Gå til innhold

Hvordan har dere det hjemme ? Med regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

og slike ting. Hva får barna lov til og ikke lov til ? Er det f.eks akseptabelt at et barn (som Er urolig ) springer litt inne ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De små hos oss er 2 og 3.

Ja de får lov å springe inne

De får (enda) lov å hopp i sofa

Ikke skrike/bruke utestemme

De må rydde opp en ting før de tar frem noe annet.

Sitte på rumpa når de spiser(eldste er ekstremt "mark")

Takke for mat

Ikke ta noe uten å spørre først...

Si kan du hjelpe meg istedet for å sutre når de ikke får til noe

Er det jeg kommer på i fart....tenåringene har andre regler men regner med at det var små du lurte på....

Skrevet

Jeg har to gutter på 5 og 1,5 år.

-De får IKKE hoppe i sofa'n (knall og fall-erfaring!)

-De rydder bort tallerken når de har spist og takke for mat

-De skal si unnskyld hvis de frivillig/ufrivillig gjør andre noe vondt

-De får ikke springe i trappa

-De får ikke gå rundt i huset med mat eller drikke

-Rydde opp leker før de legger seg (jaaa...den regelen sitter ikke helt, men...;-p)

Eldstemann har selvsagt litt andre regler og forholde seg til enn minsten, men det var det jeg kom på i farta.

Eldstemann har også regler for oss som f.eks en lang regle vi MÅ si før han legger seg til å sove for kvelden ;-)

Skrevet

To barn på 9 mnd og 2 år.

Reglene gjelder selvfølgelig foreløpig kun for to-åringen:

- De må spise og drikke ved bordet.

- Si takk når de får noe eller når de er ferdig å spise.

- De skal være snille med andre, og skjer det ulykker hvor noen får vondt så får de be om unnskyldning.

- Den som trasser, får trasse seg ferdig på rommet.

- Ikke gå og vandre som de selv vil i huset, men oppholde seg på de oppholdsrommene hvor vi voksne er. Har stort hus og mange etasjer.

- Rydde opp lekene som de ikke leker med, og rydde på plass lekene i stua før de legger seg.

- Får stå i sofaen hvis vi voksne er rett ved sidan av og de vil se ut av vinduet, men får ikke lov å hoppe. Har vært noen knall og fall episoder, og det er ikke hyggelig.

- Må dele.

De får springe og være litt høylytt av seg, er jo bare lek log små barn enda. Men er strengere på dette når vi er på besøk. Selv om de får herje litt hjemme, så gjelder IKKE samme regler hos andre.

Skrevet

mor og far bestemmer...og barna hører på=)

men løping, herjing ol gjøres ute..

spise gjør vi på kjøkkenet, i samlet flokk (har fire barn)

Alle i huset hjelper til...med rydding, vasking, matlaging osv... vi hjelper hverandre!

VI er ett TEAM..med mor og far som TEAM-LEDERE=)

Skrevet

Jeg har to barn, eldstemann på 3 er en rolig type og minsten på 1,5 er en liten bajas.

Vi har ikke lov å løpe og skrike inne (men det har de heller aldri gjort, vi er mye ute og da herjer vi der)

Det er ikke lov å sutre i stua/fellesrommene, det gjøres der ingen andre er ganga/eget rom. Ungene går selv ut av fellesrommene hvis de bare sutrer. Det er selfølgelig noe annet om det er noe galt.

Vi tar vare på hverandre og er hyggelige mot hverandre både voksne og barn.

Mat og drikke er selvsagt på kjøkkenet og til måltidene. Vi har vanndespenser på kjøleskapet så om de er tørste henter de bare selv og setter glasset på benken etterpå.

Vi rydder opp etter oss og tar vare på leker, møbler og andre ting.

Vi er ærlige om noe skulle skje og ordner opp etter oss. Hvis vi har ødelagt noe hjelper vi å ordne det (gjelder 3 åringen). Jeg mener at en unskyldning bør menes om man bruker det og det skal ikke bare være ett ord de sier for å slippe unna. De bør forstå hva som er gjort og hvorfor det ble galt og når de sier unskyld er det fordi de forrstår dette og ikke fordi noen sier de skal si det.

Det er vi voksne som bestemmer, men vi hører på barna og det de ønsker betyr selvsagt noe i våre avgjørelser.

Skrevet

4 barn i hus.

- Løping er greit, bare det holder seg på ett vist nivå. Noe det som oftes gjøres. Vi har trampoline ute, så har de veldig mark i rompa så får de gå ut.

- Hopping i sofa, senger eller andre ting som ikke er en trampoline er ikke lov. Hu minste kløvde leppa på sofaen som ikke har en eneste hard kant. Så der måtte det 2 sting til, og det legevakt besøket var ikke hyggelig.

- Vi sitter ordentlig ved bordet og har en hyggelig tone rundt bordet. Vi kan prate og kose oss, men å rope og andre ting er ikke lov. Sitte skikkelig på en stol er det som er vanskligst her i huset vist. Hu eldste vil helst ha beina neste på bordet, og ei annen ligger nesten på stolen.

-Ingen har lov å si at de ikke liker maten uten å ha smakt på en bit eller to. de kan pelle vekk det de ikke liker osv. Og liker de ikke så må de sitte pent med matbordet til alle er ferdige før de kan lage/få en brødskive. Og da er maten som oftes spist opp, for det er kjedelig å sitte å vente.

- Saft/juice får de ett glass av hver dag om de vil. Hu ene vil ikke ha noe annet, og lar heller være å drikke om hun ikke får. Så vi måtte lage en felles regel på dette så hun får drukket mer vann. De 3 andre drikker vel igrunn i overkant mye vann. Men det fungerer på hun regelen skulle gjelde, og de andre klager ikke.

- De skal ikke røre de andres ting uten å spørre om lov først. Hatt noen krangler med hun største og de mindre. Siden hun klager over at de roter og tar tingene hennes. Men vi tok henne på fersken igår, så hun er ikke så uskyldig som hun mener hun er hun heller. For meg er dette igrunn en uskreven regel som alle vet om, men det var det ikke hos mine stebarn så vi måtte påpeke dette.

-Rydde sine egene ting må de, de har også oppgaver i huset de skal gjøre hver dag. Alle får ukelønn, og det er da utifra hva de har gjort av sine oppgaver den uka. Så er ikke så ofte jeg må ut med alt de egentlig skal få. Men to av de er iherdige sparere når det er noe de ønsker seg, så da har vi noen uker med unger som hjelper iherdig til. Og det er veldig deilig.

Skrevet

Gutten min er over 5 år, så her i huset forventes omtrent det samme av både voksne og barn, hva regelverk angår.. :)

Skrevet

kjempevanskelig dette, syns jeg.... er så mye styr med nye sambo og mitt barn (og vi har ett felles)

Skrevet

hva er mye styr, da? Har endel erfaring fra mine/dine....

Skrevet

HI her, og jeg skrev også om at det ble mye styr.

Jeg har et barn med Mye energi, mye indre uro og som trenger ekstra oppfølging (i tilleg tester vi ut ulike mattyper o.l)

Sambo har veldig mye og høye krav, blir mye negativt. Barnet vil ha oppmerksomhet, og spør om sambo vil gjøre ulike ting ilag med. får nei, og dermed blir det negativt... og barnet gjør negative ting mot sambo ... all oppmerksomhet er jo oppmerksomhet

Sambo er så streng på endel ting... barn ska ikke høres eller synes

Fikk ikke lov å springe på plenen i høst, da han skulle rake løv... det ble ikke gjort (dette var et eksempel jeg kom på i farta)

Skrevet

Så spennende å lese om dere med flere barn! Det er nok en helt annerledes hverdag, ja.

Vi var to, gutten og jeg, og vi hadde ingen regler, egentlig. Vi fikk etter hvert en del vaner, han er et vanedyr, sønnen min, så vi gjorde jo gjerne ting på samme måte fra dag til dag.

Vi satt ved bordet når vi spiste, men dette var ingen regel. Det bare ble sånn. Vi hadde liten plass, så evt springing begrenset seg. Men jeg syntes noe herjing var greit når det pøsregnet ute og gutten hadde maur i kroppen.

Begge ba om unnskyldning når vi hadde gjort noe dumt, og begge takket. Kan ikke huske jeg måtte lære ham det. Når jeg tenker tilbake hadde vi fantastisk gode år da han var liten, han var et englebarn.

Må huske å gi ham en klem for det i morgen tidlig. ;)

Skrevet

Hi igjen.

Flott med tips fra andre, og særlig med dine/mine :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...