gerd Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Hadde dere vurdert å låne 4 mill pluss å ha 550 i studielån for å få det ene huset dere har siklet på i årevis? De fire millionene inkl da hus, bil og hytte.... Utbetalt 60 000 pluss barnetrygd for tre barn per mnd. Kommer til å øke en god del i lønn de om fem år.... Synspunkt? Jeg kommer til å bli skikkelig deppa om dette huset ikke ender opp i vårt eie....
mamman til to gutter Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 Dere må jo bare regne på hvor mye dere har mulighet for å betale og hvor høy renta er når dere når det punktet. Nå er renta unormalt lav, med 3,15% som Nordea sin kalkulator kommer opp med automatisk blir mndsummen å betale over 17000kr. At den stiger til 7-8% etterhvert er veldig sannsynlig og da blir mndbeløpet nesten 30 000kr. Vi har også regnet på at vi fortsatt kan betale uten problemer hvis renta når 10% og det er heller ikke usannsynlig, da vil mndbeløpet for dere å betale bli ca 35000kr. Da kommer det an på hvilke andre utgifter dere har og om dere syns dere klarer dere med det dere vil sitte igjen i pr mnd da. (Jeg vet mange syns 25 000kr etter lån er veldig mye, men har man hus, bil og hytte og i tillegg er vant til å tjene mye, er mest sannsynlig utgiftene man har deretter også)
gerd Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. januar 2010 Du har jo veldig rett i det. Renta vil jo stige, men er litt usikker på hvor raskt den kommer til å stige. Dersom den ikke stiger så raskt er det jo greit. Hmm - ikke lett det der....
Gjest Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Isåfall ville jeg bundet renta på iallefall 50% av lånet for 10 år. Da får dere større forutsigbarhet.
Gjest Skrevet 17. januar 2010 #5 Skrevet 17. januar 2010 Det var mye lån. Men det er avhengig av en del faktorer: -hvor mye egenandel har dere, dvs hvor høy belåningsgrad blir det? -er dere villige til å selge hytta hvis det skulle knipe? -jobber dere i "sikre" jobber, eller er det mulighet for at en eller begge kan miste jobben eller bli permittert?
lille sprelle Skrevet 17. januar 2010 #6 Skrevet 17. januar 2010 Hadde i så fall bundet renta, ev. kjørt maxrentelån. Er det mulighet for utleiedel? I så fall ville jeg vurdert det noen år. Det tjener seg fort opp selv med litt investering.
gerd Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. januar 2010 Siden hytta kan registreres på eget lån vil egenkapital bli ca 1,6 mill på kjøpesum 4,6 mill. Hytta kan ikke selges siden vi ikke eier den alene. Veldig sikre jobber og jeg kan tjene ekstra penger om jeg må.
Gjest Skrevet 17. januar 2010 #9 Skrevet 17. januar 2010 Jeg ville satt opp et budsjett og man bør vel ta høyde for rente opp til 8%. Deretter ville jeg tatt en prat med banken. 4,6 mill til 8% rente er ca 33 000,- kr i måneden, noe lavere når dere tar med skattefradraget. Men huset skal også varmes opp og kanskje det trenger oppussing? Vi tjener i nærheten av dere, men har ikke like sikre yrker. Jeg er veldig betenkt med å ha over 3 mill i lån, studielånet inklusivt.
NormaJean Skrevet 17. januar 2010 #10 Skrevet 17. januar 2010 oj, det var mye lån..... Jeg hadde defintivt valgt å ta høyde for opptil 10% rente slik at dere VET at dere kan takle det. Har dere mye egenkapital?
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. januar 2010 #11 Skrevet 17. januar 2010 Vi har snart 3 millioner i lån, og langt fra den inntekten dere har... Så til spørsmålet ditt, har man lyst har man definitivt lov! Dere har jo myye egenkapital, og da kommer man ikke så galt ut
gerd Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. januar 2010 Innerst inne liker jeg det ikke må jeg si! Men likevel... Huset trenger ikke maling engang etter det jeg vet. Man trenger heller ikke varme opp hele huset til enhver tid og vi har heller ikke behov for å ha det veldig varmt inne. Men jeg ser alle poengene.. ikke utleige heller. Det går seriøst utover husfreden dette her - jeg har såå lyst!
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. januar 2010 #13 Skrevet 17. januar 2010 Om du kommer til å miste nattesøvnen over det her, så er det nok ikke verdt det... Men, må man så må man! Og har man råd, så hvorfor ikke? Om dere ikke engang trenger å gjøre noe, så hadde jeg ikke vært i tvil (om jeg hadde hatt penger til det).
Mille** Skrevet 17. januar 2010 #15 Skrevet 17. januar 2010 Go for it! Dere tjener godt, og kommer til å tjene enda bedre i framtiden. Syns ikke 4 mill var avskrekkende mye når jeg ser hvor mye som inngår i det lånet, altså hus, hytte og bil. Lykke til med valget. )
~sjiraff~ Skrevet 17. januar 2010 #16 Skrevet 17. januar 2010 Nei det hdde jeg ikke vurdert. Altfor høyt lån i forhold til inntekt.
erteposen + 4 Skrevet 17. januar 2010 #17 Skrevet 17. januar 2010 Ja, jeg hadde vurdert det. En skal jo ikke bo seg ihjel, men det er mulig å prioritere bosted framfor ferieturer osv. Det er mye boliglån en kan ha om en kutter ut en sydentur for fem en gang i året. Dere må jo nesten regne på hvor mye dere kan klare der på i mnd. med en rente på 7-8%. Vi lever, i følge Sifo sine tall, lang under det vi skal på i mnd. og vet at det ikke er noe problem for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå