inn et menneske som har røkt, slik at det sitter igjen i klær og hår, eller noen med mye parfyme/colognelukt så blir jeg tett og dårlig. På grunn av dette så tar jeg tog/buss/fly så sjelden som mulig, men av og til så er det eneste mulighet, og jeg synes dette er en virkelig guffen situasjon. Men hvem bør flytte seg på tog og buss ( fly blir litt annerledes), hvis jeg sitter der først? Kan jeg be vedkommende som gjør meg syk om å flytte seg, eller bør jeg samle sakene mine og gå på jakt etter et annet sete? Hvordan ville du reagert om sidemannen ba deg om å flytte deg fordi du luktet parfyme eller røyk og gjorde vedkommende syk?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 jeg hadde nok stusset må jeg ærlig innrømme, du hadde garantert blitt et samtaleevne mellom meg og mine venner. Kanskje det letteste er at du flytter deg. Eller. Hehehe, nei vet ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #3 Skrevet 17. januar 2010 Jeg tenker det er du som bør flytte deg -fordi det handler om dine behov som går utenom "normene". Jeg har også spesielle behov når jeg går gravid bl.a, har spydd av ulike lukter og dårlige ånder. Er også noe overfølsom på lukter sånn ellers også, men jeg har definert det til å være mitt problem. Jeg eier problemet og løsningen. Tror det bare vil provosere å be andre finne seg en annen plass -fordi jeg har spesielle behov
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Jeg har også en del allergi. Ikke så mye som deg da, men jeg kan godt reagere på parfyme. Da flytter alltid jeg meg. Kunne ikke falle meg inn å be noen andre flytte seg. Tror for din egen del at du bare skal stille og forsiktig flytte deg. Du lager litt mer problemer for deg selv hvis du ber andre flytte seg. Høres litt på meg at du vil straffe dem.... Men hvis de ikke har allergi vil de aldri forstå. Sånn er det bare. Det er jo ikke akkurat vanskelig for deg å bare flytte deg. Du er tross alt i mindretall. Og de fleste jeg kjenner bruker jo ikke så mye parfyme.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Jeg ville nok ha blitt litt overrasket og litt irritert, men ville nok ha flyttet meg hvis du sa i fra. Men som andre skrev, ville definitivt ha nevnt det for vennene mine i etterkant.. Føler med deg, men synes nok at det er du som må flytte deg. Hvordan andre lukter er nok noe vi må tåle i et samfunn og de som ikke kan dette må nok være de som får vike unna, dessverre:(
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Hvis du sitter på et sete og det kommer noen som vil sette seg der, så kan du jo spørre pent om vedkommende bruker parfyme/røker og be om at de ikke setter seg hos deg i så fall.. Men hvis du oppdager dette ETTER at noen har satt seg så synes jeg at det er du som får flytte deg. Uansett bør folk flest være moderat med parfyme synes jeg, alt for mange pøser på i doser som får hvem som helst til å steile. Og det lukter IKKE godt!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #7 Skrevet 17. januar 2010 Det overrasker meg litt at alle mener at det er jeg som bør flytte meg, blir ikke det like "rart" at jeg som sitter innerst i togsetet må pakke sammen yttertøy, strikketøy, håndveske og sekk og skræve over den som nettopp satte seg ved siden av meg? Det er ikke lett å flytte seg stille og diskret fra et togsete ( som er det jeg oftest, om enn veldig sjelden, må ta). En som røyker eller bruker mye parfyme kan høyst sannsynlig finne mange andre seter å sitte i, mens jeg i værstefall må "prøvesitte" hos flere kandidater og tilslutt ende opp med å stå fra Lillehammer til Stokke. (Ok, litt satt på spissen da :-) ) Jeg vet bare at hvis noen hadde sagt til meg at hvis jeg røyker så er det fint om jeg sitter et annet sted, så hadde jeg selvfølgelig gjort det, uten å himle med øynene eller lage en scene, men det er sikkert fordi jeg vet hvordan det er å ikke tåle noe. Er det noen som vet om man kan booke noen type allergikupè på toget? HI
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #8 Skrevet 17. januar 2010 Jeg ville heller at du skulle spurt meg pent om å flytte meg hvis jeg var sist inn. Hvis man setter seg ned ved siden av en person og personen da hadde flyttet seg så hadde man jo begynt å lure på hva som var galt. Jeg hadde hvertfall det. En tung parfyme skjønner jeg godt kan være mye når man kommer så tett innpå, så ville heller blitt opplyst om dette enn å bli redd for å lukte stramt, svett eller dårlig ånde.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 du kan jo bestille to seter da? betale for det tomme sete ved siden av deg. Hvis noen kommer å skal sette deg, sier du at det ikke er ledig. (du har tross alt betalt for det).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå